عوارض جانبی واکسن آنفولانزا

طبق نظر the Centers for Disease Control and Prevention) CDC) واکسن آنفلوانزا برای تمامی افراد بالای ۶ ماه توصیه می شود. واکسن آنفولانزا یک واکسن سالانه برای محافظت از بیماران در برابر آنفلوانزا است.

آنفلوانزا یک بیماری تنفسی مسری است که ممکن است خفیف یا شدید باشد و حتی ممکن است منجر به بستری شدن در بیمارستان و مرگ شود. بنابراین، تبلیغات داروخانه ها برای واکسن آنفولانزا که تزریق آن سریع و آسان صورت می گیرد و هزینه آن تحت پوشش بیمه قرار گرفته است، برای بیماران جذاب هستند.

بهترین راه برای جلوگیری از آنفولانزا، واکسیناسیون سالانه است. با این حال، بسیاری از مردم در مورد عوارض جانبی واکسن آنفولانزا نگران هستند.

عوارض جانبی واکسن آنفولانزا

تصور غلط رایج این است که واکسن آنفولانزا باعث ایجاد آنفولانزا می شود. با این حال، واکسن آنفلوانزا نمی تواند باعث بیماری آنفلوانزا شود.

واکسن آنفلوانزای داخل عضلانی در حال حاضر به دو روش ساخته می شود:

۱) ویروس های واکسن آنفلوآنزا که غیرفعال شده یا کشته شده اند و بنابراین عفونی نیستند

۲) واکسن نوترکیب بدون وجود ویروس آنفلوآنزا در آن

در حالی که واکسن آنفولانزا نمی تواند باعث ایجاد بیماری آنفولانزا شود، عوارض جانبی ای وجود دارد که ممکن است با دریافت واکسن آنفولانزا همراه باشد.

CDC در حال حاضر واکسنیناسیون آنفولانزا از طریق اسپری بینی توصیه نمی کند. بنابراین ما درباره واکسن آنفولانزا که از طریق سرنگ داخل عضله تزریق می شود بحث می کنیم.

برخی از عوارض جانبی جزیی که ممکن است با دریافت واکسن آنفولانزا رخ دهد عبارتند از:

ناراحتی، درد، قرمزی، و یا تورم در محلی که واکسن آنجا تزریق شده است

  • تب با درجه کم
  • دردهای عضلانی
  • سردرد
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • بی حالی و ضعف

موسسه vaccine Fluarix Quadrivalent شایع ترین عوارض جانبی واکسن آنفولانزا را که در گروه های سنی دیده می شود ذکر کرده است.

در بزرگسالان، شایع ترین عوارض جانبی درد در محل تزریق (۳۶٪)، درد عضلانی (۱۶٪)، سردرد (۱۶٪) و خستگی (۱۶٪) بود.

در کودکان ۶ تا ۱۷ ساله، خستگی (۲۰٪)، درد عضلانی (۱۸٪)، سردرد (۱۶٪) و آرترالژی (درد مفصلی) (۱۰٪) رایج ترین عوارض جانبی بودند.

در نهایت، در کودکان ۳ تا ۵ ساله، شایع ترین عوارض جانبی شامل خواب آلودگی (۱۷٪)، تحریک پذیری (۱۷٪) و از دست دادن اشتها (۱۶٪) بود.

The Fluzone High-Dose (نوعی واکسن آنفولانزا)، که واکسنی برای بیماران ۶۵ ساله و بالاتر است، با عوارض جانبی رایج مشابهی همراه بود:

  • درد در محل تزریق (۳۶٪)،
  • درد عضلانی (۲۱٪)،
  • بی قراری (۱۸٪)
  • سردرد (۱۷٪).

این عوارض جانبی به زودی پس از واکسیناسیون رخ می دهند، اما آنها خفیف هستند و به طور کلی ۱ تا ۲ روز طول می کشند.

اگر علایم بیش از ۳ روز ادامه داشته باشد، با پزشک مشورت کنید. عوارض جانبی واکسن آنفولانزا نسبت به علایم بیماری وخیم آنفلوآنزا شدت بسیار کمتری دارد.

