عوارض نخوردن میوه و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات حاوی مواد مغذی مفید و سایر مواد غذایی مانند مواد فیتو شیمی و فیبر هستند؛ که به بهبود و سلامت رژیم غذایی شما کمک می کنند. عوارض نخوردن میوه و سبزیجات به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل، ممکن است منجر به پیامدهای قابل توجه در سلامتی شود.

اگر چه شما می توانید برخی از آنها را با مکمل جایگزین کنید، هیچ مکمل غذایی نمی تواند جایگزین تمام ترکیبات موجود در میوه ها و سبزیجات شود و همچنین نمی تواند ویژگی های بالقوه مواد مغذی موجود در آن غذاها را که ممکن است به اثرات سلامتی آنها کمک کند، تقلید کند.

متاسفانه بسیاری از افراد تمایلی به خوردن میوه و سبزیجات ندارند؛ در این مطلب پیام سلامت به بررسی پیامدها و عوارض نخوردن میوه و سبزیجات می پردازیم.

کمبود ویتامین و مواد معدنی

یکی از عوارض اولیه نخوردن میوه و سبزیجات ممکن است کمبود ویتامین یا مواد معدنی باشد. این محصولات شامل انواع ویتامین های B است که به شما کمک می کند انرژی مواد غذایی را جذب کنید؛ همچنین ویتامین C برای کمک به بهبود زخم، ویتامین A برای حفظ پوست و چشمان سالم و ویتامین K برای حمایت از لخته شدن خون موثر است.

مواد معدنی موجود در میوه ها و سبزیجات شامل، کلسیم، منیزیم، آهن و پتاسیم است؛ که به اسکلت، عصب و سلامت قلبی و عروقی شما کمک می کند. در نتیجه اجتناب از این غذاها می تواند بر سلامت و عملکرد درست هر یک از این بخش تاثیر بگذارد.

مشکلات گوارشی

میوه ها و سبزیجات حاوی یک نوع کربوهیدرات غلیظ شده به نام فیبر هستند؛ که به افزایش کالری رژیم غذایی شما کمک نمی کند، اما می تواند سلامت روده شما را بهبود بخشد.

فیبر نامحلول مواد زائد را در روده بزرگ افزایش می دهد؛ ضایعات را از طریق سیستم خود عبور می دهد و به جلوگیری از یبوست و هموروئید کمک می کند. در نتیجه فقدان فیبر در رژیم غذایی شما می تواند اثر معکوس و منفی داشته باشد.

خطر بیماری

فیبر محلول در هنگام عبور از روده شما متورم می شود و جذب مواد مغذی مانند گلوکز و کلسترول را کاهش می دهد. به این ترتیب، این ماده می تواند به تنظیم میزان قند خون این مولکول ها کمک کند و خطر ابتلا به دیابت یا سطح کلسترول را کاهش دهد.

علاوه بر این، میوه ها و سبزیجات غنی از مواد شیمیایی گیاهی هستند. این مواد گیاهی نه تنها رنگ این غذاها را تشکیل می دهند، بلکه سبب کاهش التهاب و حتی کاهش رشد یا توسعه تومورها می شوند.

سلامت قلبی عروقی

تعادل پتاسیم و سدیم در رژیم غذایی یک عامل کلیدی در مدیریت سلامت قلب و عروق شماست. طبق گفته موسسه لینوس پالینگ، بسیاری از آمریکایی ها بیش از حد سدیم و پتاسیم مصرف می کنند.

خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات، که غنی از پتاسیم هستند، می تواند به ایجاد تعادل این مواد معدنی کمک کند. در نتیجه خوردن این غذاها ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا یا سکته را کاهش دهد.

مشکلات وزن

میوه ها و سبزیجات چگالی نسبتا کمی از انرژی دارند. به این معنی که آنها کم کالری هستند. بنابراین، آنها مقدار زیادی مواد مغذی و مفید را به رژیم شما اضافه می کنند؛ اما کالری شما را بیش از حد افزایش نمی دهند.

همچنین محتوای آب و فیبر آنها به شما کمک می کند تا احساس سیری کامل کنید و از خوردن بیشتر اجتناب کنید.