عوارض ناشی از مصرف بیش از حد قهوه در بدن چیست؟

امروزه قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها است و میلیون ها نفر از مردم جهان روز خود را با یک فنجان قهوه گرم شروع می کنند. این نوشیدنی نه تنها به خاطر طعم و مزه بلکه به خاطر اعتیادی که ایجاد می کند محبوب شده است. این نوشیدنی واقعا بر روی انرژی اثر می گذارد. با این حساب قهوه فواید زیادی برای بدن دارد. به شرط آن که در حد اعتدال استفاده شود. اما مصرف بیش از حد این نوشیدنی می تواند برای بدن مضر باشد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد عوارض ناشی از مصرف بیش از حد قهوه صحبت خواهیم کرد.

قهوه نوعی دانه است. بنابراین حاوی مواد مغذی و پلی فنل می باشد. این مواد ترکیبات شیمیایی هستند که مزایای آنتی اکسیدانی برای بدن دارند. این نوشیدنی حاوی مواد زیر نیز می باشد:

  • کافئین
  • ریبوفلاوین (ویتامین B2)
  • اسید پانتوتنیک (ویتامین B5)
  • منگنز
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • نیاسین

قهوه زمانی که در حد اعتدال استفاده شود دارای مزایای بسیاری است. این نوشیدنی خواص زیر را دارد:

  • سلامت کبد را بهبود می بخشد.
  • آدرنالین را تحریک می کند.
  • با رادیکال های آزاد مبارزه می کند.
  • خلق و خو را بهبهود می دهد.
  • خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

اما هنگامی که به قهوه معتاد شدید و بدون آن به سختی فعالیت روزانه خود را انجام می دهید، ممکن است برای ارضاء نیاز خود مقدار زیادی از این نوشیدنی را مصرف کنید. در این شرایط بدنتان در معرض عوارض ناشی از مصرف بیش از حد قهوه قرار دارد.

عوارض ناشی از مصرف بیش از حد قهوه

سطح کلسترول را افزایش می دهد

عوارض ناشی از مصرف بیش از حد قهوه در بدن
عوارض ناشی از مصرف بیش از حد قهوه در بدن

قهوه، به خصوص وقتی که فیلتر نشده است، ممکن است کلسترول کل و LDL یا کلسترول بد را افزایش دهد. قهوه بدون فیلتر شامل دو ماده بالا برنده کلسترول است که به نام کافیستول و کوهول شناخته می شوند.

محققان در یک مطالعه که در سال ۲۰۰۱ در مجله American Journal of Epidemiology منتشر شده دریافتند که مصرف قهوه فیلتر نشده، باعث افزایش سطح سرمی کلسترول LDL و کلسترول تام می شود.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۰۷ در Molecular Endocrinology منتشر شده است گزارش می دهد که کافیستول کلسترول را با ربودن گیرنده ای که در مسیر روده وجود دارد و برای تنظیم کلسترول مهم است، افزایش می دهد. در واقع، کافیستول یکی از عوامل شناخته شده برای افزایش کلسترول در رژیم غذایی است. اگر کلسترول بالایی دارید، قهوه فیلتر نشده استفاده نکنید.

علت بی خوابی است

یکی از عوارض ناشی از مصرف بیش از حد قهوه ، بی خوابی است. نوشیدن قهوه در بعد از ظهر یا خیلی نزدیک به زمان خواب، می تواند بی خوابی ایجاد کند. کافئین در قهوه به عنوان یک محرک عمل می کند و می تواند منجر به افزایش هوشیاری، ایجاد عصبانیت و سرگیجه شود و در نهایت باعث ایجاد اختلالات خواب و بی خوابی شود.

علاوه بر این، کافئین می تواند در خواب طبیعی REM تداخل ایجاد کند و باعث خستگی شود.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ در مجله Clinical Sleep Medicine منتشر شده است نشان می دهد که مصرف کافئین شش ساعت قبل از خواب، بر خواب تاثیر می گذارد. این مطالعه در مورد اهمیت اجتناب از مصرف کافئین، حداقل شش ساعت قبل از خواب، تاکید می کند.

اضطراب را افزایش داده و حملات هراس ایجاد می کند

عوارض ناشی از مصرف بیش از حد قهوه در بدن
عوارض ناشی از مصرف بیش از حد قهوه در بدن

کافئین می تواند شما را هوشیار تر و متمرکز تر کند. اما مصرف زیاد این نوشیدنی می تواند خلق و خو را تحت تاثیر قرار دهد و موجب اضطراب و حملات هراس شود.

