عوارض جانبی آسپرین

اگر جزء افرادی هستید که برای جلوگیری از حمله قلبی و پیشگیری از سکته یا کاهش التهاب آسپرین مصرف می کنید، باید از عوارض جانبی آن مطلع باشید. ضمن این که جایگزین های طبیعی زیادی نیز برای آسپیرین وجود دارد که برای سلامتی شما امن تر هستند. برای آشنایی هر چه بیشتر با عوارض جانبی آسپرین و بهترین جایگزین طبیعی برای این دارو با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید.

حتما در مورد خطرات ناشی از داروهای ضد التهابی نکاتی را شنیده اید، اما چرا بسیاری از افراد وقتی صحبت از آسپرین می شود، به این هشدارها توجه نمی کنند؟ این ممکن است به دلیل این باشد که آسپرین موجب کاهش مواد شبه هورمونی در بدن که باعث پیشرفت التهاب و لخته شدن خون می شوند، می شود.

آسپرین چیست؟

آسپرین در سال ۱۸۵۳ کشف شد، اما تا سال ۱۸۹۷ از آن به صورت پودر استفاده می شد. قرص سفید آسپیرین که امروزه از آن استفاده می کنیم در سال ۱۹۱۵ به بازار معرفی شد. فعال ترین ترکیب در آسپیرین، استیل سالیسیلیک اسید است که در ابتدا از پوست درخت بید استخراج می شد. اما آیا می دانستید که این عنصر آسپیرین در لوبیا، نخود فرنگی، یاسمن و شبدر نیز یافت می شود؟ مصری های باستانی عملا از پوست بید برای از بین بردن درد به مدت طولانی استفاده می کردند. این عملکرد به دلیل وجود اسید سالیسیلیک در این ماده بود.

سایر مواد موجود در آسپرین عبارتند از:

  • آرد ذرت
  • هیپرملوز
  • پودر سلولز پودر
  • تری استین (حلال)
  • موم کارناوب

سه دلیل اصلی وجود دارد که مردم آسپرین را به طور منظم مصرف می کنند:

  • برای کاهش درد و کاهش التهاب
  • برای جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی
  • برای کاهش تب

برای افراد مبتلا به سابقه حمله قلبی، درد قفسه سینه یا سکته مغزی ایسکمیک، آسپرین به عنوان یک درمان پیشگیرانه استفاده می شود. آسپرین همچنین برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان کولورکتال کاربرد دارد.

این دارو با مصرف ۱۲۰ میلیارد قرص در هر سال، یکی از سه دارو پر مصرف در جهان است. ممکن است تعجب کنید که چرا بسیاری از افراد آسپرین را روزانه مصرف می کنند؟ دلیل آن این است که مصرف آسپیرین برای مردان بین ۴۵ تا ۷۹ ساله و زنان ۵۵ تا ۷۹ ساله توصیه می شود تا خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته کاهش پیدا کند. بنابراین با توجه به این توصیه ها به نظر می رسد که این ماده تا مدت ها جزء داروهای پر مصرف جهان باشد.

آسپرین پروستاگلاندین ها، که مواد هورمون مانند بوده و پاسخ های التهابی بدن و فرآیندهایی مانند جریان خون و تشکیل لخته های خون را کنترل می کنند، را کاهش می دهد. به همین دلیل آسپرین می تواند به کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی و حمله قلبی  کمک کند.

مصرف گاه به گاه آسپرین برای جلوگیری از این مشکلات، جای نگرانی ندارد. اما زمانی که روزانه یک آسپرین استفاده می کنید خود را در معرض خطر عوارض جانبی آسپیرین قرار می دهید.

آیا مصرف روزانه آسپیرین صحیح است؟

متخصصان FDA برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی، مصرف روزانه این دارو را توصیه می کنند. برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی هستند، تهدید ناشی از این بیماری ها ممکن است بیش از عوارض جانبی آسپیرین باشد. این که آیا مصرف منظم آسپرین برای شما مفید است بستگی به نظر پزشکتان دارد.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف گاه به گاه آسپیرین ممکن است به همان اندازه که استفاده منظم و درازمدت آن مفید است، مفید باشد. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ در مجله European Journal of Clinical Investigation منتشر شده، اثرات استفاده مرتب و منظم از آسپیرین با دوز کم را برای پیشگیری از بیماری های عروقی، مورد بررسی قرار داد. محققان ۱۷۲۰ بیمار مصرف کننده دائمی و گاه به گاه آسپیرین را بین سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ بررسی کردند.

