ده غذای شگفت انگیز برای سلامت پانکراس یا لوزالمعده

در حالی که اکثر مردم نگران سلامت قلب، ریه و کلیه هایشان هستند؛ سلامت پانکراس یا همان لوزالمعده که در حفره شکمی و پشت معده قرار دارد؛ از اهمیت بسیرای برخوردار است. پس برای سلامتی کامل بدن خود، به سلامت پانکراس به عنوان یکی از اعضای مهم بدن، نیز توجه کافی داشته باشید.

پانکراس دارای دو عملکرد اساسی در بدن است. یکی ترشح انسولین برای تنظیم قند خون بدن، و دیگری ترش آنزیم هایی که مسئول هضم چربی و پروتئین هستند. در واقع پانکراس یا همان لوزالمعده به هضم بهتر غذاها و جذب مواد مغذی آن ها کمک می کند.

اگر پانکراس عملکرد درستی نداشته باشد بیماری هایی مانند دیابت، پانکراتیت و حتی سرطان لوزالمعده، محتمل است.

اگرچه علت بد عمل کردن پانکراس به درستی مشخص نشده است. اما ثابت شده که مصرف بسیاری از غذاها برای سلامت پانکراس مفید و شفابخش است. پس اگر شما نیز به سلامت پانکراس خود علاقمندید با ما همراه باشید با ۱۰ غذای شگفت انگیز که سلامت آن را بهبود می دهد.

ده غذای شگفت انگیز برای سلامت پانکراس یا لوزالمعده
ده غذای شگفت انگیز برای سلامت پانکراس یا لوزالمعده

سیر و سلامت پانکراس

سیر حاوی ترکیبی به نام آلیسین است که این ترکیب دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد؛ و همچنین توانایی پیشگیری از سرطان پانکراس را در فرد تقویت می کند.

سیر همچنین حاوی سایر مواد مغذی مفید، مانند گوگرد، آرژنین، الیگوساکاریدها، فلاونوییدها و سلنیوم است؛ که اثرات مثبتی بر بافت پانکراس یا لوزالمعده خواهند داشت.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ در مجله آسیایی اقیانوس آرام، منتشر شده است که می گوید خواص روغن سیر بر پیشگیری از سرطان پانکراس و درمان سلول های سرطانی پانکراس ثابت شده است.

همچنین سیر را ماده ای زد دیابت می دانند؛ که در کاهش قند و چربی خون موثر است. سیر با تحریک پانکراس در تولید انسولین کافی نیز نقش مثبت دارد.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۱ در مجله علوم دارویی پاکستان منتشر شد. در این مطالعه نیز بر خواص زد دیابتی سیر، بخصوص در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تاکید شده است.

همچنین مطالعه ای دیگر در سال ۲۰۱۴ که توسط مجله ابن سینا منتشر شده است. نشان می دهد که مصرف منظم سیر می تواند در تنظیم قند خون نقشی موثر داشته باشد. ما خوردن یک یا دو حبه سیر خام را به صورت روزانه و با معده خالی، و همچنین استفاده از آن را در پخت و پز، برای شما پیشنهاد می کنیم. البته در این مورد و در شرایط خاص بهتر است با پزشک خود نیز مشورت کنید.

ماست پروبیوتیک و سلامت پانکراس

ماست خود زندگی است. بخصوص اگر پروبیوتیک ینز باشد. به تزاگی ماست های پروبیوتیک در بازار ایران یز فروان و به سادگی یافت می شوند. به طور کلی مواد حاوی پروبیوتیک یکی زا بهترین مواد غذایی برای لوزالمعده هستند.

ماست پروبیوتیک در جاگیزین و پر کردن روده از باکتری های سالم و مفید کمک می کند. و به همین جهت، نقشی اساسی در داشتن سیستم گوارشی سالم دارد. و یک سیستم گوارشی سالم، برای سلامت پانکراس مهم است.

در سال ۲۰۱۱ مجله میکروبیولوژی کاربردی و محیطی مقاله ای منتشر کرد که در آن نشان می داد؛ درمان با پروبیوتیک در کاهش آثار بیماری پانکراتیت در نمونه حیوانیف موثر بوده است. حیوانات درمان شده با پروبیوتیک رد این مطالعه، از عفونت کمتری در پانکراس و بافت های مرده کمتری در این عضو برخوردار شدند.

در طمالعه دیگری در سال ۲۰۱۴ که در مجله BMC Medicine منتشر شد. مصرف بیشتر ماست را با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط دانست. این در حالی است که مصرف سایر لبنیات به طور کلی ارتباط معناداری با ابتلا با دیابت نوع ۲ ندارند.

