عوارض ناشی از نخوردن کربوهیدرات

شما گوشت، تخم مرغ، ماهی، چربی های خالص و چیزهای دیگری که در رژیم غذایی بدون کربوهیدرات وجود دارد را مصرف می کنید تا بتوانید وزن خود را پایین بیاورید. اگرچه این رژیم وزن شما را به سرعت پایین می آورد اما عدم استفاده از کربوهیدرات باعث می شود رژیم غذایی یکنواخت و به طور بالقوه خطرناک شود. خوشبختانه هر دو مطالعات کوتاه مدت و بلند مدت، مانند آنچه که در Annals of Internal Medicine در سال ۲۰۰۴ و در New England Journal of Medicine در سال ۲۰۰۸ منتشر شده، نشان می دهند که رژیم های کم کربوهیدرات نسبت به رژیم های کم چرب بیشتر وزن را کاهش می دهند. اما رژیم های غذایی که به شدت میزان مصرف کربوهیدرات را محدود می کنند، باعث ایجاد عدم تعادل می شوند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد عوارض ناشی از نخوردن کربوهیدرات بر روی بدن صحبت خواهیم کرد.

عوارض ناشی از نخوردن کربوهیدرات

ناتوانی در انجام حرکات ورزشی

اکثر ورزشکاران بین ۵۵ تا ۶۰ درصد کالری روزانه خود را از کربوهیدرات ها دریافت می کنند. زیرا ماهیچه ها انرژی کربوهیدرات و یا گلیکوژن را برای تمام تمرینات شدید مانند بلند کردن وزنه و یا جابجایی ترجیح می دهند. حتی در ۲۰ دقیقه ورزش ملایم و متوسط، مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری، انرژی کربن استفاده می شود. هنگامی که انرژی کربن در دسترس نیست، عضلات به عنوان انرژی از اسیدهای چرب موجود در ذخایر چربی و اسید آمینه بدن استفاده می کنند.

اما این انرژی به صورت موثر استفاده نمی شود. ورزش سرعت سوزاندن انرژی کربن ها را به شدت کاهش می دهد. در بهترین حالت، این انرژی منجر به کند شدن حرکات ورزشی می شود. در بدترین حالت، چیزی شبیه به آنچه که دوچرخه سواران ماراتن در انتهای مسیر احساس می کنند را احساس خواهید کرد. در این حالت ماهیچه ها تحلیل رفته و پاها سست می شوند.

اختلال در عملکرد مغز

اگر چه عضلات می توانند از اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه برای مصرف انرژی کربن استفاده کنند اما مغز نمی تواند. این روند بر قند خون ناشی از کربوهیدرات ها تأثیر می گذارد. سلول های مغز قادر به ذخیره انرژی نیستند، اما مقدار نیازشان به انرژی نسبت به سلول های دیگر بدن دو برابر است. در نتیجه، رژیم غذایی که به شدت میزان کربوهیدارت را محدود می کند، می تواند پردازش اطلاعات شنوایی و بصری را کند کند، تفکر را به تاخیر بیاندازد و حافظه بلند مدت را با خطر مواجه کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ در مجله Appetite منتشر شد، دریافت که افرادی که رژیم های غذایی دارای کربوهیدرات کم را استفاده می کنند، تست عملکرد حافظه شان تا زمانی که کربوهیدرات ها به رژیم غذایی آن ها اضافه شوند، با اختلال همراه است.

عوارض ناشی از نخوردن کربوهیدرات
عوارض ناشی از نخوردن کربوهیدرات

اختلال در عملکرد بدن

کارشناس چاقی دکتر آرن آسترپ، معتقد است که ۱۵۰ گرم کربوهیدرات در روز برای عملکرد طبیعی بدن مورد نیاز است. یک رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات بسیار محدود می تواند تنها ۱۳ درصد از این نیاز را تامین کند. این رژیم بعد از یک یا دو روز می تواند یبوست، اسهال، بثورات، بوی بد دهان، گرفتگی عضلات و ضعف عمومی ایجاد کند. این روند قطعا کتوز ایجاد می کند که در آن پروتئین، عضله، آب و سدیم دفع می شود و بدن مبتلا به کم آبی می شود. کتوز می تواند باعث یبوست، تجمع گاز و ناراحتی عمومی شود.

اختلال در مواد مغذی موجود در بدن

در حالی که بعضی از متخصصین مانند Anssi H. Mannenen معتقدند که بزرگسالان برای تامین مواد مغذی بدن نیازی به کربوهیدرات ها در رژیم غذایی ندارند. اما محدود کردن مصرف این ماده باعث می شود تامین نیاز روزانه بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی دشوار شود. دانه های کامل حاوی مقدار قابل توجهی از ویتامین B کمپلکس هستند. به طوری که دو تکه نان تهیه شده از دانه های کامل دارای بیش از ۲۰ گرم کربوهیدرات است.

میوه های تازه حاوی مقادیر قابل توجهی از بتا کاروتن، ویتامین C، E و K هستند. اما یک موز متوسط ​​بیشتر از ۲۰ گرم کربوهیدرات در روز دارد. یک فنجان ماست کم چرب می تواند تا نیمی از نیاز روزانه بدن به کلسیم را برای بزرگسالان تامین کند. اما برخی از انواع آن دارای بیش از ۴۰ گرم کربوهیدرات هستند.

با وجود همه عوارض ناشی از نخوردن کربوهیدرات ، مصرف مکمل ویتامین و مواد معدنی جایگزین هزاران فیتو شیمیایی است که به طور طبیعی در دانه ها، میوه ها و سبزیجات وجود دارد.