عوارض جانبی زاناکس

برای کسانی که از اختلالات اضطراب مانند اضطراب ترس و اضطراب ناشی از افسردگی رنج می برند؛ ممکن است پزشک زاناکس را برای کمک به از بین بردن علائم بیماری تجویز کنید. زاناکس متعلق به یک دسته از داروهای شناخته شده به عنوان بنزودیازپین ها و یا آرام کننده است. بنزودیازپین هنگامی که مواد شیمیایی مغز به شدت واکنش نشان می دهد، موجب اضطراب می شود، با کاهش میزان این فعالیت ها، اثرات آن نیز کاهش می یابد. اما زاناکس نیز مانند هر دارویی دارای عوارضی است. در این مطلب پیام سلامت تعدادی از عوارض جانبی زاناکس را، اعم از خفیف تا شدید، بررسی می کنیم.

عوارض جانبی مورد انتظار

طبق گزارش وبسایت eMedTV، عوارض جانبی اغلب گزارش شده از زاناکس در ۳۲ تا ۷۶ درصد از بیماران مصرف کننده این دارو پدیدار می شود. این عوارض جانبی به طور معمول برای سلامتی شما خطرناک نیستند و معمولا در طی یک دوره زمانی از بین می روند. این عوارض شامل خواب آلودگی، عدم هماهنگی بدن، مشکلات حافظه و خستگی می شوند. شما همچنین ممکن است در طول مصرف زاناکس تحریک پذیر تر و یا پر اشتها تر شوید.

عوارض جانبی شایع دیگر

بعضی از داروها عوارض جانبی خاصی را ایجاد می کنند که اغلب به عنوان موارد فوق رخ نمی دهد، اما هنوز تحت عنوان عوارض جانبی معمول قرار دارند. در مورد زاناکس، این عوارض جانبی شامل مشکلات ارتباطی مؤثر، سردرگمی، داشتن خواب های غیر معمول، یبوست و احتقان بینی است. همچنین ممکن است فرد دچار سختی در ادرار شود؛ از خشکی دهان رنج ببرد؛ بیشتر از حد معمول صحبت کند یا دچار کاهش اشتها شود. همچنین زنان ممکن است مشکلات قاعدگی را تجربه کنند.

عوارض جانبی جنسی زاناکس

زاناکس می تواند عوارض جانبی جنسی را که تحت دسته بندی معمول قرار می گیرد نیز داشته باشد. این عوارض جانبی شامل تغییر در میل جنسی و اختلال نعوظ در مردان است.

طبق گزارش وبسایت eMedTV، بیش از ۱۴ درصد از افرادی که زاناکس را مصرف می کنند، کاهش میل جنسی را گزارش کرده اند. همچنین بیش از ۷ درصد از آنها درجاتی از ناتوانی جنسی را گزارش داده اند.

به دلیل آنکه پزشک شما نمی تواند پیشبینی کند که آیا عوارض جانبی زاناکس شما را تحت تاثیر قرار می ده یا خیر؛ بهتر است در صورت مواجه شدن با این عوارض، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید. در این شرایط معمولا پزشک دارو یا میزان مصرف آن را تغییر می دهد.

مشکلات افزایش وزن

افزایش وزن یکی از شایع ترین عوارض جانبی زاناکس محسوب می شود؛ به طوری که در طول آزمایش های بالینی، ۲۷ درصد از بیمارانی که این دارو را برای اختلال هراس مصرف می کنند؛ دچار افزایش وزن شده اند. همانطور که توسط وبسایت eMedTV گفته شده، خطر ابتلا به افزایش وزن برای بیماران مصرف کننده زاناکس، برای سایر انواع اختلالات اضطرابی کمتر است، البته این مسئله ممکن است به دلیل نیاز به دوز بالاتر دارو برای دستیابی به اثربخشی در درمان اختلال هراس باشد.

عوارض جانبی قابل گزارش

عوارض جانبی جدی حتما باید به پزشک معالج گزارش شود؛ زیرا ممکن است سلامتی شما را به خطر بیندازد. با توجه به گزارش وبسایت Drugs، اگر یک یا چند عارضه جانبی جدی را تجربه کنید؛ باید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. این عوارض شامل افسردگی یا بدتر شدن وضعیت شما، سرگیجه، ادرار نادرست، کاهش کنترل یا عدم ترس از موقعیت های خطرناک، احساس خصومت یا تحریک، تجربه تهاجم و تشنج است. شما همچنین باید مراقبت علائم زردی (یک بیماری ناشی از آسیب کبدی)، نیز باشید. این علائم شامل زرد شدن پوست یا چشم شما می شود.