دنیای امروز دنیایی پر جنب و جوش تر نسبت به سال های گذشته است و مردم شبانه روز در تکاپویی عجیبی برای رسیدن به اهدافشان هستند. شاید بتوان گفت در این وضعیت خواب آلودگی پدیده ناگزیر مردمی است که تنها چیزی که برای فدا کردن دارند ساعت خوابشان است. هر چند به قیمت چرت زدن در مواقع نامناسب، پایین آمدن دقت در انجام کارها و خمیازه های متوالی در طی روز تمام شود.

فراموش نکنید که خواب نامنظم نیز دقیقا به اندازه و همانند بی خوابی بر بدن شما تاثیر منفی می گذارد. مسافرت های طولانی، شب زنده داری هایی که از چرخه های طبیعی خواب شما خارج هستند، کار شبانه و مواردی مشابه می توانند به بر هم زدن نظم خواب شما و کیفیت آن تاثیر بگذارند. بهتر است بدانید که تلاش مغز و بدن برای مبارزه با حالت خواب آلودگی، رقابتی از پیش باخته است و درمان خواب آلودگی، تنها جبران آن است.

نکته مهم دیگری که در مورد این اختلال می توان گفت این است که، خواب آلودگی، فارغ از مقدار و وقت خواب، از چگونگی خواب نیز نشات می گیرد. به عنوان مثال بسیاری از مردم که در هنگام خواب خروپف می کنند و همچنین افرادی که از آپنه (بی نفسی شبانه) رنج می برند، دچار مشکلات خواب آلودگی در طی روز می شوند.

بر اساس مطالعات انجام شده، بی نفسی شبانه خطر بالا رفتن فشار خون، سکته مغزی و بیماری های قلبی را افزایش می دهد و خواب آلودگی ناشی از چنین حالتی، سالانه هزاران نفر را در جهان دچار حوادث صنعتی و رانندگی می کند.

به جز موارد ذکر شده در بالا، عوامل دیگری نیز می توانند در خواب شما اختلال ایجاد کنند. ویروس های آنفلانزا و سرماخوردگی و انواع آلرژی ها از جمله این موارد هستند. همچنین بهتر است بدانید عارضه معمول بسیاری از داروها خواب آلودگی است. از جمله داروهایی که به شدت ایجاد خواب آلودگی می کنند داروهای ضد حساسیت می باشند. واضح است که نوشیدنی های الکلی نیز باعث ایجاد خواب آلودگی می شود. همچنین کسانی که اقدام به ترک مصرف کافئین می کنند نیز تا مدتی دچار کم خوابی هستند.

و در نهایت جالب است که بدانید حمله خواب که یک حالت عصبی نادر است نیز می تواند علت خواب آلودگی شدید روزانه شما باشد.

علل خواب آلودگی و درمان آن
علل خواب آلودگی و درمان آن

اقدامات مفید برای کاهش خواب آلودگی

پیش از هر چیز بهتر است بدانید اگر دچار خواب آلودگی های مکرر در طول هفته هستید بدون این که خواب شبانه شما ناکافی باشد و همچنین اگر این وضعیت بر سرعت عمل و کیفیت فعالیت روزانه شما در حدی تاثیر گذاشته که شما را با خطر مواجه می کند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

اگر در تمام طول روز سعی در بیدار نگه داشتن خود و مبارزه با خواب آلودگی را دارید روش های زیر می تواند در این مبارزه به شما کمک کند.

خوابیدن به اندازه کافی

طبیعتا به خواب بیشتری احتیاج دارید ولی مقدار خواب کافی چقدر است؟ به طور خلاصه باید گفت مقدار خواب کافی در افراد مختلف متفاوت است. اما برای غالب افراد حدودا ۸ ساعت خواب کفایت می کند. اگر احساس می کنید به دلایلی طی روزهای گذشته دچار کم خوابی شده اید به مدت چند شب یک ساعت زودتر به رختخواب بروید و پس از بهبود شرایط خواب خود را دوباره به اندازه طبیعی باز گردانید.

چرت زدن

چرت زدن روش خوبی برای خلاصی از حالت خواب آلودگی به خصوص در بعد از ظهر ها است. همچنین چرت زدن در افراد مبتلا به خواب آلودگی ناشی از حمله خواب مفیدتر است. فقط دقت کنید که چرت ظهر شما بیشتر از ۴۵ دقیقه نباشد و به ساعات اولیه عصر متصل نشود.

مصرف قهوه و کافئین

کافئین یک محرک بسیار قوی است و مصرف یک الی دو فنجان قهوه هنگام صبح و یک فنجان در هنگام ظهر کافی است تا تمام طول روز را هشیار و بیدار باشید. در این زمینه توجه کنید که مصرف بیش از حد آن می تواند به افت فشار خون منجر شود که حالتی بدتر از خواب آلودگی را برای شما ایجاد می کند.

فعالیت و تحرک بدنی

هیچ کس در هنگام فعایت ورزشی خواب آلوده نمی شود. در مقابل فعالیت های کم تحرک مثل رانندگی و مطالعه باعث خواب آلودگی می شود. گفتگو کردن به دیگران، قدم زدن و به طور کلی فعال بودن روش مناسبی برای غلبه بر خواب آلودگی است.

افزایش نور محیط

مطاعلات اخیر نشان می دهد که افزایش نور محیط و یا قدم در زیر نور آفتاب می تواند باعث کاهش خواب آلودگی شود. در این زمینه نور با تحریک دستگاه عصب مرکزی و کاهش تولید ملاتونین میزان خواب آلودگی شما را کاهش می دهد.

کنترل کردن داروها

به عنوان آخرین راه حل بهتر است داروهای خود را کنترل کنید و بررسی کنید که آیا عوارض آن ها شامل خواب آلودگی می شود یا خیر. در صورت وجود، مسئله را برای تغییر دارو با پزشک خود مطرح کنید.