آنها دریافتند که خونریزی و سکته مغزی به ترتیب در ۲۵ و ۶۷ مورد از مصرف کنندگان گاه به گاه آسپیرین و ۶۹ و ۱۰۰ مورد از مصرف کنندگان منظم از این دارو مشاهده شده است. در این تحقیق رشد سرطان نیز ردیابی شد و در ۳۲ مصرف کننده گاه به گاه و ۲۶ مصرف کننده منظم آسپرین رخ داد. محققان نتیجه گرفتند که استفاده منظم از آسپرین برای جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی در دراز مدت بهتر از مصرف گاه به گاه آن نیست.

عوارض جانبی آسپرین
عوارض جانبی آسپرین

عوارض جانبی آسپرین

نارسایی کلیه

تحقیقات نشان می دهد که آسیب به کلیه ها ناشی از مصرف منظم آسپیرین، که به نام نفروپاتی ضد درد نیز شناخته می شود، یکی از عوارض جانبی آسپرین است. نفروپاتی ضد درد یک نوع از نارسایی مزمن کلیه است که بر اثر مصرف منظم داروهای ضد درد مانند آسپرین ایجاد می شود. این بیماری مزمن کلیه علائم فوری ندارد و منجر به نارسایی کلیه شده و نیاز به دیالیز روزانه دارد.

بررسی تجربی که در سال ۲۰۱۶ از شواهد موجود جمع آورده شده و نتایج آن در Korean Journal of Family Medicine منتشر شده نشان داد که مصرف طولانی مدت آسپرین در دوزهای بالا ممکن است با نارسایی کلیوی مرتبط باشد. اما داده های ارائه شده گاهی با هم در تناقض هستند. به طوری که برخی محققان معتقدند که ارتباط مثبتی بین مصرف آسپیرین و آسیب کلیوی وجود دارد و برخی نیز این ارتباط را رد کرده و معتقدند که ترکیب استامینوفن و آسپرین موجب آسیب کلیوی می شود.

مطالعه ای که در مجله European Journal of Heart Failure منتشر شده است دریافت که اثر آسپیرین بر روی کلیه وابسته به دوز مصرفی است و ممکن است اثر نامطلوب آسپیرین در دوزهای بالاتر از ۸۰ میلی گرم، و تنها بر روی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی مشهود شود.

نارسایی کبد

به طورکلی کبد مسئولیت متابولیسم داروها را به عهده دارد. هنگامی که به طور منظم از آسپرین استفاده می کنید، ممکن است دچار نارسایی کبدی شوید. نارسایی کبد یک بیماری جدی است. زیرا کبد سیستم سم زدایی بدن شما است. زمانی که کبد دچار نارسایی می شود، تجمع سموم می تواند کارکرد این اندام را به خطر بیاندازد.

گزارش سال ۲۰۱۴ که توسط پزشکان بیمارستان دانشگاه جورج تاون منتشر شد نشان می دهد که میزان شیوع آسیب های کبدی ناشی از دارو، از هر ۱۰۰ هزار نفر که مصرف کننده دائمی داروهای خارج از نسخه هستند در ۱۰ نفر دیده می شود. محققان دریافتند که مصرف دوزهای بالای آسپرین می تواند یک عامل بالقوه نارسایی کبدی باشد.

زخم معده

با توجه به گزارش پزشکان American College of Gastroenterology، دومین عامل پیشرونده زخم معده، استفاده منظم از آسپیرین است که منجر به سوزش معده و ایجاد زخم های دردناک می شود. در عین حال، استفاده منظم از آسپرین در زمانی که زخم معده وجود دارد، می تواند به عوارض بیشتر، از جمله خونریزی زخم و سوراخ شدن دیواره معده منجر شود.

عوارض جانبی آسپرین بر روی دستگاه گوارش، یک عارضه عمده در بیماران مبتلا به زخم معده می باشد. محققان دریافتند که آسپرین و هلیکوباکتر پیلوری (نوعی از باکتری است که معده را آلوده می کند) دو عامل مهم در ایجاد زخم می باشند.

وزوز گوش و کاهش شنوایی

وزوز گوش معمولا نشانه ای از اختلال زمینه ای است که احساس شنوایی و اعصاب موجود در گوش را تحت تاثیر قرار می دهد. این عارضه می تواند ناشی از مصرف بیش از حد آسپیرین باشد.

بر اساس بررسی منظم انجام شده در دانشکده پزشکی هاروارد، در میان گروه سنی ۴۵ تا ۷۹ ساله که به طور معمول از آسپرین استفاده می کنند، میزان شیوع مشکلات شنوایی بین ۱۳ تا ۶۸ درصد است. محققان دریافتند که مصرف دوز ۱٫۹۵ گرم آسپرین در روز با مشکلات شنوایی همراه است. این محققان معتقدند که با کاهش مصرف آسپرین اثرات نامطلوب وابسته به دارو برگشت پذیر می باشد.

