عوارض بیهوشی عمومی

عوارض بیهوشی عمومی موضوع این مطلب پیام سلامت است. بیهوشی عمومی در بسیاری از جراحی های پزشکی، کاربرد دارد. این کار روشی است برای قطع احساس آگاهی و هوشیاری بیمار به طور کامل، برای انجام امن تر و راحت تر جراحی ها توسط پزشک.

در بیهوشی عمومی از داروهای آرامبخش قوی به صورت استنشاقی (ورود زا طریق بوکشیدن و تنفس) و یا تزریق داخل وریدی، استفاده می شود. همچنین علاوه بر بیهوشی عمومی، بی حس کردن منطقه ای از بدن (اغلب منطقه پایین کمر) و یا قسمت کوچکی از بدن (مثل دندان ها) برای انجام اعمال جراحی کمتر تهاجمی، مورد استفاده قرار می گیرد.

قبل از بیهوشی عمومی، یک متخصص بیهوشی با بیمار مواردی را در میان می گذارد و اطلاعاتی را درباره تاریخچه سلامتی بیمار و بیماری های او و آلرژی ها و داروهای مصرفی اش، دریافت می کند. این اطلاعات کمک می کند متخصص بیهوشی انتخاب دارو و دوز مناسبی برای بیهوش کردن فرد داشته باشد؛ که امن تر و با عوارض کمتر باشد.

با این حال بیهوشی عمومی عوارض مختلفی خواهد داشت که بسته به شرایط بیمار و نوع جراحی و مدت بیهوشی متفاوت است. بیشتر عوارض بیهوشی عمومی ۲۴ ساعت پس از به هوش آمدن از بین می رود. و البته بعشی از موارد کم خطرتر به مدت طولانی در بدن فرد باقی می مانند.

در این مطلب پیام سلامت، عوارض بیهوشی عمومی را با هم مرور می کنیم.

حالت تهوع و استفراغ

حالت تهوع و استفراغ
حالت تهوع و استفراغ

حالت تهوع و استفراغ از شایع ترین عوارض بیهوشی عمومی است. این حالت معمولا در ۲۴ ساعت اول پس از عمل جراحی رخ می دهد و ممکن سات برای چند روز ادامه یابد. این حالت به دلایل مختلف از جمله داروهای مصرفی، جابجایی های غیر ارادی هنگام عمل و نوع جراحیف ممکن است تشدید شود.

جالب است بدانید زنان، افراد غیر سیگاری و افراد دارای بیماری های حرکتی، بیش از سارین دچار این عراضه جانبی بیهوشی می شوند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ در مجله بیهوشی انگلستان منتشر شد؛ نشان می دهد که عاوه بر موارد بالا، سابقه حالت تهوع و استفراغ، سن و سال، مدت زمان بیهوشی و استفاده از مخدرها پرای تسکین بعد از عمل، نیز در رخ دادن این حالت اثر دارند.

احساس لرز و مورمور شدن

احساس لرز
احساس لرز

به این حس در علم پزشکی هیپوترمی گفته می شود. حتما شما نیز بدون بیهوشی عمومی آن را تجربه کرده اید. حس لرز و مورمور شدن که رد سطح پوست با دادنه دانه شدن پوست و سیخ شدن موهای روی پوست خود را نشان می دهد.

به هر حالا این عارضه نیز از عورضا بیهوشی عمومی است و البته بیشتر در لحظات به هوش آمدن فر و برگشت به حالت هشیاری رخ می دهد. این حالت اگرچه ممکن است آزاردهنده باشد اما در واقع قابلیتی رد بدن است که به تنظیم دوباره درجه حرارت بدن پس از بیهوشی اقدام می کند. پزشکان علت رخ دادن لرز و مورمور شدن را تاخیر جریان خون در شاهرگ های پوستی که به دلیل درد بعد زا عمل رخ می دهد؛ نیز می دانند.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۰ که در مجله بیهوشی پیشرفته منتشر شد؛ بیان می کند که هیپوترمی خفیف در طی بیهوشی و جراحی بسیار شایع است. و معمولا در افرادی که دچار افسردگی و اختلال در هیپوتالاموس (با وظیفه تنظیم درجه حرارت بدن) هستند؛ بیشتر از سایرین رخ می دهد.

جالب است بدانید این عارضه رد مردان شایع تر از زنان است و مطالعات نشان می دهد که کتامین و پتیدین هردو به یک اندازه در کاشه لرز بعد زا عمل موثر هستند.

گلودرد

گلودرد
گلودرد

گلودرد یکی دیگر از عوارض بیهوشی عمومی است. همراه با این نوع گلودرد ممکن است گرفتگی خفیف صدا و خشکی دهان نیز مشاهده می شود.

علت اصلی گلودرد بعد زا بیهوشیف لوله ای است که رد گلو برای تنفس کار گذاشته می شود. این مشکل در اولین ساعات پس از جراحی آغاز می شود و تا چند روز ممکن است ادامه یابد.