موسسه ملی سرطان امریکا در این باره، توصیه می کند روزانه ۳ وعده ماست کم چرب یا بدون چربی دارای پروبیوتیک صمرف شود. و این کار را در داشتن سیستم گوارشی سالم، بهبود سلامت پانکراس و کاهش طخر ابتلا به سرطان پانکراس و کمک به بهبود بافت های آسیب دیده پانکراس، مفید می داند.

اسفناج و سلامت پانکراس

اسفناج منبعی غنی از آهن و ویتامین B است. و هر دو این مواد، برای سلامت پانکراس و عملکرد درست آن مورد نیاز هستند. وقتی شما هر دو این مواد را دریافت می کنید شانس کمتری برای ابتلا به التهاب پانکراس دارید. و کاهش التهاب پانکراس خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را کاهش می دهد.

در واقع، اسفناج حاوی یک عامل قدرتمند مبارزه با سرطان به نام MGDG ( monogalactosyldiacylglycerol) است؛ که می تواند موجب کاهش سرعت رشد سلول های سرطانی در پانکراس شود.

همچنین اسفناج برای کنترل قند بالا مفید است. و خوردن آن به صورت روزانه در سوپ، سالاد، ترکیب با آب میوه و… توصیه می شود.

زردچوبه و سلامت پانکراس

زدچوبه ادویه ای محبوب در پخت و پز روزانه است و خشوبختانه یکی از مواد مفید برای سلامت پانکراس نیز هست.

زردچوبه دارای خوصا ضد سرطان است و برای جلوگیری از سرطان پانکراس نیز مفید است. کورمیکین موجود در زردچوبه در شناسایی سلول های سرطانی بلقوه و تخریب آن ها بدون آسیب زدن به سلول های دیگر، بسیار موثر است.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۳۳ در مجله ضدسرطان، منتشر شده است؛ که نشان می دهد عصاره زردچوبه منحصر به فردی می تواند جایگزین شیمی درمانی در سرطان لوزالمعده فراهم کند.

زردجوبه همینطور یک عامل ضد التهابی قدرمند است که می تواند از التهاب پانکراس جلوگیری کند. و همینطور برای کنترل قند خون بالا و دیابت مفید است.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۲ نشان داد؛ که مصرف عصاره کورمیکین در کاهش افراد مبتلا به پیش دیابت (که در نهایت منجر به دیابت نوع ۲ می شود) موثر است.

مخلوط کردن یک قاشق چای خوری زردچوبه رد یک لیوان شیر و نوشیدن آن یک بار در روز، یک مکمل عالی برای سلامت پانکراس است. البته پیش از هرچیز مثل همیهش با پزشک خود مشورت کنید.

بلوبری و سلامت پانکراس

همه توت ها برای بهبود سلامتی لوزالمعده شما مفید هستند. اما در این بین زغال اخته بهترین است. زغال اخته سرشار از آنتی اکسیدان است و پانکراس را از خطر رادیکال های آزاد و اکسیده شدن محافظت می کند.

زغال اخته همینطور برای کاهش قند خون در افراد دیابتی موثر است.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ در مجله امریکایی تغذیه بالینی، منتشر شده که نشان داده است؛ مصرف میوه ها و سبزیجات و به طور ویژه انواع توت ها قادر به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

توت ها همینطور خواص ضد التهابی دارند و در کاهش التهاب عروق پانکراس (ناشی از دیابت) موثر هستند.

پیشنهاد می کنیم برای داشتن لوزالمعده سالم، زغال اخته و سایر توت ها را در پرنامه غذایی خود بگنجانید.

کلم بروکلی و سلامت پانکراس

انواع سبزیجات متعلق به خانواده کلم ها، از جمله کلم بروکلی، برای سلامت پانکراس بسیار مفید هستند.

کلم بروکلی سرشار از ترکیبات گوگردی است که رد سم زدایی از چند اندام بدن، از جمله پانکراس، نقش دارد. همین موضوع خطر کاهش ابتلا به سرطان لوزالمعده و سرطان های دیگر را کاهش می دهد.

کلم بروکلی همچنین سرشار از apigenin است که باز هم در سلامت لوزالمعده نقش دارد. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ در مجله غذاهای دارویی منتشر شد؛ اعلام شده است که اجزایی فعال زیستی، در جوانه کلم بروکلی، مکمل منحصر به فردی برای مدیریت دیابت نوع ۲ و عوارض آن است.

کلم بروکلی را برای استفاده بهینه تا حد ممکن خام و یا در نهایت بخارپز، مصرف کنید. چراکه پخته شده این سبزی، بسیاری از مواد مفید خود را از دست می دهد.

