با عوامل خطر قابل کنترل بیماری های قلبی آشنا شوید

بیماری های قلبی یکی از بیماری های شایع در جهان هستند که به علل مختلفی ایجاد می شوند. این عوامل را می توان به دو دسته کلی قابل کنترل و غیر قابل کنترل تقسیم کرد. عوامل خطر قابل کنترل بیماری های قلبی عواملی هستند که با تغییر در سبک زندگی می توانید آن ها را تا حدود زیادی محدود کنید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد عوامل خطر قابل کنترل بیماری های قلبی بیشتر صحبت می کنیم.

عوامل خطر قابل کنترل بیماری های قلبی

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن باعث ایجاد بیماری های قلبی می شود و حتی می تواند برای زنان خطرناک تر از مردان باشد. زنان بالای ۳۵ سال که سیگاری هستند نسبت به مردان بالای ۳۵ سال سیگاری، با شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی مواجه هستند. سیگاری ها نسبت به غیر سیگاری ها تا چهار برابر بیشتر احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را دارند. حتی سیگار کشیدن در دهه دوم زندگی باعث افزایش سرعت رشد بیماری های قلبی می شود.

سیگار در بسیاری از موارد خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد، از جمله موارد زیر:

  • سیگار کشیدن می تواند خون شما را غلیظ کند و احتمال ایجاد لخته را افزایش دهد.
  • نیکوتین در سیگار می تواند فشار خون را افزایش دهد.
  • سیگار کشیدن سبب بروز آترواسکلروز می شود. این بیماری باعث آسیب رساندن به دیواره رگ های خونی می شود.
  • هرچه بیشتر سیگار بکشید، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و حمله قلبی در بدنتان بیشتر می شود.

اما در طی یک سال پس از ترک سیگار، خطر ابتلا به بیماری های قلبی در مقایسه با آنچه که در هنگام سیگار کشیدن شما را تهدید می کرد، نصف می شود. در طی ۱۵ سال پس از ترک، خطر ابتلا به بیماری قلبی همانند زنانی است که هرگز سیگار نکشیده اند.

نکته مهم

اگر سیگار می کشید، از روش های هورمونی جلوگیری از بارداری استفاده نکنید. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که زنان سیگاری که از قرص های ضد بارداری ترکیبی (قرص های ضد بارداری حاوی استروژن و پروژسترون) استفاده می کنند، بیشتر از زنان سیگاری در معرض خطر بیماری های قلبی و سکته مغزی هستند. به خصوص زنان بالای ۳۵ سال. مانند سیگار کشیدن، اشکال دیگر روش های هورمونی جلوگیری از بارداری مانند حلقه واژن یا پچ پوست، می تواند خطر ابتلا به لخته شدن خون و فشار خون بالا را افزایش دهد. لخته شدن خون و فشار خون بالا می تواند باعث حمله قلبی یا سکته مغزی شود.

قرار گرفتن در معرض دود دست دوم نیز می تواند مانند تاثیر دود بر روی افراد سیگاری، به قلب و عروق خونی آسیب برساند. دو نوع دود سیگار وجود دارد. یک نوع دود، دودی است که از  سوزاندن سیگار حاصل می شود. نوع دیگر دودی است که فردی که سیگار کشید، نفس می کشد. هر دو نوع دود در هنگام استنشاق مضر هستند.

سیگارهای الکترونیکی و سلامت قلب

سیگار الکترونیکی که به نام سیگار بخارساز نیز شناخته می شود، بخار آب را آزاد می کند. اکثر سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین هستند. این ماده یک ماده شیمیایی اعتیاد آور است. اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) بر روی تولید سیگارای الکترونیکی و سایر محصولات حاوی تنباکو نظارت دارد. محققان هنوز نمی دانند که اثرات بالقوه دراز مدت سیگارهای الکترونیکی چیست یا  نیکوتین یا سایر مواد شیمیایی مضر استنشاق شده از آن ها چه مضراتی برای بدن دارند؟

از طرفی محققان نمی دانند که سیگارهای الکترونیکی بر روی سلامت قلب چه تاثیری دارند؟ با پزشک خود درباره خطرات سیگارهای الکترونیکی برای سلامت صحبت کنید.