سکته هموراژیک

اگر چه برخی از افراد از آسپرین برای کاهش لخته خون و جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی استفاده می کنند، اما مصرف آسپیرین می تواند در بعضی موارد آسیب بیشتری به بدن وارد کند. گاهی اوقات سکته مغزی ناشی از خونریزی مغزی است. و هنگامی که از آسپیرین به عنوان رقیق کننده خون استفاده می شود، تنها مشکل تشدید خواهد شد و ممکن است آسیب دائمی به مغز یا حتی مرگ رخ دهد.

گرچه مطالعات نشان داده اند که خطر خونریزی شدید به علت مصرف آسپیرین کم است. اما سالانه از هر ۱۰۰۰ بیمار بر روی ۰٫۲ نفر اتفاق می افتد. به همین دلیل از این عامل به عنوان یکی از عوارض جانبی آسپیرین یاد می شود.

سندرم ری

سندرم ری یک بیماری مرگبار است که به ارگان های حیاتی کودکان، به خصوص مغز و کبد آسیب می رساند. تحقیقات نشان می دهد که سندرم ری بسیار نادر است اما اغلب کشنده بوده و حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد موارد مرگ و میر ناشی از این اختلال، مربوط به مشکلات مغزی است. این بیماری بیشتر در کودکان و نوجوانانی که آنفولانزا یا آبله مرغان دارند و آسپرین مصرف می کنند رخ می دهد. محققان معتقدند که این دارو به عنوان یک کوفاکتور در افراد حساس عمل می کند. به همین دلیل، کودکان و نوجوانان مبتلا به عفونت های ویروسی هرگز نباید آسپرین مصرف کنند.

با توجه به تحقیقات منتشر شده در مورد ایمنی داروها، شدت این سندرم ممکن است به دوز آسپیرین مصرفی بستگی داشته باشد.

عوارض جانبی آسپرین
عوارض جانبی آسپرین

۷ جایگزین طبیعی برای آسپرین

رژیم ضد التهابی

اگر آسپرین را برای کاهش التهاب و تورم استفاده می کنید، راه های ایمن تر و طبیعی تر دیگری برای انجام این کار وجود دارد. بهترین راه انتخاب غذاهای ضد التهابی و جلوگیری از مصرف غذاهایی که التهاب، تورم و درد را افزایش می دهند، می باشد. این غذا ها عبارتند از:

  • غذاهای پرچرب
  • غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده
  • غذاهایی که حاوی مواد مصنوعی و قند هستند
  • کافئین
  • الکل

در عوض، بر روی خوردن غذاهایی که سلامتی شما را افزایش داده و التهاب را کاهش می دهند تمرکز کنید. این مواد ضد التهابی عبارتند از:

  • سبزیجات دارای برگ و سایر سبزیجات رنگارنگ
  • میوه هایی مانند زغال اخته و آناناس
  • چربی های سالم مانند ماهی قزل آلا وحشی و روغن نارگیل
  • عصاره استخوان
  • آجیل و دانه هایی مانند گردو، بذر کتان و تخم چیا
  • گوشت بدون چربی مانند گوشت گاو تغذیه شده با علف یا مرغ ارگانیک
  • ادویه جات ضد التهابی، مانند زنجبیل، کایین و زردچوبه

زنجبیل

آیا می دانید که زنجبیل دارای توانایی های ضد انعقادی در خون است؟ خوردن زنجبیل به طور مرتب می تواند به شما در جهت جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی کمک کند. به علاوه، مزایای زنجبیل شامل خواص ضد درد و ضد التهابی است. جینجرول، یکی از اجزای درمانی در زنجبیل است که بر گیرنده هایی که در انتهای عصب حسی شما واقع شده اند، تاثیر می گذارد.

به دلیل توانایی این ماده در کاهش درد و التهاب، از زنجبیل به عنوان درمان طبیعی برای بیماری دژنراتیو مانند آرتریت و روماتیسم و اختلالات قلبی و عروق مانند فشار خون بالا و آترواسکلروز استفاده می شود.

زردچوبه

تحقیقات نشان می دهد که مزایای زردچوبه بیشتر از داروهای ضد التهابی، ضد انعقادی و ضد درد است. علاوه بر این، زردچوبه نسبتا عوارض جانبی شناخته شده ای ندارد، مگر اینکه به مقدار بسیار زیاد مصرف شود. مطالعات همچنین نشان می دهد که کورکومین که یکی از ترکیبات سودمند در زردچوبه است، دارای فعالیت ضد ترومبوتیک است و مصرف روزانه آن می تواند به حفظ وضعیت ضد انعقادی کمک کند.

محققان همچنین معتقدند عصاره زردچوبه می تواند برای کاهش درد استفاده شود. یک متاآنالیز منتشر شده در مجله Journal of Medicinal Food، نشان داد که مصرف ۱۰۰۰ میلی گرم کورکومین در روز به طور موثر درد را در بیماران مبتلا به آرتروز کاهش می دهد. در حقیقت، پنج مطالعه نشان داد که تفاوت معنی داری بین اثربخشی خواص دارویی زردچوبه و طب فیزیکی وجود ندارد.

