بررسی علل پایین بودن سطح سروتونین در مغز

سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که عملکردهای فیزیولوژیک متعددی در سیستم عصبی مرکزی دارد. سروتونین از ال تریپتوفان، که نوعی اسید آمینه ضروری در بسیاری از غذاهای پروتئینی است ساخته شده است. سطح پایین سروتونین در مغز ناشی از کمبود مواد غذایی خاص، مصرف مواد شیمیایی موجود در چای و عوامل روان شناختی در دوران کودکی می باشد. کمبود سروتونین با بیماری های مختلف پزشکی و اختلالات روانی مانند چاقی، بی اشتهایی، افسردگی و بی خوابی نیز همراه است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می توانید اطلاعات بیشتری را از علل پایین بودن سطح سروتونین دریافت کنید.

علل پایین بودن سطح سروتونین

سطوح پایین ال تریپتوفان در مواد غذایی مصرفی

دانشمندان روان زشکی در دانشگاه مک گیل مشاهده کردند که سطح پایین تریپتوفان در مغز سبب کاهش سنتز سروتونین شده است. حذف کامل ال تریپتوفان در رژیم غذایی، منجر به کاهش سریع سروتونین در مغز می گردد. در حالی که وجود مقادیر بالاتر تریپتوفان در رژیم غذایی باعث افزایش سروتونین در مغز می شود. ال تریپتوفان از طریق سد خونی مغزی به مغز وارد می شود. مقدار ال تریپتوفانی که از سد خونی مغزی عبور می کند می تواند با تغییر غلظت یا نسبت ال تریپتوفان به سایر اسید آمینه ها در پلاسما، به ویژه آمینو اسیدهای شاخه‌دار مانند لوسین، ایزولوسین و والین تغییر یابد. مصرف یک وعده غذایی حاوی پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین، نسبت ال تریپتوفان به آمینو اسیدهای شاخه‌دار را کاهش می دهد و به نوبه خود باعث کاهش مقدار ال تریپتوفان می شود که به منظور تولید سروتونین وارد مغز می شود.

کمبود ویتامین ب ۶ در رژیم غذایی

وچود ویتامین ب ۶ در سنتز سروتونین از ال تریپتوفان ضروری است. سطوح پیریدوکسال ۵-فسفات، کوآنزیم فعال ویتامین ب ۶، میزان سروتونینی را که می تواند در مغز ایجاد شود، تنظیم می کند. به گفته دانشمندان دانشگاه مانیتوبا، سطح سرتونین پایین در مناطق مختلف مغز با کمبود ویتامین ب ۶ ارتباط دارد. مکمل ویتامین ب ۶ سروتونین را به سطح نرمال در مغز باز می گرداند.

تانن

بیوشیمیست های تغذیه در دانشگاه شیزوکا در ژاپن دریافتند که مصرف تانن باعث کاهش تولید سروتونین در مغز و افزایش تخریب سروتونین می شود. تانن یک اسید آمینه است که در برگ چای سبز فراوان است و می تواند از سد خونی مغزی عبور کند. درون قشر مغز، تانن ممکن است از آزاد شدن سروتونین از سلول های عصبی جلوگیری کند و باعث ایجاد اثرات ضد استرس شود.

قرار گرفتن در معرض سوء استفاده روحی و جسمی در دوران کودکی

دانشمندان موسسه New York State Psychiatric Institute کشف کردند که ناتوانی های جسمی و روحی در دوران کودکی می تواند عملکرد و سطوح سروتونین در مغز را کاهش دهد. بزرگسالان مبتلا به افسردگی که سوء استفاده در دوران کودکی را گزارش کرده اند، در مقایسه با افرادی که دارای افسردگی بودند و سوء استفاده های دوران کودکی را گزارش نکرده بودند توان بالقوۀ حمل سروتونین کمتری به نسبت تعداد حمل کننده های در دسترس داشتند. اختلالات سروتونین در تمام مناطق مغز رخ می دهد. سوء استفاده های روحی و جسمی در دوران کودکی یکی از علل پایین بودن سطح سروتونین بوده و در نتیجه سبب به وجود آمدن بیماری های روانی مانند افسردگی در دوران بزرگسالی می گردد.