عادات های تغذیه ای

یکی دیگر از عوامل خطر قابل کنترل بیماری های قلبی مربوط به تغذیه شما می شود. آنچه که می خورید بخش بزرگی از نکات مهم برای پیشگیری از بیماری های قلبی و دیگر بیماری های مزمن مانند دیابت نوع ۲ است. خوردن غذاهای سالم  همچنین می تواند مانع ایجاد سایر مشکلاتی که منجر به بیماری های قلبی مانند فشار خون بالا یا چاقی می شوند، شود.

هیچ ویتامین یا عنصر خاصی وجود ندارد که بتواند از ایجاد بیماری جلوگیری کند. تغذیه سالم برای جلوگیری از بیماری های مزمن به معنای خوردن ترکیبی از غذاها سالم از تمام گروه های غذایی است. تغذیه سالم همچنین بدان معنی است که مواد غذایی حاوی چربی های اشباع شده یا چربی ترانس، سدیم (نمک) یا قند را مصرف نکنید.

چه غذاهایی باید بخوریم تا بتوانیم خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش دهیم؟

شما باید بیشتر از این غذاها استفاده کنید:

  • میوه ها و سبزیجات. حداقل نیمی از بشقاب شما باید حاوی میوه ها و سبزیجات باشد.
  • دانه های سبوس دار حداقل نیمی از غلاتی که مصرف می کنید باید کامل باشد. دانه های کامل عبارتند از:
  1. گندم کامل
  2. جو کامل
  3. بلغور جو دوسر
  4. ذرت کامل
  5. برنج قهوه ای
  6. برنج وحشی
  7. چاودار
  8. گندم سیاه
  9. بلغور
  10. ارزن
  11. سورگوم
  • محصولات لبنی بدون چربی یا کم چربی. این محصولات شامل شیر، نوشیدنی های تهیه شده از سویا (شیر سویا)، پنیر، ماست و سایر محصولات لبنی است.
  • غذاهای دریایی، مرغ بدون پوست، گوشت بدون چربی، حبوبات، تخم مرغ، و آجیل بو نداده
با عوامل خطر قابل کنترل بیماری های قلبی آشنا شوید
با عوامل خطر قابل کنترل بیماری های قلبی آشنا شوید

چه غذاهایی را باید محدود کنیم تا بتوانیم به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی کمک کنیم؟

شما باید مصرف مواد زیر را محدود کنید:

چربی اشباع شده. چربی اشباع شده معمولا در پیتزا، بستنی، مرغ سرخ شده، کیک و کوکی ها، بیکن و همبرگر وجود دارد. کمتر از ۱۰٪ کالری روزانه باید از چربی های اشباع شده تامین شود.

چربی های ترانس. این چربی ها به طور عمده در محصولات پخته شده تجاری، غذاهای آماده، غذاهای سرخ شده و مارگارین یافت می شود. اداره غذا و دارو آرمیکا اقدام به حذف چربی های ترانس مصنوعی از مواد غذایی کرده است.

کلسترول. کلسترول موجود در غذاهای تهیه شده از گوشت حیوانات مانند بیکن، شیر پر چرب، پنیر تهیه شده از شیر کامل، بستنی، ماست یخ زده با چربی کامل و تخم مرغ است. میوه ها و سبزیجات حاوی کلسترول نیستند. تخم مرغ منبع اصلی تامین کلسترول است، اما مطالعات نشان داده اند که خوردن یک تخم مرغ در روز خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در افراد سالم افزایش نمی دهد. شما باید کمتر از ۳۰۰ میلی گرم کلسترول در روز مصرف کنید. مواد غذایی که حاوی کمتر از ۲۰٪ کلسترول است را انتخاب کنید.

