غده تیروئید چگونه کار می کند؟

غده تیروئید یک غده کوچک است که به طور معمول وزنی کمتر از یک اونس دارد و در جلوی گردن واقع شده است. این غده از دو نیمه به نام لوب تشکیل شده است. این لوب ها در طول نای (تراشه) قرار دارند و توسط یک گره محدود بافت تیروئید، که به نام ایسموس شناخته می شود، به یکدیگر متصل شده اند. تیروئید درست در زیر حنجره واقع شده است. زمانی که جنین در شکم مادر در حال رشد است؛ غده تیروئید در پشت زبان او تشکیل می شود، اما قبل از آن که زمان زایمان فرا برسد، حرکت کرده و خود را به پشت حنجره می رساند. گاهی اوقات این غده نمی تواند در طول رشد جنین به سمت گردن بیاید و در همان پشت زبان باقی می ماند در این حالت به آن تیروئید زبان می گویند. این عارضه بسیار نادر است. در برخی مواقع نیز حرکت این غده زیاد است به طوری که پس از تولد نوزاد می توان آن را پشت قفسه سینه مشاهده کرد. این عارضه نیز مانند تیروئید زبان بسیار نادر است.

عملکرد دقیق غده تیروئید

عملکرد غده تیروئید به ید، که در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد، بستگی دارد. این غده، ید را به هورمون های تیروئید از جمله تیروکسین (T4) و تیریودوتیرونین (T3) تبدیل می کند. سلول های تیروئید تنها سلول ها در بدن هستند که می توانند ید را جذب کنند. این سلول ها ید و اسید آمینه تیروزین را به T3 و T4 فرموله می کنند. T3 و T4 سپس به جریان خون وارد شده و در سراسر بدن منتشر می شوند. وظیفه این هورمون ها کنترل سوخت و ساز بدن از طریق تبدیل اکسیژن و کالری به انرژی هستند.

هر سلول در بدن برای تنظیم سوخت و ساز خود به هورمون های تیروئیدی نیاز دارد. غده تیروئید نرمال حدود ۸۰ درصد T4 و حدود ۲۰٪ T3 تولید می کند، با این حال، T3 نسبت به T4 حدود چهار برابر بیشتر هورمون قدرت را در اختیار دارد.

غده تیروئید تحت کنترل غده هیپوفیز است. این غده، غده کوچکی به اندازه یک بادام زمینی است که در قاعده مغز قرار دارد. هنگامی که سطح هورمون های تیروئید (T3 و T4) به میزان زیادی پایین بیاید، غده هیپوفیز، هورمون محرک تیروئید (TSH) که باعث تحریک غده تیروئید برای تولید هورمون می شود را، تولید می کند. غده تیروئید تحت تاثیر TSH، تیروئید ساخته و ترشح T3 و T4 را افزایش می دهد. در نتیجه این فرآیند سطح این دو هورمون در خون بالا می رود.

غده تیروئید چگونه کار می کند؟
غده تیروئید چگونه کار می کند؟

هیپوفیز این افزایش هومون ها را احساس کرده و تولید TSH را کاهش می دهد. در واقع می توان غده تیروئید را به عنوان یک کوره و غده هیپوفیز را به عنوان ترموستات تصور کنید. در این سیستم هورمونهای تیروئید مانند گرما می باشد. هنگامی که گرما به ترموستات می رسد، آن را خاموش می کند. هنگامی که کوره سرد می شود ( سطح هورمون های تولید شده توسط غده تیروئید کاهش یابد.)، ترموستات شروع به کار می کند ( هیپوفیز تولید TSH را افزایش می دهد) و کوره تولید گرمای بیشتری می کند (T3  و T4 بیشتری تولید می شود).

غده هیپوفیز خودش توسط غده دیگری به نام هیپوتالاموس تنظیم می شود. هیپوتالاموس بخشی از مغز است که با آزاد سازی هورمون TRH غده هیپوفیز را برای تحریک غده تیروئید، از راه انتشار TSH، آماده می کند. هیپوتالاموس در سیستم بالا کسی است که ترموستات را تنظیم می کند و به غده هیپوفیز فرمان می دهد که سطح تیروئید باید به چه میزان برسد.