دارچین

دارچین دارای توانایی هایی ضد التهابی و محافظت از قلب است. مطالعات نشان می دهد که یکی از مهمترین مزایای دارچین، توانایی این ادویه در کاهش چندین عامل خطر برای بیماری های قلبی، از جمله فشار خون بالا و کلسترول بالا است. دارچین به عنوان یک ضد انعقاد طبیعی عمل می کند و گردش خون را افزایش می دهد. همچنین می تواند ترمیم بافت را ارتقاء دهد و به بازسازی سلول های قلب کمک کرده تا بتواند با حملات قلبی و سکته مغزی مبارزه کند.

MSM (متیل سولفونیل متیان)

MSM یک گیاه adaptogen است که به بدن شما کمک می کند تا با استرس بعد از جراحات، جراحی، ورزش و حوادث استرس زا مبارزه کنید. مکمل های MSM اغلب برای از بین بردن درد مزمن، گرفتگی عضلات، فشار خون بالا و التهاب چشم استفاده می شود.

MSM با اضافه کردن گوگرد به بدن شما، التهاب را متوقف کرده و کمک می کند تا سلول های بافت فیبری که در عضلات شما قرار دارد ترمیم شود. MSM همچنین کمک می کند تا انعطاف پذیری و نفوذ پذیری دیواره های سلولی در عضلات بازسازی شده و این موضوع باعث می شود عضلات بتوانند به راحتی خود را ترمیم کنند.

بروملین

این آنزیم موجود در آناناس برای درمان التهاب در بیماری هایی مانند آرتروز استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که می توان از این ماده برای تسکین درد پس از عمل و تورم، درد مفاصل و التهاب سینوسی استفاده کرد.

تحقیقات منتشر شده در Biomedical Reports نشان می دهد که دو مزیت عمده بروملین، اثرات ضد التهابی و ضد ترومبوتیک آن است. این ماده می تواند به طور موثر گردش خون را افزایش داده و سیستم ایمنی را تقویت کند.

منیزیم

آیا می دانید کمبود منیزیم می تواند منجر به مشکلاتی مانند فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی، آسیب کلیوی و کبدی، گرفتگی عضلات، ضعف در سیستم ایمنی و سردرد میگرنی شود؟

مصرف مکمل های منیزیم می تواند سطح فشار خون شما را کاهش دهد و از فشار خون بالا جلوگیری کند. با توجه به گزارش منتشر شده در مجله Journal of Clinical Hypertension، بیماری هایی مانند بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی ایسکمیک و آریتمی های قلبی را می توان با مصرف منیزیم پیشگیری کرد.

عوارض جانبی آسپرین
عوارض جانبی آسپرین

عوامل خطر و اقدامات احتیاطی

اگر از آسپرین به طور منظم استفاده می کنید، مهم است که با پزشک خود در مورد تداخلات احتمالی مشورت کنید، به ویژه اگر در حال حاضر از دارو، ویتامین و مکمل های گیاهی استفاده می کنید.

بعضی از داروها می توانند به نحوی که آسپیرین در بدن عمل می کند تأثیر بگذارد. این داروها عبارتند از:

  • داروهای آرتروز
  • داروهای مورد استفاده برای درمان علائم مزمن نقرس
  • داروهای فشار خون
  • رقیق کننده های خون
  • داروهایی که برای درمان لخته های خون مورد استفاده قرار می گیرند
  • داروهای استروئیدی
  • داروهای درمان تشنج

بعضی از افراد در مورد عوارض طولانی مدت استفاده از آسپیرین بیشتر حساس هستند و نباید این دارو را به خصوص به صورت روزانه و در دوزهای بالا مصرف کنند. این افراد کسانی هستند که بیماری های زیر را دارند:

  • نارسایی قلبی
  • بیماری کبدی یا کلیوی
  • آسم
  • زخم معده
  • اختلالات خونی یا لخته شدن خون
  • فشار خون کنترل نشده
  • دیابت

افرادی که به آسپرین یا سایر داروهای ضد التهابی آلرژی دارند و افرادی که مبتلا به آسم با پولیپ بینی و رینیت هستند، هرگز نباید آسپیرین مصرف کنند. اگر به آسپرین حساسیت دارید، ممکن است دچار علائم زیر شوید:

  • کهیر
  • تورم صورت
  • خس خس سینه
  • شوک

هر کسی که در هر روز بیش از سه فنجان نوشیدنی الکل دار مصرف می کند، نباید آسپرین استفاده کند. این دارو نباید توسط زنان باردار یا شیرده استفاده شود، مگر اینکه توسط پزشک توصیه شده باشد.