سدیم. سدیم در نمک یافت می شود، اما اکثر سدیمی که می خوریم از طریق نمکی به غذا می زنیم وارد بدن نمی شود. بیشتر سدیم مصرفی ما از نان، پیتزا، هات داگ، پنیر، غذاهای آماده و ادویه جاتی مانند سس کچاپ و خردل وارد بدن می شود. سدیم مصرفی روزانه خود را به کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم (برابر با یک قاشق چای خوری) محدود کنید.

قندهای اضافه شده. مواد غذایی مانند میوه ها و محصولات لبنی به طور طبیعی حاوی قند هستند. اما باید مصرف مواد غذایی حاوی قند اضافه شده را محدود کنید. این مواد عبارتند از:

  • آبجو
  • نوشیدنی های ورزشی
  • کیک
  • آب نبات
  • بستنی

برچسب روی مواد غذایی را مطالعه کنید و از غذاهایی که حاوی مواد زیر هستند استفاده نکنید:

  • شربت ذرت
  • شیرین کننده ذرت
  • فروکتوز
  • گلوکز
  • ساکارز
  • دکستروز
  • لاکتوز
  • مالتوز
  • عسل
  • ملاس
  • شکر خام
  • شربت
  • کارامل
  • کنسانتره آب میوه

فعالیت بدنی

کمتر از یک نفر از هر پنج زن آمریکایی فعالیت فیزیکی کافی را برای پیشگیری از بیماری قلبی انجام می دهند. کم تحرکی یکی از عوامل خطر قابل کنترل بیماری های قلبی است.

قلب مثل هر عضله دیگری است. یعنی هرچه بیشتر  کار کنید، قوی تر می شود. فعالیت فیزیکی همچنین کمک می کند تا خون رقیق شده و بتواند به تمام اعضای بدن برسد. این فعالیت می تواند مانع ایجاد پلاک در شریان ها شود. فعال بودن می تواند از دیگر عوامل خطر قابل کنترل بیماری های قلبی جلوگیری کرده و باعث پیشگیری از فشار خون بالا، دیابت و چاقی شود.

شما باید حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی را پنج بار در هفته انجام دهید تا سالم بمانید.

الکل

اگر قبلا الکل مصرف نمی کردید، این کار را ترک کنید. محققان هنوز در مورد میزان الکلی که بر روی سلامت قلب تاثیر می گذارد، به نتیجه کلی نرسیده اند. اما معتقدند که مصرف بیش از سه نوشیدنی در روز می تواند فشار خون و سطح تری گلیسرید را افزایش دهد و به عضله قلب آسیب برساند. در زنان شواهد قوی وجود دارد که مصرف الکل خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.

زنان زیادی هستند که نباید الکل مصرف کنند. این زنان عبارتند از:

  • زنان باردار یا زنانی که در تلاش برای باردار شدن هستند
  • زنان کمتر از ۲۱ سال
  • زنان مصرف کننده داروهای خاص

بنابراین با اجتناب از مصرف الکل می توانید از یکی از عوامل خطر قابل کنترل بیماری های قلبی پیشگیری کنید.

استرس

استرس پاسخ بدن به یک تغییر یا یک چالش است. استرس بلند مدت خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد. اگر بیماری قلبی دارید، استرس طولانی مدت همچنین احتمال ابتلا به حمله قلبی را افزایش می دهد.

یک رخداد احساسی غم انگیز، به خصوص رخدادهایی که همراه با خشم هستند، می تواند عاملی برای ایجاد حمله قلبی باشد. استرس همچنین ممکن است به طور غیرمستقیم یعنی در صورتی که سیگار مصرف کنید، غذاهای ناسالم بخورید یا کمتر ورزش کنید، خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.