ایده آل ترین فاصله سنی بین فرزندان

به نظر می رسد زمانی که کودک اولتان به دنیا می آید دیگر هیچ زمانی برای خودتان ندارید. اما دوستان و خانواده مدام از شما می پرسند که آیا برنامه ای برای داشتن یک فرزند دیگر دارید و چه موقع می خواهید فرزند دیگری به دنیا آورید؟ این جاست که این سوال مطرح می شود بهترین فاصله سنی بین کودکان چقدر است؟ حقیقت این است که هیچ قانون خاصی در مورد فاصله سنی بین فرزندان وجود ندارد. بستگی به این دارد که چه  فاصله سنی بین فرزندان برای خانواده شما مناسب است.

فاصله سنی بین فرزندان

فاصله سنی یک سال یا کمتر بین فرزندان چگونه است؟

مزایا

اگر شما بر این باورید که کودکانتان هم زمان با هم بزرگ می شوند و بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، شما ممکن است تصمیم بگیرد که فاصله سنی کم ایده آل است. احتمالا چند ماه و سال پر مشغله در انتظار شما خواهد بود. اما شما ممکن است از تمام این سر و صداها، و این به هم ریختگی ها و یک دوره پرستاری از بچه ها به دلیل این که معتقدید فاصله سنی کم بین کودکان ایده ال است، لذت ببرید. هنگامی که کودک بزرگتر شما راه می افتد، او ممکن است این موضوع را که بچه بزرگ است، دوست داشته باشد و اعتماد به نفس جدیدی از خود نشان دهد. او ممکن است اصرار کند که خودش غذا بخورد و به تنهایی لباس بپوشد در نتیجه مستقل تر بار می آید. هنگامی که نوزاد جدید برای او جذاب به نظر می رسد و قادر به بازی است، فرزند بزگتر ممکن است با خوشحالی شروع به بازی های مشترک با فرزند کوچکتر کند. از آن جا که آن ها خیلی نزدیک هستند، بعد از حدود ۱۸ ماه آن ها به احتمال زیاد علایق مشترک زیادی خواهند داشت. آن ها ممکن است با هم جر  بحث هم بکنند، اما دوستی آن ها این موضوع را حل می کند. خواهر و برادری که می دانند که برای ادامه بازی های خود به وجود یکدیگر نیاز دارند با انگیزه  بیشتری اختلافات خود را حل می کنند. بسته به شخصیت آن ها، و با تشویق شما و شریک زندگی تان، این دو کودک دچار احساس حسادت و یا رقابت با دیگری نخواهند شد. داشتن فرزندان با فاصله سنی کم به شغل شما و تصمیمات شما در مورد مراقبت از کودکان نیز کمک می کند. اگر شما کار می کنید سازماندهی مراقبت از کودکان برای کودکانی با سن مشابه، نسبت به کودکان با فاصله سنی بیشتر و متفاوت، آسان تر می باشد.

ایده آل ترین فاصله سنی بین فرزندان
ایده آل ترین فاصله سنی بین فرزندان

معایب

داشتن یک کودک دیگر قبل از این که اولین و یا کوچکترین فرزند شما ۱۸ ماهه شود کار سختی است به خصوص در ابتدای رشد او. سال های اولیه ممکن است به سختی سپری شود. این احتمال وجود دارد که سال های اول مساوی باشد با تجربه همه گیری از بی خوابی شب، پوشک کردن، تغذیه با شیر مادر، پوره کردن خورا کی ها و شستن لباس ها. این به این معنی که ممکن است شما زمان زیادی برای لذت بردن از در کنار نوزادان خود بودن به میزانی که دوست دارید، نداشته باشید. در طول سال های اولیه، شما و شریک زندگی تان به احتمال زیاد از مراقبت همزمان از دو کودک خردسال خسته خواهید شد. فرزند بزرگتر شما ممکن است در زمان به دنیا آمدن نوزاد جدید به طور منظم و کامل شب ها به خواب نرود. او ممکن است تنها در طول روز چرت بزند. شما باید به خواسته های یک کودک و یک نوزاد با نیازهای مختلف در یک زمان پاسخ گو باشید. کمک همسرتان بسیار مفید خواهد بود. مراقبت از نوزاد در حالی که شما باردار هستید بسیار خسته کننده است. به همین صورت مراقبت از یک نوزاد تازه متولد شده و یک کودک نو پا مشکل است. کمک همسرتان در این زمینه به نفع خانواده خواهد بود. شما ممکن است از پس پرداخت همزمان هزینه برای مراقبت از دو کودک، بر نیایید. هم چنین ممکن است شما نیاز به خرید تجهیزات جدید مانند کالسکه دو نفره، تخت اضافی و یک صندلی ماشین اضافی، پیدا کنید. در آینده، نیز چنان چه فرزندان شما هر دو به دانشگاه بروند بایستی هزینه های آموزشی زیادی را در کوتاه مدت پرداخت کنید.

