علل بیماری آلزایمر چیست؟

آلزایمر بیماری است که افراد را از سن ۶۵ سال به بالا دچار فراموشی و زوال عقل می کند. این بیماری یک بیماری پیشرونده است و متاسفانه به مرور زمان علائم آن به تدریج شدیدتر می شود و از یک سردرگمی و اختلال منحصر به حافظه، به اختلال شدید و محدودیت های جسمی می رسد. نام این بیماری در سال ۱۹۰۶ به خاطر کاشف آن آلویی آلزایمر، بر روی آن گذاشته شد. دانمشندان هنوز علل بیماری آلزایمر را به درستی کشف نکرده اند اما ما در ادامه به برخی از علل احتمالی ایجاد کننده آلزایمر اشاره خواهیم داشت.

علل بیماری آلزایمر

دانشمندان هنوز کاملا مطمئن نیستند اما حدس می زنند در بیماری آلزایمر تغییراتی در پایه های عصبی و سلول های مغزی رخ می دهد که مانع از انجام اعمال طبیعی مغز می شود. این تغییرات ممکن است بر اثر عوامل زیر به وجود آیند:

عوامل ژنتیکی

دانشمندان تصور می کنند که وجود ژن یا ژن های ناقص در بدن افراد می تواند خطر بروز بیماری آلزایمر را افزایش دهد.

پروتئین ناقص

برخی از دانشمندان معتقدند علل بیماری آلزایمر در پروتئین های ناقص نهفته است. در این اختلال یک پروتئین خالص نمی تواند از سلول های عصبی محافظت و مراقبت کند.

علل بیماری آلزایمر چیست؟
علل بیماری آلزایمر

عدم تعادل بیوشیمیایی

کمبود یک ماده شیمیایی در مغز نیز می تواند علل بیماری آلزایمر باشد.

یک ویروس کند اثر

بیماری آلزایمر حتی ممکن است بر اثر یک عفونت ویروسی ایجاد شود. این ویروس سال ها طول می کشد تا بروز پیدا کند. لازم به ذکر است که سرایت این ویروس مانند سایر ویروس ها نیست.

با وجود تمام این عوامل، دانشمندان راه هایی را برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر پیشنهاد می کنند که می تواند به میزان قابل توجهی از خطر ابتلا بکاهد. یکی از راه هایی که بیشتر پزشکان بر روی آن هم عقیده هستند ورزش است. ورزش منظم می تواند در ابتلا به آلزایمر بسیار موثر باشد.