عوارض بارداری چند قلویی

تمام بارداری های چند قلویی، عوارض به دنیال ندارد. بیشتر این نوع بارداری ها منجر به تولد نوزادان سالم می شوند. اما اضافه شدن هر نوزاد در رحم، می تواند بارداری را سخت کرده و عوارض بارداری چند قلویی را افزایش دهد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت مهمترین عوارض بارداری چند قلویی را برای شما بازگو خواهیم کرد.

مهمترین عوارض بارداری چند قلویی

  • زایمان زودرس
  • وزن کم نوزاد هنگام تولد
  • محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR)
  • پره اکلامپسی
  • دیابت بارداری
  • جداشدن زودرس جفت
  • مرگ نوزاد یا سقط جنین
  • سزارین

زایمان زودرس

زایمان زودرس به زایمانی گفته می شود که قبل از هفته ۳۷ بارداری رخ دهد. طول بارداری به طور معمول با هر نوزاد اضافی در رحم، کاهش می یابد. به طور متوسط حاملگی هایی که تک قلو هستند ۳۹ هفته، حاملگی های دو قلو ۳۶ هفته، حاملگی های سه قلو ۳۲ هفته، حاملگی های چهار قلو ۳۰ هفته، و حاملگی های پنج قلو ۲۹ هفته طول خواهند کشید.

تقریبا ۶۰٪ از دوقلوها زودتر از موعد مقرر به دنیا می آیند. در حالی که ۹۰ درصد از سه قلوها زودرس به دنیا خواهند آمد. حاملگی های چند قلویی تقریبا همیشه زودرس هستند. در بسیاری از زایمان های زودرس، در نتیجه پارگی غشاء (PPROM) رخ می دهد. PPROM به پارگی غشاء قبل از شروع زایمان و قبل از هفته ۳۷ حاملگی گفته می شود.

وزن کم نوزاد هنگام تولد

وزن کم زمان تولد تقریبا همیشه به زایمان زودرس مرتبط است. وزن کم هنگام تولد به وزن کمتر از ۵٫۵ پوند (۲۵۰۰ گرم) گفته می شود. نوزادانی که قبل از هفته ۳۲ بارداری به دنیا می آیند و وزنی کمتر از ۱۵۰۰ گرم دارند در معرض خطر ابتلا به عوارض نوزادان هستند. آنها در معرض خطر مشکلات طولانی مدت مانند عقب ماندگی ذهنی، فلج مغزی، مشکلات بینایی و کاهش شنوایی هستند.

محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR)

بارداری چندقلویی باعث می شود که نرخ رشد نوزاد زودتر کند شود. به طوری که رشد نوزادانی که دو قلو هستند در هفته ۳۰ الی ۳۲، نوزادنی که سه قلو هستند در هفته ۲۷ الی ۲۸ و نوزادنی که چهار قلو هستند در هفته ۲۵ الی ۲۶ کند می شود. به نظر می رسد که IUGR ناشی از عملکرد جفت باشد.

پره اکلامپسی

پره اکلامپسی، فشار خون بالا ناشی از حاملگی (PIH)، توکسمی، و فشار خون بالا همگی کلمات مترادف هستند. بارداری دوقلو احتمال ابتلا به پره اکلامپسی را دو برابر می کند.  نیمی از حاملگی سه قلویی نیز به پره اکلامپسی منتهی می شوند. مراقبت های دوران بارداری، احتمال تعیین و امکان درمان پره اکلامپسی را افزایش می دهد. مراقبت های کافی در دروان بارداری همچنین خطر ابتلا به مشکل جدی ناشی از پره اکلامپسی را برای نوزاد و مادر کاهش می دهد.

دیابت بارداری

دیابت حاملگی در حاملگی چندقلویی بیشتر رخ می دهد. به نظر می رسد که این عارضه در اثر افزایش مقاومت به انسولین در جفت، افزایش اندازه جفت، و افزایش هورمون ها در جفت ایجاد می شود. خطر وقوع دیابت بارداری در بارداری های چند قلویی هنوز در دست بررسی است. در یک مطالعه، افزایش خطر ابتلا به دیابت، در این بارداری ها کاملا آشکار شده است. به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند که آزمایشات بیشتری برای این زنان تجویز شود.

جداشدن زودرس جفت

خطر جداشدن زودرس جفت، در بارداری چند قلویی سه برابر می شود. محققان معتقدند که این عارضه به افزایش خطر ابتلا به پره اکلامپسی مرتبط است. جدا شدن زودرس جفت اغلب در سه ماهه سوم رخ می دهد.

مرگ نوزاد یا سقط جنین

یکی از عوارض بارداری چند قلویی مرگ نوزادان قبل از تولد است. اگر چه مرگ داخل رحمی جنین بسیار غیر معمول است.

سزارین

بارداری چند قلویی به این معنی نیست که شما حتما باید سزارین شوید. اما شرایطی و عوارض بارداری چند قلویی موجب می شود که گاهی زایمان طبیعی امکان پذیر نباشد. هر چقدر هم تعداد جنین ها زیاد تر شود، احتمال سزارین بالا تر می رود.

بارداری دو قلویی در شرایط زیر می تواند طی زایمان واژینال انجام شود:

  • بارداری بیشتر از ۳۲ هفته طول کشیده باشد.
  • نوزاد نزدیک به دهانه رحم، بزرگتر از نوزاد دورتر به دهانه رحم باشد.
  • سر نوزادان پایین باشد.
  • یکی از نوزادان کوچکتر از دیگری باشد.
  • هیچ نشانه ای از دیسترس جنینی وجود نداشته باشد.
  • تناسب سر و لگن در جنین (CPD) وجود داشته باشد.