علل خروپف

مشکل خروپف با صدای بلند فقط سر و صدای اعصاب خورد کن آن نیست. این عمل می تواند نشانه یک مشکل سلامتی در فرد باشد. علل خروپف گوناگون است؛ و برخی از این موارد خوش خیم و بعضی از آنها به صورت بالقوه جدی برای سلامتی خطرناک هستند. طبق گفته متخصصان مایو کلینیک، نیمی از بزرگسالان در زمان های مختلف خروپف می کنند. صدایی که در این حالت می آید، مسیر عبور هوا از گلو است و در نتیجه هوا بر روی بافت گلو به آرامی عبور می کند. این صدا می تواند لرزان و آرام و یا خشن و بلند باشد.

در این مطلب پیام سلامت به بررسی علل خروپف با صدای بلند در هنگام خواب می پردازیم.

چاقی

چاقی می تواند باعث خروپف شود. بافت بیش از حد می تواند ارتعاشات گلو را تشدید کند و احتمال خروپف بیشتر می شود. اگر علت خروپف این مورد باشد، کم کردن وزن اغلب می تواند مشکل را حل کند. اما اگر چاقی با سایر علل همراه باشد، مشکل جدی تر می شود. بافت نرم تر در حالت استراحت با عبور هوا به احتمال بیشتری ایجاد خروپف با صدای بلند می کند.

پوزیشن خواب

پوزیشن خواب شما می تواند خروپف ایجاد کند. مثلا خوابیدن به صورت طاق باز، و نه بر روی پهلوها، می تواند موجب شل شدن عضلات گلو و انقباضاتی شود؛ که اغلب باعث خروپف می شود.

الکل

از آنجا که هر چیزی که به طور قابل توجهی ماهیچه های گلو را شل می کند، می تواند باعث خروپف شود. استفاده از الکل نیز یکی از علل خروپف است. علاوه بر اینکه در هنگام صمرف الکل رانندگی خطرناک است، الکل ماهیچه های گلو را شل می کند که می تواند باعث ایجاد یا تشدید خروپف شود.

آناتومی

شکل بافت ها در دهان شما می تواند به تمایل به خرخر کردن کمک کند. هرچه راه هوایی تنگ تر شود، صدای خروپف بلندتر می شود. به عنوان مثال، یک uvula غیر معمول طولانی و نرم (قطعه نرم که از پشت گلو شما آویزان است) می تواند خروپف با صدای بلند ایجاد کند. سایر علل احتمالی فیزیکی شامل التهاب و تورم لوزه ها است؛ که به احتمال زیاد به ایجاد خروپف کمک می کند.

ناهنجاری ها

ناهنجاری های بینی مانند سپتوم منفرد می تواند باعث خروپف شود. هر یک از عوامل دیگر مانند چاقی، مصرف الکل و یا خوابیدن بر روی پشت را نیز به علل خروپف اضافه کنید.

آپنه خواب

آپنه خواب می تواند منجر به انسداد واقعی در گلو شود. انسداد گاه به گاه در راه هوایی می تواند به طور جزئی و یا به طور کامل عبور هوا سخت کرده و فرد را از خواب بیدار کند. این مشکل می تواند از یک بار به ۱۰۰ بار در ساعت اتفاق افتد. در این حالت مشارکت اعضای خانواده برای ثبت گزارش خروپف و… در هنگام خواب به پزشک برای تشخیص بهتر کمک می کند. همچنین ممکن است فردی که تنها زندگی می کند در یک کلینیک خواب برای تشخیص مشکل، بستری شود.