فاصله سنی دو سال یا سه سال بین فرزندان چگونه است؟

مزایا

اگر می خواهید زمانی برای لذت بردن از هر کدام از فرزندان خود داشته باشید، فاصله سنی دو تا سه ساله برای این کار مناسب است. تا زمان به دنیا آمدن کودک دوم برنامه خوابی شما منظم شده است و فرزند اول شما نیز به میزان لازم مستقل شده است. فرزند شما ممکن است دیگر نیاز به پوشک شدن نداشته باشد و خودش قادر به غذا خوردن و لباس پوشیدن باشد. او هم چنین ممکن است نیازهای خود را با واژگان رو به رشدش به طور واضح بیان کند. اگر چنین است، شما ممکن است انرژی لازم برای بازگشت به دنیای بی خوابی شبانه، تغذیه با بطری یا تغذیه با شیر مادر و تعویض پوشک در شبانه روز را به دست آورده باشید. کودک بزرگتر شما احتمالا برای استقبال از کودک جدید از اعتماد به نفس کافی برخوردار است. و شما می توانید تصور کنید که چقدر او دوست خواهد داشت نقش مهم برادر بزرگ را داشته باشد و با خواهر و برادر خود بازی کند. پس از دو تا سه سال، بدن شما فرصت کافی برای بهبود یافتن از بارداری ، تولد و تغذیه با شیر مادر را به دست آورده است. شما این سال ها را تجربه کرده اید و احتمالا قادرید تا بار دیگر چنین وظایفی را انجام دهید. در حالی که کودک بزرگتر شما در گروه بازی و یا مهد کودک  است، شما قادر خواهید بود از زمان تنها بودن با نوزاد جدید لذت ببرید.

ایده آل ترین فاصله سنی بین فرزندان
ایده آل ترین فاصله سنی بین فرزندان

معایب

بازی های یک کودک پنج ساله بسیار متفاوت از بازی های یک کودک دو ساله هستند . شما ممکن است دریابید که فرزند کوچکتر شما مشتاق است با خواهر یا برادر بزرگتر خود بازی کند  یا در بازی ها از آن ها الگو برداری کند. اما کودک بزرگتر شما کمتر مشتاق به این موضوع است، به ویژه هنگامی که خواهر کوچک مهارت لازم برای پیوستن به بازی به طور کامل را ندارد. آن ها ممکن است هر دو نا امید شوند. با این حال، زمانی که آن ها هر دو کمی بزرگ تر شوند، این تفاوت ها از بین خواهد رفت. یک کودک هفت ساله و ۱۰ ساله می توانند سرگرمی ها و بازی های زیادی با هم داشته باشند، بازی خلاقانه و بازی های مشترک. همان طور که دنیای کودک بزرگتر شما گسترش می یابد، نوزاد تازه به دنیا آمده باید خود را با زندگی اجتماعی هماهنگ کند. کودک شما احتمالا نیاز دارد هنگامی که شما کودک نو پا خود را به بازی های گروهی، مهد کودک یا مدرسه می برید همراه شما باشد. این امر ممکن است سبب قطع خوراک و خواب منظم نوزاد شود. در همین حال، فعالیت های کودکانه ای که شما از انجام آن ها با فرزند اولتان لذت بردید همیشه با یک کودک پیش دبستانی پر جنب و جوش در کنار شما، برای لذت بردن از همان فعالیت ها با نوزاد دوم ممکن نیست. و همراه داشتن یک نوزاد همیشه آسان نیست. اگر به مراکز مراقبت از کودکان دسترسی دارید شما ممکن است از این فرصت استفاده کنید.

