عوارض سیگار کشیدن تفننی

سیگار کشیدن تفننی و یا سیگار کشیدن اجتماعی، به این معنی است که هر روز سیگار نمی کشید؛ و شاید در تعطیلات آخر هفته و فقط در یک گروه اجتماعی سیگار بکشید یا فقط زمانی که در جمعی دوستانه هستید، این کار را انجام دهید. شما ممکن است فکر کنید هیچ آسیب واقعی ای در این حالت وجود ندارد؛ اما نتایج مطالعه ای در سال ۲۰۰۸ که در مجله “اولتراسوند در پزشکی و زیست شناسی” منتشر شده نشان داد که حتی سیگار کشیدن تفننی نیز باعث اختلال در عملکرد شریانی می شود؛ و البته این تنها عوارض سیگار کشیدن تفننی نیست.

بیماری قلبی

صرف نظر از اینکه آیا شما کم یا زیاد سیگار می کشید؛ خطر ابتلا به بیماری های قلبی در افراد سیگاری بسیار بالاتر است. با توجه به گزارش بنیاد بریتانیا، سیگار کشیدن باعث آزاد شدن برخی مواد مضر در جریان خون شما می شود؛ که به طور بالقوه خطر ابتلا به آنژین، سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می دهد.

آسیب ریه

طبق گزارش منتشر شده از سوی کمسیون الکل و مواد مخدر آلبرتا (AADAC) با عنوان “حقایقی درباره سیگار کشیدن”، سیگار کشیدن تفننی و گاه به گاه، فرد را در معرض خطر ابتلا به آسیب های ریه و سرطان ریه بیشتری نسبت به افراد غیر سیگاری قرار می دهد. حتی اگر شما به مقدار زیاد سیگار نکشید، مثلا یک یا دو نخ سیگار در روز، این خطر هنوز هم بیشتر از زمانی است که سیگار نمی کشید.

سوء مصرف الکل

الکل

سیگاری های اجتماعی اغلب در مناطقی که الکل موجود است، مانند پارتی ها و میهمانی ها، سیگار می کشند. طبق گزارش کمسیون سوء مصرف الکل و مواد مخدر، سیگاری های اجتماعی اغلب نوشیدنی های بیشتری مصرف می کنند. بنابراین، خطر ابتلا به اعتیاد به الکل و آسیب جدی کبد در آنها بسیار بالاتر از سایرین است. علاوه بر این، AADAC(نام اختصاری همان کمسیون) اشاره می کند که حدود ۷۵ درصد از سرطان های دهان و گلو به علت مصرف ترکیبی الکل و سیگار ایجاد می شود.

دود دوم

اگر در فضای اجتماعی سیگار بکشید؛ احتمالا دود آن را به افراد دیگر نیز منتقل می کنید. تنفس دود دوم، در واقع خطرناک تر از تنباکو است. طبق گفته بنیاد بریتانیا، الیاف و مواد شیمیایی مضر در دود دوم بیشتر از سیگار کشیدن است. چراکه شما دود اول را از طریق فیلتر وارد بدن خود می کنید. حتی اگر هر روز فقط و فقط یک نخ سیگار بکشید، هنوز هم به گسترش دود دوم در هوا کمک کرده اید. علاوه بر این، سیگار کشیدن، هر چند وقت یک بار یا به طور منظم، خطر زیادی برای سلامتی دیگرانی که در اطراف شما زندگی می کنند؛ ایجاد می کند.