هنگامی که بیش از حد قهوه می نوشید، وابسته به آن می شوید. در این شرایط نخوردن قهوه علائم ترک را در شما ایجاد می کند. ترک کردن کافئین می تواند موجب افزایش نگرانی و اضطراب شده و حملات وحشت را به وجود آورد.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۵ در Advances in Psychiatric Treatment منتشر شده مشخص گردید که کافئین موجب افزایش اضطراب، خصومت و علائم روانی در بیمارانی می شود که در بیمارستان های روانی بستری هستند. این مطالعه بر روی این نکته تاکید دارد که ارزیابی میزان مصرف کافئین باید بخشی از معاینات اولیه ای بیماران روانی قبل از تجویز دارو باشد.

اگر بعد از نوشیدن قهوه بیش از حد تحریک می شوید، نوشیدن آن را کاهش دهید یا آن را کاملا از رژیم غذایی روزانه خود حذف کنید.

به کلیه آسیب می رساند

ماهیت قهوه، ادرار آور است و کلیه ها را تحریک می کند تا مایعات بیشتری را دفع کنند و میزان ادرار بیشتر شود. کافئین از جذب مجدد مایعات جلوگیری می کند. این ویژگی برای کسانی که عملکرد طبیعی کلیه دارند، مشکل ساز نیست. با این حال، مصرف قهوه به مدت طولانی می تواند روی کلیه ها تاثیر بگذارد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۲ در Kidney International منتشر شده گزارش می دهد که مصرف طولانی مدت کافئین می تواند باعث ناراحتی مزمن کلیوی در موش های چاق و دیابتی شود.

اگزالات ترکیبی در قهوه است که با کلسیم در خون ارتباط برقرار کرده و اگزالات کلسیم را تشکیل می دهد. این ماده جزء اصلی سنگ های کلیوی است. یک مطالعه که در سال ۲۰۰۴ در مجله Urology منتشر شده گزارش داد که مصرف کافئین ممکن است به شدت خطر ابتلا به سنگ کلسیم-اگزالات را در کلیه افزایش دهد.

مصرف قهوه در حد متوسط هیچ مشکلی برای کلیه های شما ایجاد نخواهد کرد. از این رو، هر روز بیش از ۱ تا ۲ فنجان قهوه ننوشید.

استخوان ها را ضعیف می کند

عوارض ناشی از مصرف بیش از حد قهوه در بدن
عوارض ناشی از مصرف بیش از حد قهوه در بدن

مصرف بیش از حد قهوه برای سلامت استخوان نیز مضر است. در واقع، یکی از عوارض ناشی از مصرف بیش از حد قهوه افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان است. کافئین اضافی در بدن ممکن است در جذب و متابولیسم کلسیم تداخل ایجاد کرده و باعث کاهش تراکم استخوان شود (پوکی استخوان).

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۱ در American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده نشان می دهد که مصرف کافئین باعث افزایش میزان از دست دادن استخوان در زنان سالمند می شود و با ژنوتیپ های گیرنده ویتامین D اثر متقابل دارد.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۰۶ در Osteoporosis International منتشر شد، دریافت که مصرف ۴ یا بیشتر از ۴ فنجان قهوه در روز باعث افزایش خطر ابتلا به شکستگی های استخوانی می شود. به خصوص در زنان مبتلا به کمبود کلسیم.

بیش از ۲ فنجان قهوه در روز مصرف نکنید. از طرفی مصرف سایر نوشیدنی های کافئین دار را نیز محدود کنید.

روی دندان ها لکه ایجاد می کند

اگر زیاد قهوه استفاده کنید، دندان هایتان را نیز از عوارض ناشی از مصرف بیش از حد قهوه بی نصیب نذاشته اید.

مینای دندان شامل حفره های میکروسکوپی و رگه هایی است که می توانند ذرات غذا و نوشیدنی ها را در خود نگه دارند. رنگدانه های درون نوشیدنی های تیره رنگ مانند قهوه می توانند در این چاله ها و رگه ها جاسازی شوند و در نهایت لکه های زرد روی دندان ها ایجاد کنند.

به جای ترک قهوه، پس از مصرف این نوشیدنی آب بنوشید. ضمن این که می توانید برای جلوگیری از این عارضه پس از نوشیدن قهوه دندان های خود را مسواک بزنید.