فاصله سنی پنج سال یا بیشتر بین فرزندان چگونه است؟

مزایا

اگر شما می خواهید سال های نوزادی و پیش دبستانی هر دو کودکتان را به طور جداگانه حس کنید، فاصله سنی پنج سال یا بیشتر عالی است. هنگامی که فرزند بعدی شما به دنیا بیاید از سال های نوزادی فرزند اول شما مدت های طولانی گذشته است و او در مدرسه درس می خواند. این احتمال وجود دارد که شما این زمان آرام تر باشید و کمتر احتمال دارد در مورد چیزهای کوچک نگران باشید. کودکان بزرگتر شما پوشک شدن، بی خوابی شبانه، دندان درآوردن و کج خلق را زمان زیادی است که پشت سر گذاشته است. شما احتمالا زمان و انرژی بیشتری برای لذت بردن از نوزاد دوم دارید. شما قادر خواهید بود زمان زیادی را با نوزاد تازه متولد شده خود به تنهایی سپری کنید در حالی که فرزند بزرگ تر شما در مدرسه مشغول است. اگر احساس می کنید که زمان آن فرا رسیده است تا مدتی از محل کار خود دور باشید، بازگشت به دوران کودکی می تواند یک تغییر طراوت زا و تازه برای شما باشد. کودک بزرگتر شما ممکن است از بودن با نوزاد جدید لذت ببرد. البته مراقب باشید که با او مانند یک والد کوچک رفتار نکنید. تماشای بازی آن ها با هم یک منظره دوست داشتنی است.

ایده آل ترین فاصله سنی بین فرزندان
ایده آل ترین فاصله سنی بین فرزندان

معایب

کودکان شما در مراحل مختلف رشد و نمو هستند و ممکن است علایق متفاوتی داشته باشند. به این ترتیب، شما ممکن است دریابید که آنها بزرگ تر می شوند در حالی که وجه اشتراک زیادی با هم ندارند. فرزند بزرگتر شما حتی ممکن است در زمانی که فرزند کوچک شما در مدرسه متوسطه تحصیل می کند، خانه را ترک کرده باشد. کودکان شما ممکن است نتوانند توجه شما را همزمان به خود داشته باشند. روزهایی وجود خواهد داشت که کودک نو پا شما اوقات تلخی می کند به دلیل این که شما مشغول کمک به کودک بزرگتر خود در حل تکالیف مدرسه اش هستید. و یا زمان هایی ممکن است پیش بیاید که شما احساس کنید بین دو فرزند گیر افتاده اید زیرا کودک شما در حال دندان درآوردن می باشد و در همان زمان فرزند بزرگ تر شما می خواهد چهار نفر از دوستان خود را برای خواب به خانه دعوت کند. شما ممکن است از لحاظ عاطفی احساس کنید که آمادگی لازم برای داشتن یک کودک دیگر را دارید. اما باردار شدن دوباره پس از مدت طولانی سخت تر است. برخی از کارشناسان نیز بر این باورند که خطرات مربوط به بارداری و تولد با فاصله پنج سال یا بیشتر افزایش می یابد. شما ممکن است دریابید که شما نیاز دارید دانش خود را در مورد امکانات و فعالیت ها به روز کنید. گروه های  قدیمی که شما زمانی دوست داشتید ممکن است دیگر در حال اجرا نباشند. و موضوعات زیادی وجود دارد که شما هنوز چیزی در مورد آن ها نمی دانید. شما احتمالا باید با افراد مختلفی ملاقات کنید. اگر شما در فاصله زمانی بین تولد فرزندانتان کار کرده باشید، هزینه های بزرگ کردن یک کودک دیگر ممکن است بیشتر قابل مدیریت باشد. اما اگر شما از کار خود لذت می برید، ممکن است برگشتن به بحث مادر و نوزادی برای شما سخت باشد. یک فاصله سنی زیاد ممکن است زندگی اجتماعی شما را تحت تاثیر قرار دهد، به خصوص اگر همسالان شما همگی از رشد فرزندان خود لذت می برند، در حالی که شما دوباره می خواهید شروع کنید. در نهایت، هیچ فاصله سنی عالی که برای همه افراد مناسب باشد وجود ندارد. تنها به شما و خانواده تان بستگی دارد  تا تصمیم بگیرید زمان مناسب برای داشتن فرزند بعدی برای شما چه موقع می باشد. شما مطمئن هستید که هر تصمیمی که بگیرید عملی خواهد بود. اما به یاد داشته باشید، هر چقدر سخت و منظم برنامه ریزی کنید تضمینی وجود ندارد که کودکان همیشه آن را رعایت و از آن اطاعت کنند. قبل از اقدام به بارداری مطمئن شوید که شما برای داشتن فرزند دیگر آمادگی کامل دارید.