عوارض ناشی از کمبود چربی غیر اشباع در بدن

چربی های غیر اشباع که گاهی اوقات به نام “چربی های سالم” نیز طبقه بندی می شوند مواد مغذی متراکمی هستند که انرژی لازم را برای بدن فراهم می کنند. این مواد مسئول بهبود سطح کلسترول خون، کاهش التهاب و تسهیل ریتم پایدار قلب هستند. چربی های غیر اشباع مانند روغن زیتون و روغن بادام زمینی باید بخشی از رژیم غذایی سالم باشند. محروم کردن بدن از چربی های غیر اشباع اثرات منفی زیادی بر روی بدن دارد. جهت آشنایی با عوارض ناشی از کمبود چربی غیر اشباع در بدن با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید.

عوارض ناشی از کمبود چربی غیر اشباع

افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

طبق گفته محققان موسسه لینوس پالینگ مستقر در دانشگاه ایالتی اورگان، مطالعات متعدد تایید کرده اند که مردانی که حداقل یک بار در هفته ماهی می خورند، نسبت به افرادی که ماهی نمی خورند از بیماری های قلبی عروق کمتری رنج می برند. به طور مشابه، این موسسه گزارش می دهد که میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی در زنانی که بیشترین میزان مصرف چربی اشباع نشده امگا ۳ را دارند به طور معنی داری کمتر از افرادی است که دارای کمترین میزان مصرف هستند.

مردان و زنانی که چربی اشباع نشده کافی مصرف می کنند، شانس مرگ و میر ناشی از ایست ناگهانی قلب در آن ها کمتر است. از آنجایی که چربی های اشباع نشده، فشار خون را کاهش می دهند، یکی از عوارض ناشی از کمبود چربی غیر اشباع افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی است.

خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

خوردن چربی های غیر اشباع مانند چربی های موجود در روغن های گیاهی و آجیل، به جای چربی های اشباع شده، موجب بهبود مقاومت به انسولین و کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ می شود. ارتباط نزدیکی بین دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی وجود دارد. بنابراین اگر مصرف چربی غیر اشباع کافی نباشد اثرات فقدان چربی های غیر اشباع می تواند شانس دیابت و پس از آن بیماری عروق کرونر را افزایش دهد. کمبود چربی های غیر اشباع خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد و سلامتی افراد مبتلا به دیابت را به خطر می اندازد.

کاهش عملکرد شناختی

طبق گفته محققان دانشگاه ایالتی اورگن، وجود مقدار زیاد اسید داکتیکاکسانوئیک (اسید چرب امگا ۳ و یا DHA) در مغز بسیار مفید است. این اسید چرب عامل مهمی در رشد مغز و جلوگیری از کاهش شناختی دارد. مطالعات حیوانی نشان داده اند که محرومیت مغز از DHA منجر به مشکلات یادگیری می شود. برخی از مطالعات انسانی نیز نشان داده اند که مصرف منظم اسید چرب امگا ۳ خطر ابتلا به بیماری آلزایمر یا زوال عقل را کاهش می دهد. محرومیت از چربی های غیر اشباع می تواند باعث کاهش عملکرد شناختی در کوتاه مدت شود و احتمال ایجاد اختلالات شناختی جدی را در بلند مدت افزایش دهد.

افزایش شدت پاسخ التهابی

اسیدهای چرب غیر اشباع جزئی از ایکوسانوئید ها هستند. این مواد پیام رسان های شیمیایی هستند که فعالیت ایمنی و التهابی را در بدن تنظیم می کنند. مصرف کم چربی غیر اشباع مانع از تعادل اسیدهای چرب در غشای سلولی می شود و منجر به تولید ایکوسانوئید می شود. تولید این ماده پاسخ التهابی را افزایش داده و موجب تحریک عروق خونی می شود. این بدان معنی است که پاسخ های التهابی در افرادی که از چربی های اشباع نشده محروم هستند، شدیدتر از افرادی است که از این ماده به اندازه کافی مصرف می کنند.