غذاهایی که ایجاد آکنه می کنند

آکنه عارضه پوستی است که تقریبا همه مردم آن را تجربه می کنند. این بیماری می تواند از عوامل زیادی تاثیر پذیرد. به عنوان مثال برخی از متخصصان معتقدند که متابولیسم بدن افراد می تواند نقش مهمی در ایجاد آکنه داشته باشد و برخی دیگر استرس و شرایط روحی را دلیل این عارضه می دانند اما باید بدانید در کنار تمام این عوامل تغذیه نیز نقش پر رنگی در ایجاد آکنه دارد. در واقع آنچه می خورید می تواند مستقیم بر روی پوستتان تاثیر بگذارد. در ادامه به معرفی مهمترین مواد غذایی موثر بر ایجاد آکنه خواهیم پرداخت.

مهمترین مواد غذایی موثر بر ایجاد آکنه

  • شیر سرشار از هورمون است. متخصصان پوست معتقدند اولین دلیل بروز آکنه به هم خوردن تعادل هورمون ها در بدن است پس شیر می تواند عامل اصلی در ایجاد آکنه باشد. مهم نیست شیر کم چرب باشد یا پر چرب. چربی موجود در شیر تنها موجب می شود ویتامین A و D محلول در چربی به خوبی جذب شود و نقشی در تولید آکنه ندارد.
  • آکنه بر اثر التهاب نیز ایجاد می شود. یکی از عواملی که موجب ایجاد التهاب می شود قند است. با خوردن قند، بدن مجبور به تولید هورمون انسولین شده و این هورمون باعث التهاب در بدن می شود. پس قند نیز عاملی برای ایجاد آکنه است. تا اینجا حتما دستگیرتان شده که چرا وقتی شیر را با قند می خورید یا شکلات شیری استفاده می کنید جوش می زنید.
غذاهایی که ایجاد آکنه می کنند
ایجاد آکنه
  • بادام زمینی حاوی هورمونی به نام آندروژن (هورمون مردانه) است. این ماده می تواند سطح پوست را تحریک کرده و موجب ایجاد جوش شوند. اگر مستعد جوش هستید بادام زمینی و فرآورده های آن را استفاده نکنید.
  • ید عامل دیگری برای ایجاد آکنه است. بسیاری از غذاهایی که ما در طول روز استفاده می کنیم حاوی نمک است و نمک نیز ید دارد. البته متخصصان معتقدند که خوردن ۳ الی ۴ وعده غذاهای حاوی ید در طول هفته نمی تواند تاثیر چشم گیری در تولید جوش داشته باشد. موادی مانند مارچوبه نیز حاوی ید هستند.