انگور قرمز و سلامت پانکراس

میوه دیگری که برای لوزالمعده مفید است؛ انگور قرمز نام دارد. انگور قرمز دارای یک ترکیب شناخته شده به نام رسوراترول است. این ماده نیز یک آنتی اکسیدان قوی دیگر است که می تواند لوزالمعده را از خطر رادیکال های آزاد و ابتلا به سرطان حفظ کند. در واقع رسوراترول باعث مرگ سلول های سرطانی پانکراس می شود و همینطور با کاهش التهاب رگ های خونی پانکرسا از آسیب دیدن آن ها جلوگیری می کند.

علاوه بر این، پلی فنل ها در انگور قرمز در بهبود متابولیسم کربوهیدرات در بدن و حمل قندها، نقشی موثر دارند. و می توانند حساسیت لوزالمعده به انسولین را تنظیم کند.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ در مجله مطالعات دیابتی، منتشر شد؛ که گزارش داد رسوراترول از طریق بهبود عملکرد میتوکندری و انرژی مصرفی، در کاهش قند خون موثر است. با این حال دذر همین مطالعه گفته شده که مطالعات بیشتر برای تعیین دقیق موثر بودن این ماده بر کاهش قند خون و کنترل دیابت نوع ۲ مورد نیاز است.

خوردن چند حبه (انگشت شمار) انگور قرمز به صورت روزانه هم لذت بخش است و هم برای سلامت پانکراس شما مفید است.

سیب زمینی شیرین و سلامت پانکراس

سیب زمینی شیرین یک ماده غنی از بتاکاروتن است. و بتاکاروتن یک انتی اکسیدان قوی است. که به سلامت پایدار لوزالمعده شما کمک می کند.

مصرف سیب زمینی شیرین به تنظیم میزان ترشح انسولین از پانکراس کمک می کند و از این طریق موجب کنترل میزان قند خون می شود. در واقع این ماده با کنترل انتشار تدریجی قند به جریان خون، در ثابت نگه داشتن سطح قند خون، موثر است.

سیب زمینی شیرین همچنین در اختلال متابولیسم گلوکوز و چربی و کاهش مقاومت به انسولین موثر است.

سیب زمینی شیرین را جایگزین سیب زمینی سفید کنید و از سلامت پانکراس خود لذت ببرید. در کنار سیب زمینی شیرین دیگر میوه ها و سبزیجات رنگی، مانند هویچ، ذرت و پرتقال، برای پانکراس مفید هستند.

قارچ صدفی و سلامت پانکراس

قارچ صدفی نتنها خشو طعم و خوشمزه است. بلکه در سلامت لوزالمعده نیز موثر است. قراچ بیش از هزار سال است که در طب سنتی چینی، مورد استفاده قرار گرفته است. و بخصوص در کنترل بیماری های مختلف از جمله سرطان، بسیار کمک کننده است.

قارچ دارای خواص ضد التهابی است و می تواند تورم اطراف لوزالمعده را کاهش داده و خطر اتبلا به پانکراتیت را کم کند.

قارچ صدفی سرشار از مواد شیمیایی طبیعی شناخته شده از جمله پلی ساکارید بتاگلوکان است. همچنین فیتوکمیکال  یک آنتی اکسیدان قوی است که در قراچ صدفی یافت می شود و در کاهش خطر ابتلا به سرطان پانکراس موثر است.

قارچ صدفی می تواند از نفوذ سلول های سرطانی به بافت هایی که به آن ها تعلق ندارد، جلوگیری کند. و با حفاظت زا بافت های سالم آهنگ رشد سلول های سرطانی را متوقف نماید.

عصاره قارچ صدفی می تواند با مهار آنزیم مورد استفاده کبد برای تلوید گلوکز، سطح گلوکز خون را کاهش دهد.

هنگامی که مصرف قارچ صدفی به صورت تازه ممکن نیست. شما می توانید، عصاره یا پودر آن را در بازار پیدا کنید.

شیرین بیان و سلامت پانکراس

شیرین بیان گیاهی باستانی است که هزاران سال است به عنوان داروی گیاهی و همچنین شیرین کننده مواد غذایی کاربرد دارد. پس عجیب نیست که در سلامت پانکراس نیز نقش داشته باشد.

شیرین بیان ینز دارای خواص ضد التهابی است و از التهاب پانکراس جلوگیری می کند. شیرین بیان همچنین با افزایش تولید صفرا، هضم غذا را ساده می کند. و در نتیجه برای تمامی غدد بدن ازجمله پانکراس مفید است.

ریشه شیرین بیان دارای ماده ای مفید به نام amorfrutin است که در کاهش قند خون و خطر ابتلا به کبد چرب موثر است. همچنین این ماده در بهبود بیماری مقاومت به انسولین موثر است.

نوشیدن یک یا دو فنجان دم کرده ریشه شیرین بیان در هر روز می تواند فواید فراوانی برای شما داشته باشد. البته باز هم پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.