غدد فوق کلیوی و دیابت

غدد فوق کلیوی درون ریز یا آزاد کننده هورمون هستند و در بالای کلیه ها قرار دارند. آنها هورمون هایی را که برای زندگی ضروری هستند مانند هورمون استرس کورتیزول که یک کورتیکواستروئید است و کاتکول ‌آمین ‌هایی مانند آدرنالین را آزاد می کنند. کورتیزول هورمونی است که به بدن کمک می کند تا به شرایط استرس زا مانند جراحی یا عفونت پاسخ دهد. هم چنین با تحریک کبد برای تولید گلوکز و جلوگیری از حرکت گلوکز به سلول ها قند خون را افزایش می دهد. از این رو می تواند ارتباط معنا داری با بیماری دیابت داشته باشد. برای درک بهتر ارتباط غدد فوق کلیوی و ذیابت با این مطلب همراه پیام سلامت باشید.

دیابت

دیابت یک بیماری است که در آن بیمار دارای مقادیر بالای قند خون است. این اتفاق یا به این دلیل است که بدن نمی تواند مقادیر کافی انسولین، هورمونی که گلوکز را از جریان خون به سلول ها منتقل می کند تولید کند، یا به علت استفاده بیهوده انسولین توسط بدن، که مقاومت انسولین نیز نامیده می شود، می باشد. برخی از علایم رایج دیابت عبارتند از: پلی اوریا، یا پر ادراری و افزایش دفعات ادرار. پلی دیپسیا یا افزایش تشنگی و پلی فاژی که به گرسنگی بیش از حد اشاره دارد. دیابت می تواند به علت بیماری های مختلفی اتفاق بیفتد.

علل دیابت

دیابت به دو گروه نوع ۱ یا نوع ۲ طبقه بندی می شود. دیابت نوع ۱ یک بیماری خود ایمنی است که در آن سلول های تولید انسولین تخریب می شوند. این اتفاق زمانی می افتد که آنتی بادی ها به بدن حمله می کنند و این سلول ها را از بین می برند. ایجاد دیابت نوع ۲ با عدم فعالیت، چاقی و سابقه خانوادگی بیماری مرتبط است. دیابت هم چنین می تواند ناشی از بارداری، بیماری هایی مانند هموکروماتوزیس و داروهای خاص باشد. عدم تعادل هورمونی در غدد فوق کلیوی هم چنین می تواند منجر به افزایش سطح قند خون و دیابت شود.

اهمیت کورتیزول

سندرم کوشینگ نوعی اختلال هورمونی غدد فوق کلیوی است. این اتفاق زمانی می افتد که غدد فوق کلیوی کورتیزول بیش از حد تولید می کنند. در شرایط عادی، کورتیزول بدن را برای تولید قند تحریک می کند. زمانی که غدد فوق کلیوی کورتیزول بیش از حد تولید می کند، همان طور که در مورد سندرم کوشینگ دیده می شود، سطح قند خون می تواند بالا رود و منجر به دیابت شود.

تومورهای آدرنال

غده فوق کلیه به دو قسمت تقسیم می شود: قشر آدرنال و مغز یا مدولا. قشر آدرنال کورتیزول و هورمون های دیگر را ترشح می کند. تومورها در قشر آدرنال می توانند سبب شوند غده آدرنال مقدار زیادی کورتیزول تولید کند، که منجر به ایجاد سندروم کوشینگ می شود.

درمان

محققان مدیاپلاس می گویند اگر سندرم کوشینگ درمان نشود ممکن است دیابت به وجود آید. درمان این بیماری بر روی کاهش میزان کورتیزول در بدن متمرکز است، که ممکن است از طریق برداشتن تومورهای آدرنال توسط عمل جراحی یا برداشتن کامل غده آدرنال آلوده صورت گیرد. داروهایی مانند کتوکونازول و متیراپون نیز می توانند برای مهار تولید کورتیزول استفاده شوند.