مهمترین علل وجود کلسیم بالا در خون چیست؟

هیپرکلسمی یا سطح بالایی از کلسیم در خون، به نوعی عدم تعادل الکترولیتی است که می تواند موجب برانگیختن عضله، تغییر خلق و خوی، خستگی و اختلال در ریتم قلب شود. عدم درمان این بیماری، می تواند کشنده باشد. تعیین علل وجود کلسیم بالا در خون بیمار می تواند به متخصصان کمک کند که یک برنامه درمان موثر تجویز کرده که میزان کلسیم را در خون به سطح طبیعی بازگرداند.

تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت ما را هراهی کرده تا با مهمترین علل وجود کلسیم بالا در خون آشنا شوید.

علل وجود کلسیم بالا در خون

هیپرپاراتیروئیدیسم

هیپرپاراتیروئیدیسم یکی از شایع ترین علل وجود کلسیم بالا در خون است. این بیماری ناشی از بیش فعالی غده پاراتیرویید است. این غدد هورمون پاراتیروئید را ترشح می کنند، که باعث افزایش مقدار کلسیم در خون می شود. وقتی غدد پاراتیرویید بیش از حد فعال هستند، هورمون پاراتیروئید اضافی را ترشح می کنند که باعث بالا رفتن کلسیم خون می شود.

سرطان با متاستاز استخوان

متخصصان مختلف و پژوهشگران اثبات کرده اند که سرطان یکی از علل عمده وجود کلسیم بالا در خون است. سرطان با متاستاز استخوان باعث می شود که استخوان ها تجزیه شوند و مواد معدنی آن ها به درون خون انتقال یابند. در این فرایند کلسیم از استخوان ها آزاد می شود و غلظت مواد معدنی موجود در خون را افزایش می دهد. سرطان هایی که باعث بالا رفتن سطح کلسیم می شوند شامل لوسمی، کارسینوم، مولتیپل میلوما و لنفوم می باشند.

مسمومیت با ویتامین ها

اطلاعات به دست آمده از پژوهش های آکادمی پزشکان خانواده آمریکایی نشان می دهد که کلسیم بالا در خون می تواند به علت مسمومیت با ویتامین ها باشد. ویتامین D برای رشد استخوان ها ضروری است، اما این ویتامین نیز جذب کلسیم از سیستم گوارش را بهبود می بخشد. هنگامی که ویتامین D بیش از حد مصرف می شود، جذب کلسیم افزایش می یابد و سطح کلسیم در خون زیاد می شود. مسمومیت با ویتامین A نیز با افزایش کلسیم خون مرتبط است.

بی تحرکی

طبق توضیحات ارائه شده توسط متخصصان، افرادی که بی حرکت می شوند، ممکن است به علت تجزیه استخوان ها سطح بالایی از کلسیم در خون را تجربه کنند. ممکن است بی حرکتی به دلیل پاراپلژی (به معنی فلج کامل پاها و تنه در هر دو سمت (هردوپا) ، کوادری‌پلژی (فلج چهار اندام، نوعی از فلج است که در این حالت، انسان حس و کنترل در دست‌ها و پاهای خود را از دست می‌دهد) ، کیست ارتوپدی یا کشش، و یا پوکی استخوان باشد. بیماری پاژه استخوان نیز ممکن است باعث تجزیه استخوان ها و انتشار مواد معدنی در جریان خون شود.

بیماری های گرانولوماتوز

طبق نظریه متخصصان مؤسسه ملی بهداشت آمریکا، بیماری های گرانولوماتیک گروهی از بیماری هایی هستند که از بین بردن پاتوژن ها را برای سلول های ایمنی بدن دشوار می سازند. پزشکان کلینیک کلیولند نشان داده اند که بیشتر بیماری های گرانولوماتیک می توانند موجب افزایش سطح کلسیم در خون شوند. نمونه هایی از بیماری های گرانولوماتیک که باعث افزایش سطح کلسیم می شوند شامل سل، کاندیدیازیس، سارکوئیدوز و بیماری کرون است. به دلیل این که این بیماری ها باعث افزایش سطح کلسیتریول می شوند سطح کلسیم در خون  بالا می رود.

اختلال غدد درون ریز

نظریه های مختلف نشان داده اند که چندین اختلال غدد درون ریز وجود دارد که باعث ایجاد سطح بالایی از کلسیم در خون می شوند. این اختلالات بر تولید هورمون های متعدد مربوط به تنظیم کلسیم تاثیر می گذارند. نمونه هایی از اختلالات غدد درون ریز که باعث بالا رفتن سطح کلسیم در خون می شوند شامل بیماری کوشینگ و بیماری آدیسون است.

داروها

برخی از داروهای تجویزی می توانند منجر به افزایش سطح کلسیم خون شوند. طبق گفته پزشکان کلینیک کلیولند، دیورتیک های تیازیدی و لیتیوم مقدار کلسیم را در خون افزایش می دهند. درمان با لیتیم باعث افزایش خفیف کلسیم می شود که معمولا با قطع درمان این مشکل حل می شود. دیورتیک های تیازیدی می توانند باعث افزایش سطح کلسیم خون شوند زیرا این داروها باعث کاهش دفع کلسیم توسط کلیه ها می شوند.