عوارض جانبی بلند مدت آلبوترول

به گزارش وبسایت مدیا پلاس، متعلق به موسسه ملی بهداشت آمریکا، آلبوترول یک دارو است که برای درمان مشکلات تنفسی در بیماران مبتلا به آسم و برونشیت مزمن استفاده می شود. آلبوترول به عنوان یک برونکودیلاتور طبقه بندی شده است که با گسترش راه هوایی در ریه، به بیماران اجازه می دهد تا تنفس راحت تری داشته باشند. مانند بسیاری از داروها، آلبوترول با انواع عوارض جانبی همراه است. دانستن عوارض جانبی بلند مدت آلبوترول به پزشکان و بیمار کمک می کند هنگام تعیین نسخه دارو، بهتر تصمیم بگیرند.

در این مطلب پیام سلامت درباره عوارض جانبی بلند مدت آلبوترول نکاتی را مطرح می کنیم.

بی خوابی

وبسایت Drugs گزارش می دهد که ناتوانی غیر طبیعی در خواب یا بی خوابی اولین اثر جانبی طولانی مدت آلبوترول است. آلبوترول ممکن است بخش های خاص مغز را تحریک کند که در کنترل الگوهای خواب هستند. اغلب بیماران قبل از خواب قادر به استراحت نیستند. این عوارض جانبی حتی ممکن است بعد از قطع مصرف دارو نیز ادامه داشته باشد. بیماران باید منتظر بمانند تا تمام داروها در بدن از بین برود؛ تا عادات معمول خواب بتوانند از سر گرفته شوند.

تحریک

به گزارش وبسایت مایو کلینیک، بیماران مصرف کننده آلبوترول ممکن است علائم اضطراب و آشفتگی را تجربه کنند. تحریک پذیری، نگرانی و بی حسی همه عوارض جانبی شایع این دارو است. تا زمانی که بیماران مصرف آلبوترول را ادامه دهند، از این اثرات رنج می برند. این اثر جانبی ناشی از تحریک بیش از حد سیستم عصبی بیمار است.

عوارض جانبی در دستگاه تنفسی فوقانی

آلبوترول می تواند تولید مخاط در دستگاه تنفسی فوقانی را تحریک کند. بینی، گلو و راه های هوایی فوقانی می توانند با مخاط مسدود شوند. عوارض جانبی این حالت عبارتند از: سرفه مولد، خفگی و آبریزش یا گرفتگی بینی. اگرچه در همه بیماران دیده نشده، اما این عوارض جانبی می تواند مزمن شود. افزایش تولید مخاط ممکن است طولانی تر از اثرات دیگر دارو باشد. این بدان معنی است که حتی پس از اینکه دارو از راه های هوایی گسترش پیدا کرد، سنتز مخاطی بیش از حد وجود خواهد داشت. این مسئله می تواند منجر به تشدید مشکل اصلی تنفسی بیمار شود.

لرزش غیر قابل کنترل بدن

طبق نظر وبسایت MedlinePlus، بیماران مبتلا به آلبوترول ممکن است دچار لرزش غیرقابل کنترل را در یک یا چند قسمت از بدنشان احساس کنند. این لرزش اغلب در دست ها دیده می شود، این اثر جانبی ناشی از قابلیت آلبوترول برای تحریک سلول های عضلانی در ناحیه آسیب دیده است. تا زمانی که دارو در بدن باقی بماند، این عوارض جانبی وجود خواهد داشت. البته همه بیماران این عارضه جانبی را نشان نمی دهند. با این حال، اگر لرزش ها غیر قابل تحمل شود، پزشک باید داروهای جایگزین را در نظر بگیرد.