غذاها و نوشیدنی هایی که بیش فعالی مثانه می آورند

بیش فعالی مثانه به معنای پر شدن مثانه بیش از حد معمول و افزایش حجم ادرار است. هر فرد در طول شبانه روز با توجه به میزان فعالیت و مایعاتی که می نوشد نیاز به خالی کردن مثانه دارد. اما برخی از غداها و نوشیدنی های وجود دارند که بیش از حد معمول مثانه را پر کرده و به اصطلاح بیش فعالی مثانه را به همراه دارند. در این مطلب با این خوراکی ها آشنا شوید.

عاملین بیش فعالی مثانه

قهوه، چای، نوشیدنی های انرژی زا و کولا

هر نوشیدنی که حاوی کافئین باشد می تواند مثانه را تحریک کرده، بیش فعالی مثانه به دنبال داشته باشد و حجم بیشتری ادرار تولید کند.

استفاده بیش از حد از شکلات

شکلات علت دیگر بیش فعالی مثانه است. شما می توانید از خوردن شکلات در آخر شب اجتناب کرده و از شکلات سفید استفاده کنید این کار تاحدودی از تولید ادرار بیش از حد جلوگیری می کند.

مرکبات و آب میوه

مرکبات و آب میوه مرکبات، مثل پرتقال، گریپ فروت، لیمو و لیموترش، همه اسیدی هستند. از آنجا که آنها می توانند مثانه را تحریک کنند، سعی کنید در صورتی که بی اختیاری ادرار دارید کمتر از آنها استفاده کنید.

آناناس

شاید برایتان عجیب باشد که بدانید آنانس هم مثل مرکبات یک میوه اسیدی است و همان تاثیر را بر روی افزایش ادرار دارد.

گوجه فرنگی

همه غذاهای تهیه شده از گوجه اعم از سس اسپاگتی، سس فلفل، آب گوجه فرنگی و سس گوجه فرنگی نیز اسیدی هستند. این محصولات علاوه بر این که آنتی اکسیدان زیادی داشته و برای بسیاری از بیماری ها مفیدند محرک مثانه نیز می باشند.

زغال اخته و آب آلبالو

زغال اخته و آلبالو از عفونت مثانه و دستگاه ادراری جلوگیری می کنند اما در عین حال اسیدی بوده و همان خواص مواد بالا را دارند.

غذاهای تند

فلفل قرمز در هر چهار رنگ و غذاهای تند گر چه به ذائقه بسیاری خوشایند است اما تحریک کننده مثانه است. میزانی از این مواد که در بدن باعث تحریک می شود برای هر شخص متفاوت است سعی کنید با آزمون و خطا به حد مناسب برای بدن خودتان برسید.

جایگزین های شکر

شکر و شیرین کننده های مصنوعی ممکن است شروع کننده علائم بیش فعالی مثانه باشند.

پیاز

پیاز پخته کمتر از پیاز خام بر روی مثانه تاثیر دارد. در صورتی که این ماده عامل اصلی بیش فعالی مثانه شماست می توانید از جایگزین های آن مانند موسیر استفاده کنید.

پنیر و خامه ترش

پنیرهایی که در فرآیند تولید آنها تخمیر زیادی صورت گرفته است تحریک کننده مثانه اند. از آنها کمتر استفاده کنید.

آلو

آلو یکی از درمان های مفید برای یبوست است اما در کنار این فایده می تواند موجب بیش فعالی مثانه شود. در صورتی که این میوه عامل اصلی در افزایش ادرارتان است می توانید از غذاهای حاوی فیبر برای درمان یبوست استفاده کنید.

غذاها و نوشیدنی هایی که بیش فعالی مثانه می آورند
بیش فعالی مثانه

چاشنی ها

خردل، سس سویا، سرکه، سس تند، سس گوجه فرنگی، سس مایونز و … می تواند علائم بیش فعالی مثانه را تشدید کنند.

غذاهای فرآوری شده

طعم دهنده های مصنوعی، مواد نگهدارنده و مواد افزودنی مانند MSG و بنزیل الکل ممکن است مثانه را تحریک کنند. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است قبل از مصرف برچسب روی غذا را بخوانید.

داروها

برخی داروهای فشار خون، مانند دیورتیک ها، بعضی داروهای ضد افسردگی، شل کننده های عضلانی و قرص های خواب آور نیز از دیگر دلایل تحریک مثانه اند در صورتی که دچار بی اختیاری و یا تکرر ادرار هستید قبلا از تجویز این داروها پزشک خود را مطلع سازید.