عوارض جانبی شدید واکسن آنفلوانزا

CDC اعلام می کند که بیشتر بیمارانی که واکسن آنفلوانزا را دریافت کرده اند، دچار هیچ مشکل جدی ای نشده اند. با این حال، در موارد نادر، واکسن آنفلوانزا ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی نیز شود؛ که در ادامه به بررسی انها می پردازیم.

واکنش های آلرژیک شدید

علایم یک واکنش آلرژیک جدی عبارتند از کهیر، دشواری تنفس، تورم در اطراف چشم و لب، ضربان قلب تند، سرگیجه و تب بالا.

این علایم و نشانه ها به احتمال زیاد در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از دریافت واکسن آنفولانزا رخ می دهند. اگر بیمار هر کدام از این علایم را تجربه می کند، CDC توصیه می کند که فورا به مراکز مراقبت های پزشکی مراجعه کند.

اگر واکسن آنفلوانزا در یک داروخانه تزریق شود، داروسازان برای هر واکسن یک کیت اورژانسی دارند و به بیماران توصیه می شود تا ۱۵ دقیقه بعد از تزریق در محل داروخانه باقی بمانند تا اطمینان حاصل شود که حال بیمار خوب است.

واکنش به دلیل آلرژی به تخم مرغ

CDC توصیه های سال ۲۰۱۷-۲۰۱۸ را برای افراد مبتلا به آلرژی تخم مرغ منتشر کرده است. افرادی که تنها پس از خوردن تخم مرغ و یا مواد غذایی حاوی تخم مرغ در معرض کهیر قرار می گیرند، ممکن است هر گونه فرمولاسیون واکسن آنفلوانزا را که مناسب برای سن و وضعیت سلامتی آنهاست دریافت کنند.

افرادی که واکنش جدی تری مانند تورم لب و زبان، مشکلات تنفسی، احساس سبکی سر داشته اند و یا نیاز به درمان با اپی نفرین داشته اند، ممکن است هر فرمولی از واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند.

با این حال، تزریق واکسن باید در یک بیمارستان به صورت سرپایی و یا با بستری در بیمارستان (به عنوان مثال، کلینیک، بیمارستان، مطب پزشک و غیره) تحت نظارت یک ارایه دهنده خدمات بهداشتی که قادر به شناسایی و مدیریت یک پاسخ شدید آلرژیک است، انجام شود.

در نهایت، هر فردی که حساسیت شدید و مرگبار به هر یک از مواد تشکیل دهنده واکسن را داشته باشد، نباید واکسن آنفولانزا دریافت کند.

سندرم گیلن باره (Guillain-Barré syndrome)

در موارد بسیار نادر، یک بیمار ممکن است دچارسندرم گیلن باره شود. سندرم گیلن باره یک اختلال است که در آن سیستم ایمنی بدن فرد باعث آسیب به سلول های عصبی می شود و منجر به ضعف عضلانی و گاهی فلج شدن می شود.

با توجه به نظر CDC، برخی مطالعات خطر ابتلا به سندرم گیلن باره را پس از دریافت واکسن آنفلوانزا کمتر از ۱ یا ۲ مورد در هر یک میلیون نفر واکسینه شده، تخمین زده اند.

همچنین مطالعاتی انجام شده مبنی بر اینکه هیچ رابطه ای بین دریافت واکسن آنفلوانزا و ابتلا به سندرم گیلن باره وجود ندارد.

لازم به ذکر است که ابتلا به سندرم گیلن باره پس از بیماری آنفولانزا نسبت به پس از دریافت واکسن آنفلوانزا شایع تر است.

تحقیقات گسترده ای از ایمن بودن واکسن های آنفولانزا حمایت می کند و صدها میلیون نفر در ایالات متحده بیش از ۵۰ سال بدون پیش آمدن مشکلی و با ایمنی بالا تحت واکسیناسیون آنفولانزا قرار گرفته اند.

هر ساله CDC و اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) ایمنی واکسن آنفلوانزا را با دقت تحت نظارت قرار می دهند. بنابراین، واکسن آنفولانزا یک واکسن ایمن با کمترین عوارض جانبی عمومی است.