فشار خون و ضربان قلب را افزایش می دهد

عوارض ناشی از مصرف بیش از حد قهوه در بدن
عوارض ناشی از مصرف بیش از حد قهوه در بدن

نوشیدن مقدار زیادی قهوه به علت تاثیر کافئین بر هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی، می تواند منجر به افزایش فشار خون و ضربان قلب شود.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در مجله American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده نشان می دهد که مصرف کافئین در افراد مبتلا به فشار خون بالا باعث افزایش شدید فشار خون در حدود ۳ ساعت بعد می شود. با این حال، شواهد موجود در مورد مصرف متعادل قهوه به مدت طولانی نشان می دهد که در این شرایط فشار خون و خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در افراد مبتلا به فشار خون بالا افزایش پیدا نمی کند.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ در مجله International Journal of Scientific and Research Publications گزارش می دهد که اثرات متعدد کافئین بر روی بدن مانند تاثیرش بر روی گیرنده آدنوزین و افزایش سطح آنژیوتانسین II و کاتچول آمین ها منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود. در این مطالعه کافئین فشار خون سیستولیک را تا ۱۷ درصد و فشار خون شریانی را حدود ۱۱ درصد افزایش داد.

نوشیدن قهوه در حد متعادل تاثیر قابل توجهی بر روی بزرگسالان سالم ندارد.

سوزش سر دل ایجاد می کند

ریفلاکس اسید و سوزش سر دل ممکن است با مصرف بیش از حد قهوه ایجاد شود. قهوه فشار روی اسفنکتر مری را کم کرده و باعث ریفلاکس معده می شود. این روند می تواند باعث ایجاد یا تشدید سوزش سر دل در افراد حساس شود.

در شرایط عادی، ماهیچه های کوچک در اسفنکتر مری، پس از خوردن غذا، برای جلوگیری از بازگشت مواد درون معده به مری و سوزش پوشش این اندام با اسید معده، محکم بسته می شوند. اما قهوه قدرت این ماهیچه ها را برای بسته شدن کاهش می دهد.

قهوه سرعت فرآیند تخلیه معده را افزایش داده و باعث می شود که محتویات اسیدی معده سریع تر به روده منتقل شود. اگر مشکل معده مانند سوزش سر دل و یا ریفلاکس اسید دارید بهتر است که کاملا قهوه را ترک کنید.

بوی بد در دهان ایجاد می کند

عوارض ناشی از مصرف بیش از حد قهوه در بدن
عوارض ناشی از مصرف بیش از حد قهوه در بدن

نوشیدن ۱ تا ۲ فنجان قهوه در روز نمی تواند بوی بد در دهان ایجاد کند. اما اگر از این ماده بیش از حد استفاده شود، ممکن است بوی دهان بد شود. نوشیدن بیش از حد قهوه می تواند باعث خشکی دهان شود. در این روند سلول های مخاطی که درون دهان قرار دارند خشک می شوند و تولید بزاق کمتر می شود.

بزاق به کشتن باکتری های موجود در دهان کمک می کند و به شما کمک می کند ذرات غذا را هضم کنید. بدون بزاق کافی، رشد باکتری هایی که باعث بوی بد دهان می شوند، از کنترل خارج می شود.

علاوه بر این، قهوه دارای سولفور است که باعث به وجود آمدن برخی از باکتری هایی می شود که بوی بد به وجود می آورند. مصرف آب یا جویدن آدامس بدون قند بعد از مصرف قهوه می تواند مانع بوی بد دهان شود.

بر روی نوزادان متولد نشده تاثیر می گذارد

مصرف قهوه زیاد در دوران بارداری چیزی است که همه زنان باردار باید از آن اجتناب کنند. کافئین زیاد در این نوشیدنی به عنوان یک محرک در بدن عمل می کند و می تواند ضربان قلب کودک شما را تحت تاثیر قرار دهد. کافئین خطر بروز سقط جنین یا تولد نوزاد با وزن کم را افزایش می دهد.

از آن جا که کافئین ضربان قلب و متابولیسم را در بدن افزایش می دهد و موجب می شود احساس هوشیاری بیشتری کنید، می تواند به طور مشابه بر روی نوزاد شما نیز اثر بگذارد. این بدان معنی است که پس از نوشیدن یک فنجان قهوه، نوزاد کمی بی قرار می شود.

علاوه بر این، کافئین اضافی در بدن می تواند باعث کمبود آب بدن شود. این عارضه نیز برای نوزاد خطرناک است.

نوشیدن ۲ فنجان قهوه فوری یا ۱ فنجان قهوه فیلتر شده در روز در طول بارداری مناسب است.