شایع ترین علل کم خونی فقر آهن در بدن

آهن بخش مهمی از خون شماست. این ماده معدنی در گلبول های قرمز خون، برای تولید پروتئینی به نام هموگلوبین مورد نیاز است. این پروتئین برای حمل اکسیژن از ریه ها به بقیه بدن کاربرد دارد. کم خونی فقر آهن زمانی رخ می دهد که بدن به اندازه کافی آهن در سیستم خود ندارد تا سلول های جدیدی که قادر به حمل اکسیژن هستند را بسازد. کاهش گلبول های قرمز باعث می شود بدن اکسیژن کمتری داشته باشد. این کمبود منجر به ایجاد علائم کلاسیک کم خونی فقر آهن، از جمله خستگی، تنگی نفس و سرگیجه می شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد شایع ترین علل کم خونی فقر آهن در بدن صحبت کنیم.

علل کم خونی فقر آهن در بدن

چهار علت شایع کاهش سطح آهن در بدن عبارتند از:

  • نیاز بیشتر بدن به آهن (افزایش تقاضا)
  • کاهش گلبول های قرمز بدن ناشی از خونریزی
  • عدم توانایی بدن در جذب آهن کافی از رژیم غذایی
  • عدم وجود آهن کافی در رژیم غذایی

افزایش تقاضا

حاملگی باعث می شود به آهن بیشتری نیاز داشته باشید. در این دوران بدن شما نیاز به تولید گلبول قرمز بیشتری برای عرضه خون به رحم و نوزاد دارد. به همین دلیل پزشکان به طور مرتب میزان آهن در خون زنان باردار را بررسی می کنند. آزمایش کامل خون سطح هموگلوبین را نشان می دهد. سایر آزمایش های خون نیز می توانند سطح آهن را کنترل کنند.

کودکان مبتلا به رشد سریع نیز ممکن است کمبود آهن داشته باشند. این رشد معمولا در حدود ۹ ماهگی اتفاق می افتد. پزشکان برای اندازه گیری سطح هموگلوبین این نوزادان آزمایش خون انجام می دهند.

کاهش گلبول های قرمز ناشی از خونریزی

زنان در معرض خطر کاهش میزان آهن بدن از طریق خونریزی هستید، به خصوص اگر دوره های خونریزی شدید داشته باشند. اگر دوره قاعدگی سنگین یا علائم آنمی را دارید، پزشک ممکن است آزمایش خون را برای بررسی میزان آهن در بدنتان تجویز کند. علل دیگر کاهش گلبول های قرمز عبارتند از:

سرطان کولون ممکن است باعث خونریزی داخلی شده و منجر به کمبود آهن شود.

علاوه بر سرطان بیماری های دستگاه گوارش نیز می توانند باعث خونریزی شده و از علل کم خونی فقر آهن محسوب شوند. زخم معده و بیماری های التهابی روده از این دست بیماری های گوارشی می باشند.

این موضوع کاملا درست است که می توانید هر ۸ هفته یک بار خون اهدا کنید. اما اهدای خون بیش از ۳ بار در سال برای برخی از افراد می تواند منجر به کم خونی شود.

شایع ترین علل کم خونی فقر آهن در بدن
شایع ترین علل کم خونی فقر آهن در بدن

عدم توانایی بدن در جذب آهن کافی از طریق رژیم غذایی

اگر بیماری گوارشی دارید که با توانایی بدن شما در جذب آهن تداخل دارد، ممکن است کمبود آهن داشته باشد. بیماری کرون، کولیت زخمی و بیماری سلیاک علل شایع ایجاد این عارضه هستند. اگر کم خونی کمبود آهن با علت ناشناخته دارید، ممکن است پزشک آزمایش خون را برای بررسی بیماری سلیاک تجویز کند.

سایر علل کاهش جذب آهن در بدن عبارتند از:

جراحی که بر روی بخشی از دستگاه گوارش انجام شده است ممکن است به کمبود آهن منجر شود. این نوع جراحی ها معمولا برای درمان سرطان، سایر بیماری های روده ای و یا کاهش وزن انجام می شوند.

کودکانی که بیش از ۱۶ تا ۲۴ اونس شیر گاو در روز مصرف می کنند نیز ممکن است کمبود آهن داشته باشند. چون شیر گاو جذب آهن را کاهش می دهد.

عدم وجود آهن کافی در رژیم غذایی

کم خونی فقر آهن ممکن است به علت کمبود تغذیه ای نیز رخ دهد. اگر رژیم غذایی معمولی دارید، احتمالا به اندازه کافی آهن از غذاهای مصرفیاتان دریافت می کنید. گوشت و غذاهای دریایی بیشترین میزان آهن را دارند. اگر گیاهخوار هستید، رژیم غذایی شما می تواند سبب کمبود آهن شود. یکی دیگر از علل کم خونی فقر آهن رژیم غذایی نامناسب یا کمبود اشتها است.

علاوه بر انجام آزمایشات تخصصی، مشاهده علائم کم خونی نیز می تواند به تشخیص این بیماری کمک کند. این علائم عبارتند از:

  • خستگی
  • رنگ پریدگی پوست
  • تنگی نفس
  • سردرد

درمان کم خونی نیز شامل یافتن علت و جایگزینی آهن با مکمل های غذایی و تغییر در رژیم غذایی می باشد.