نکات مهم درباره فست فود و دیابت

یکی از اصول اصلی که در تعریف مدیریت موثر دیابت وجود دارد، رعایت یک رژیم غذایی سالم است. از طرفی ما می دانیم که فست فودها به غذاهای ناسالم شهره هستند. پس طبق این دو اصل مصرف فست فود برای افراد مبتلا به دیابت خطرناک است. افراد مبتلا به دیابت، باید بیش از هر کس دیگر از مصرف تنقلات و غذاهایی که ارزش غذایی کمی دارند اجتناب کنند. با این وجود متخصصان معتقدند که افراد دیابتی نباید بیش از حد به مصرف فست فود حساس باشند. یعنی مصرف فست فود برای آن ها در حد تعادل منعی ندارد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد فست فود و دیابت و به طور کلی نکاتی که باید این افراد برای غذا خوردن در خارج از خانه رعایت کنند صحبت کرده ایم.

فست فود و دیابت

نکته مهم این است که افراد دیابتی باید سعی کنند تا حد ممکن از مصرف فست فودهای اجتناب کنند. اما اگر شرایطی پیش آمد که مجبور به استفاده از فست فود شدید، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

هرگز در مواقع گرسنگی به فست فود نروید: خوردن غذا با معده خالی حتی برای افراد عادی نیز موجب بالا رفتن قند خون می شود. در واقع هر چقدر هم که غذایی که انتخاب می کنید سالم باشد، باز هم خوردن آن در زمانی که بسیار گرسنه هستید توصیه نمی شود. به همین دلیل به افراد دیابتی توصیه می شود قبل از این که برای صرف وعده غذایی به فست فود بروند، یک میان وعده سالم مانند یک سیب مصرف کنند تا هم معده شان خالی نباشد و هم از پرخوری جلوگیری شود.

قبل از رفتن به رستوران از منوی آن اطلاع داشته باشید: برخی از رستوران ها،در منوی خود میزان کالری غذاها را درج کرده اند. اگر رستورانی که انتخاب کرده اید، منوی حاوی کالری ندارد، بهتر است میزان کالری غذاهایی که قصد مصرف آن را دارید را از وبسایت ها مختلف جستجو کنید.

آب بخورید نه نوشابه: نوشابه قند بسیار بالایی دارد. به همین دلیل برای جلوگیری از افزایش سطح قند خون، به افراد دیابتی توصیه می شود همراه فست فود خود آب بخورند. این کار باعث می شود که از مصرف کالری اضافی اجتناب کنید. ضمن این که مصرف آب کمک می کند که احساس گرسنگی کمتر شود.

آهسته غذا بخورید: فاصله بین احساس رضایت مغز از سیری و پر شدن معده حداقل ۱۵ دقیقه است. بنابراین غذا خوردن به آرامی می تواند کمک کند تا مغز  با آنچه که معده احساس می کند، سازگارتر شود. این روش می تواند به یک فرد کمک کند تا از مصرف وعده هایی غذایی بیش از حد زیاد اجتناب کند.

تعداد دفعاتی که به فست فود می روید را محدود کرده و در کنترل خود در آورید: متخصصان تغذیه اعلام می کنند که تعداد دفعاتی که برای مصرف فست فود به رستوران می روید را کاهش دهید. این قانون برای همه افراد به خصوص افراد دیابتی صادق است. حداکثر میزان مصرف فست فود برای افراد دیابتی یک الی دو بار در ماه است.

اندازه کوچکتر را انتخاب کنید: اگر غذاهایی که انتخاب می کنید، به عنوان مثال پیتزا، در دو سایز مختلف بزرگ و کوچک بود حتما سایز کوچک را انتخاب کنید.

فست فودهای بسته بندی شده را کمتر استفاده کنید: برخی از فست فودها از غذاهای پردازش شده استفاده می کنند. به عنوان مثال، برای تهیه همبرگر، تنها همبرگر آماده را کباب کرده و داخل نان می گذارند. این در حالی است که برخی از رستوران ها از گوشت تازه برای تهیه این غذا استفاده می کنند. خوب طبیعی است که رستوران دوم سالم است و بیماران دیابتی باید برای صرف غذا، به خصوص فست فودها به چنین رستوران هایی مراجعه کنند.