معمولا گلودرد و گرفتگی صدا در ۵۰ درصد موارد بیهوشی برای بیمار رخ می دهد.

در سال ۲۰۰۲ مطالعه ای در مجله انگلیسی بیهوشی منتشر شده که گزارش می دهد مدیریت مسیر هوا، جنسیت زن، بیماران جوان تر، جراحی های مربتط با زنان و زایمان و استفاده از سوکسینیل کولین، احتمال گلودرد بعد از عمل را بیشتر می کند.

سردرد

سردرد
سردرد

این عارضه بیشتر در بیهوشی موضعی رخ می دهد. تجربه سردرد، سرگیجه و خواب آلودگی کوتاه مدت، تجربه ای مشترک در اغلب افراد تحت بیهوشی موضعی است.

پزشکان علت این مشکل را سوراخ کردن کانال نخاعی و خروج مایع نخاعی می دانند. در واقع وقتی مقداری از مایع نخاعی از بدن خارج می شود. میزان فشار این مایع در بقیه موقعیت ها از جمله مغز و نخاع، کاهش یافته و منجر به ظاهر شدن سردردی به عنوان سردرد نخاعی می شود.

این سردرد معمولا ۱۲ الی ۲۴ ساعت پس از جراحی اغاز می شود و در باتدا تمایل به شدت یافتن دارد. این سرددر به علت اربتاط با حالت وضعیتی فردف در حالت سرپا و نشسته شدیدتر می شود. مطالعه ای در سال ۲۰۱۲ نشان داد که ۱۷٫۳ درصد بیماران سر شده به صورت وضعیتی از طریق تزریق کانال نخاعی، دچار سردرد وضعیتی می شوند.

جالب است بدانید که بیهوشی نخاعی یا اپیدورال بیشتر برای انجام عمل سزارین، تعویض مفصل هیپ و اعمال جراحی روی مثانه، انجام می شود.

گیجی و مشکل شناختی

گیجی و مشکل شناختی
گیجی و مشکل شناختی

این مشکل معمولا در زمان خروج فرد از حالت بیهوشی رخ می دهد. در این دقایق ممکن است او دچار گیچی و مشکل شناختی باشد و به خوبی نتواند وضعیت اطراف خود را تجزیه و تحلیل کند. این مشکل نیز از عوارض بیهوشی عمومی است و البته باید بگوییم این سمئله حتی اگر تا چند روز پس از عمل نیز ادامه یابد؛ طبیعی است.

توجه کنید که این مشکل در افراد مسن ممکن است چند روز تا چند هفته نیز به طول بیانجامد و در افرادی که دچار مشکلات حافظه هستند نیز ممکن است شدیدتر باشد.

مطالعات نشان می دهد این اختلالات در اعمال جراحی طولانی مدت تر بیشتر رخ داده و به طور میانگین در ۱۰ درصد موارد بیهوشی رخ می دهد و بیشتر در افراد ۶۰ سال به بالا، رخ می دهد.

این مشکلات اغلب گزار هستند و در مواردی معدود ممکن است عوراضی پایدرا برای افراد مستن داشته باشند.

درد عضلانی

درد عضلانی
درد عضلانی

عوامل مختلفی ممکن است باعث ایجاد درد عضلات پس از بیهوشی شود. اولین مورد دراوهای شل کننده عضلات است که معمولا برای عبرو ساده لوله تنفسی در مری، تزریق می شود. دومین عامل بی حرکت ماندن عضلات در یک حالت خاص است. و سومین عامل احتمالی شکل های نامتعارف قرار گیری اندام ها در هنگام جراحی است.

این ردد ها معمولا در گردن، شانه ها، پشت و قفسه سینه بیشتر است. البته این دردها معمولا پس از ۲ الی ۳ روز از بدون ینزا به درمان خاصی از بین می روند.

دردهای عضلانی در زنان جوان و افرادی که اعمال جراحی سرپایی (اعمال جراحی که همان روز عمل مرخص شده و به خانه می روند) شایع تر است.

آسیب دیدن دهان و دندان

خراب شدن دندان ها
خراب شدن دندان ها

یکی دیگر از عوارض بیهوشی عمومی خراب شدن دندان ها و آسیب دیدن دهان است. این آسیب ها معمولا کوچک بوده و البته بسیار معمول هستند. بریدگی ها و خراش های کوچک ناشی از برخورد لوله های تنفسی با لب و زبان و… و صدمه به دندان ها بخصوص صدمه به دندان های جلو، در هنگام بیهوشی ممکن است.

توجه کنید که بیماران با بهداشت ضعیف دهان و دندان بیشتر در معرض چنین آسیب هایی هستند. پس حداقل قبل از عمل جراحی به خوبی به بهداشت دهان و دندان خود بپردازید.

عوارض جدی بیهوشی

در موارد نادر، بیهوشی عمومی ممکن است باعث عوارض جدی تر شود. این عوارض ممکن است شامل هذیان بعد از عمل، اختلال شناختی، آسیب مغزی، حمله قلبی، سکته مغزی، یا هیپرترمی بدخیم، شود.