عوارض هپاتیت C

درباره عوارض هپاتیت C و اثر آن بر کبد چه می دانید؟ هپاتیت مزمن C به آرامی و بدون نشانه خاصی در بدن شما ایجاد می شود. این موضوع باعث می شود خطرات خاص خود را داشته باشد. ویروس هپاتیت C یا HCV، به شکل عفونت به طور معمول برای یک دهه یا بیشتر در بدن به فعالیت خود ادامه می دهد؛ بدون اینکه باعث نشانه های خاصی در کبد شود.

در این دوره “سکوت” بیماری، HCV به طور پیوسته به کبد شما آسیب می رساند. در اثر این آسیب، بافت زخم در کبدتان تجمع پیدا می کند؛ که در نهایت منجر به عوارضی مانند سیروز، نارسایی کبد و سرطان کبد می شود. در این زمینه همچنین ناهنجاری های سیستم ایمنی نیز می تواند ایجاد شود؛ که ممکن است به بیماری های خارج از کبد منجر شود.

اگرچه عوارض هپاتیت C جدی هستند؛ اما پاک کردن عفونت HCV از بدن شما با درمان های ضد ویروسی، خطر ابتلا به تمام عوارض هپاتیت C در طولانی مدت را کاهش می دهد.

عوارض هپاتیت C و اثر آن بر کبد

در ادامه نگاهی دقیق تر به عوارض هپاتیت C بر کبد خواهیم داشت:

سیروز کبدی

با توجه به آمار ارائه شده در مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، معمولا یک نفر از پنج نفر افراد مبتلا به هپاتیت C در صورت عدم درمان، در نهایت طی ۲۰ تا ۳۰ سال به سیروز کبدی مبتلا می شوند.

در سیروز کبدی، زخم ناشی از عفونت ویروس هپاتیت C، بافت کبد را که معمولا صاف است به گره های سنگی مانند سنگ های قیمتی تغییر می دهد. بافت بسیار آسیب دیده، جریان خون را از طریق کبد تضعیف می کند و موجب تغییر در رگ های دستگاه گوارش می شود.

اکثر افراد مبتلا به سیروز زودرس فقط نشانه های مبهم مانند خستگی، تغییر اشتها و یا درد کم در بالای شکم سمت راست را احساس می کنند و برخی از افراد کاملا بدون علائم هستند. نشانه ها در این زمینه اغلب کمرنگ هستند؛ زیرا کبد با وجود آسیب دیدن قادر به حفظ نیازهای بدن است.

نارسایی کبد

طی دوره توسعه سیروز کبدی، هپاتیت C درمان نشده می تواند عوارض دیگری را نیز ایجاد کند. در این دوره بافت بافت اسکار همچنان تجمع پیدا می کند؛ و در نهایت عملکرد کبد به نقطه نارسایی کبد می رسد.

نارسایی کبد به طور ناگهانی احساس خواهد شد و نشانه هایی مثل زرد شدن رنگ پوست در سفید پوستان، کاهش ادرار و تورم پاها، تجمع مایع در شکم، استفراغ خونی، کاهش عملکرد ذهنی یا تغییرات شخصیت و لرزش بدن و هماهنگی ضعیف بین اعضا را ایجاد خواهد کرد.

سیروز ناشی از عفونت هپاتیت C همراه با نارسایی کبد، یک بیماری بسیار جدی است و نیاز به مراقبت های ویژه پزشکی دارد. در این دوره درمان ضد ویروسی ممکن است هنوز امکان پذیر باشد؛ اما معمولا بررسی امکان پیوند کبد نیز توصیه می شود.

سرطان کبد

به طور کلی ویروس هپاتیت C یک ویروس سرطانی است. طبق گزارش شماره سیزدهم برنامه ملی سم شناسی، هنگامی که شما عفونت هپاتیت C داریدY خطر ابتلا به سرطان کبد تقریبا ۱۲ برابر بیشتر از افرادی است که به این ویروس آلوده نیستند.

موسسه ملی سرطان امریکا بیان می کند که عفونت هپاتیت C، علت اصلی سرطان کبد در ایالات متحده است؛ که البته بیشتر در افراد مبتلا به سیروز کبدی وجود دارد.

عوامل دیگری که خطر ابتلا به سرطان کبد را در بیماران مبتلا به هپاتیت C افزایش می دهند عبارتند از:

نوشیدن شدید مواد الکلی، سیگار کشیدن، عفونت با ویروس HIV یا ویروس هپاتیت B، چربی بیش از حد و وجود آهن در کبد

سایر عوارض هپاتیت C

گرچه ویروس هپاتیت C در ابتدا کبد شما را آلوده می کند؛ اما در شرایط پیچیده ممکن است بر سایر ارگان ها و سیستم های بدن نیز تاثیر بگذارد.

بسیاری از این شرایط به علت پروتئین های اختصاصی به نام آنتی بادی هایی است که توسط سیستم ایمنی بدن، برای مبارزه با ویروس هپاتیت B ایجاد می شود. این آنتی بادی ها به طور خاص به ویروس های هپاتیت C متصل می شوند؛ اما گاهی اوقات با واکنش با پروتئین های دیگر در خون، از بین می روند.

این وضعیت، که به نام کریگو گلوبولینمی شناخته می شود، می تواند منجر به مشکلات فراوانی از جمله آسیب کلیوی، بی حسی، سوزن شدن و درد ناشی از آسیب عصبی، درد عضلانی و مفصلی، خشکی دهان و چشم و زخم شدن و خارش پوست شود.

هپاتیت C همچنین می تواند خطر ابتلا به بیماری های دیگر مانند پیش دیابت، دیابت، بیماری های کلیوی، افسردگی، اختلالات اضطرابی و غیر لنفوم هوچکین نوع سرطانی ناشی از سلول های سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد.

البته پاک کردن ویروس هپاتیت C از بدن، مانع از بسیاری از این شرایط می شود و اگر آنها قبلا توسعه یافته است، آنها را کاهش می دهد.