درمان کم کاری تیروئید با رژیم غذایی و روش های خانگی

تیروئید متورم علل گوناگونی می تواند داشته باشد. تیروئید، که در جلوی گردن قرار دارد، یک غده پروانه ای شکل کوچک است که بخشی از سیستم غدد درون ریز بدن است. غده تیروئید متورم یا گواتر زمانی رخ می دهد که غده تورم می کند و بزرگتر از حد طبیعی می شود. گواترهای بزرگی که در پایه گردن دیده یا احساس می شود، ممکن است در گلو، تنگی و دشواری در تنفس یا بلعیدن ایجاد کند. یک  غده تیروئید متورم می تواند تولید هورمون تیروئید را افزایش یا کاهش دهد و علایم اضافی ایجاد کند. اگر تیروئید شما هم متورم است با این مطلب پیام سلامت همراه باشید.

غده تیروئید خودایمن

بیماری گریوز زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله می کند و باعث تولید بیش از حد هورمون تیروئید به نام تیروکسین می شود. هورمون های اضافی و افزایش تحریک غده باعث متورم شدن تیروئید می شود. بیماری هاشیموتو زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به تیروئید آسیب وارد می کند و به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند. غده هیپوفیز TSH یا هورمون تحریک کننده تیروئید بیشتری تولید می کند تا تیروئید را بیشتر تحریک کند که این موضوع می تواند گواتر را ایجاد کند.

تیروئیدیت

تیروئیدیت می تواند باعث بروز پرکاری موقتی تیروئید و سپس کم کاری تیروئید شود. این بیماری نوعی التهاب غده تیروئید است که ممکن است سبب حساسیت یا درد گردن، فک و گوش شود. ویروس ها، تب، دارو، حاملگی یا اختلالات ایمنی ممکن است باعث ایجاد تیروئیدیت شوند، هر چند در اغلب موارد علت آن ناشناخته است.

ندول یا گره تیروئید

نودول ها برآمدگی و برجستگی هایی در غده تیروئید هستند. ندول های تکی (منفرد)، تنها در بخشی از تیروئید یافت می شوند، و اغلب خوش خیم می باشند. گواتر چند گره ای یا مولتی ندولر زمانی اتفاق می افتد که چندین برآمدگی بر روی تیروئید ایجاد می شود و کل غده را متورم می کند.

سرطان تیروئید

سرطان تیروئید ممکن است خود را با یک گره متورم یا رشد سرطانی در یک طرف گردن نشان دهد. به گفته جامعه سرطان آمریکا the  American Cancer Society، تنها حدود یک مورد در بیست مورد ندول، سرطانی است.

کمبود ید

ید، در آب دریا و خاک مناطق ساحلی یافت می شود و برای تولید هورمون های تیروئید مورد نیاز است. رژیم غذایی کم ید می تواند سبب ایجاد گواتر بزرگ شود. تیروئید در تلاش برای بدست آوردن ید بیشتر از بدن  متورم می شود. کمبود ید به طور معمول در کشورهای جهان اول، جایی که ید به غذاها و نمک افزوده می شود، دیده نمی شود. افرادی که در ارتفاعات بالا و یا در خشکی و کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند می توانند در معرض خطر کمبود ید باشند.