عوارض جانبی آلبوترول در کودکان

آلبوترول یک داروی استنشاقی است که لوله های تنفسی را در ریه ها گسترش می دهد.این دارو در دوزهای دقیق و برای آرام کردن ماهیچه ها در راه های تنفسی و افزایش جریان اکسیژن به ریه ها استفاده می شود. وبسایت Drugs معتقد است که آلبوترول برای جلوگیری از اسپاسم برونشیت ها در افراد مبتلا به آسم، آلرژی مرتبط با آسم و سایر بیماری های انسدادی مقاوم به ریه استفاده می شود. آلبوترول مانند سایر داروها می تواند عوارض ناخواسته ای در برخی از بیماران ایجاد کند. گزارش هایی از عوارض جانبی آلبوترول در کودکان نوپا و کودکان جوان که از آلبوترول برای کاهش علائم آسم استفاده می کنند، وجود دارد، که در ادامه این مطلب پیام سلامت به بررسی آنها می پردازیم.

تغییرات خلق و خوی

متخصصان مایو کلینیک گزارش می دهند که برخی از کودکان نوپا و زیر ۴ سال که آلبوترول را برای آسم مرتبط با آلرژی خفیف و سایر مشکلات تنفسی مصرف می کنند و کمتر گزارش شده اند؛ دچار عوارض جانبی آلبوترول، از جمله تغییرات خلقی که برای والدین قابل توجه است، می شوند. این اثرات شامل تحریک پذیری، از دست دادن تمرکز و دقت و… است. به طوری که والدین در انجام فعالیت های روزانه دچار مشکل می شوند. در بعضی موارد ممکن است نگرانی و سردرگمی نیز ایجاد شود. در بیشتر موارد این عوارض جانبی با گذشت زمان یا کاهش دوز آلبوترول کاهش می یابد.

واکنش آلرژیک

کودکان نوپا، کودکان بزرگ تر و سایر بیماران مصرف کننده آلبوترول ممکن است از واکنش های آلرژیک که نیاز به مراقبت های فوری دارند، رنج ببرند. علائم آلرژی به این داروهای استنشاقی عبارتند از کهیر یا بثورات روی پوست، تورم گلو، زبان، لب ها و صورت و تنفس دشوار؛ که توسط وبسایت Drugs ذکر شده است. اگر هر یک از این عوارض جانبی رخ دهد، دوز مصرفی باید متوقف شود و به مراقبت های فوری پزشکی مورد نیاز است.

عوارض جانبی دیگر

متخصصان مایو کلینیک هشدار می دهند که برخی از عوارض جانبی ممکن است فورا و به ویژه پس از مصرف ایجاد شود. این عوارض شامل برونکوسپاسم، خس خس سینه، تنگی قفسه سینه، درد قفسه سینه، فشار خون بالا یا فشار خون بالا و تاکی کاردی یا افزایش ضربان قلب است. در مواجهه با این اثرات جدی باید بلافاصله به پزشک مراجعه شود. سایر عوارض جانبی آلبوترول در کودکان عبارتند از لرزش عضلانی، تشنگی بیش از حد تنفس، افزایش ادرار، ناراحتی پا، ضعف عضلانی، سرگیجه، سردرد، خشکی دهان و گلودرد.