در انتخاب سالاد دقت کنید: یکی از مهمترین نکات در مورد فست فود و دیابت این است که هر سالادی سالم نیست. سالادهایی که حاوی مرغ سرخ شده، سس گوچه فرنگی چرب، پنیر و دانه های چرب هستند، درست است که ارزش غذایی زیادی دارند اما حاوی کالری بیشتری نیز می باشند. بنابراین در زمان سفارش حتما به محتویات سالاد دقت کنید. از سالادهایی استفاده کنید که کاملا از سبزیجات تهیه شده و بدون سس باشند. می توانید برای انتخاب سالاد از کارمند رستوران کمک بگیرید.

پیش غذای سالم انتخاب کنید: سیب زمینی سرخ کرده، قارچ سرخ کرده و پیاز حلقوی سرخ کرده پیش غذاهای معمولی هستند که در کنار فست فود ها استفاده می شوند. پیشنهاد می شود به جای مصرف این پیش غذاها از سالاد، میوه و سبزیجات پخته استفاده کنید.

نکات مهم درباره فست فود و دیابت
نکات مهم درباره فست فود و دیابت

چه غذاهایی را انتخاب کنیم؟

وقتی صحبت از فست فود می شود همه ما تصور می کنیم که سیب زمینی سرخ کرده و برگرها تنها فست فود هستند. این در حالی است که در فرهنگ های مختلف، فست فودها متفاوت می باشند. به همین دلیل در ادامه این مطلب فست فودها اصلی در چند فرهنگ و جایگزین های آن را معرفی خواهیم کرد:

غذاهای ایتالیایی

پیتزا از محبوب ترین فست فودهای ایتالیایی است. از طرفی ماکارونی هایی که در آشپزی ایتالیایی طبخ می شود نیز یا حاوی کره فراوان هستند یا سس های پرچرب دارند. ضمن این که خود پیتزا و ماکارونی نیز کربوهیدارت زیادی دارند. بهترین جایگزین مناسب این غذاهای برای افراد دیابتی، انواع کوفته، سالاد، و مرغ کبابی است.

غذاهای چینی

اغلب غذاهای چینی سالم هستند. زیرا به روش بخار پز تهیه می شوند. اما اگر قصد مصرف غذایی چینی را دارید که حاوی برنج است، سعی کنید نوعی از آن را انتخاب کنید که با برنج قهوه ای تهیه شده است. غذاهای چینی که حاوی رشته و ماکارونی هستند را انتخاب نکنید زیرا کربوهیدارت زیادی دارند.

غذاهای آمریکایی

در این فرهنگ چیزبرگر و سیب زمینی سرخ شده به همراه نوشابه جز فست فود ها بد محسوب می شوند. به جای آن ها سعی کنید از سوپ لوبیا، سالاد با ماهی کبابی، توفو یا مرغ، کاهو و سبزیجات بخار پز و یا بو داده استفاده کنید.

غذاهای مکزیکی

در آشپزی مکزیکی نیز فست فودهای زیادی وجود دارد. به عنوان مثال چیپس ترتیلا یکی از این غذاها است که با آرد ذرت سرخ شده در روغن تهیه می شود. به جای آن سعی کنید از سالاد مرغ کبابی با لوبیا، آووکادو و سالسا استفاده کنید.

نکته آخر

فست فودها هرگز انتخاب های عاقلانه و مناسبی برای افراد دیابتی نیستند. زیرا این غذاها سرشار از شکر، نمک و چربی می باشند. حتی فست فودهای سالم نیز، کاملا بی خطر نیستند. بنابراین یکی از نکات مهم در مورد فست فود و دیابت کنترل قند خون پس از مصرف این غذاها است. توصیه می شود دو ساعت بعد از مصرف فست فود قند خون خود را اندازه گرفته تا از تاثیر غذایی که خورده اید بر روی قند خونتان اطمینان حاصل کنید.

مطمئن باشید که با رعایت نکات ذکر شده در مورد فست فود و دیابت می توانید تا حد زیادی از تاثیر بد این غذاها بر روی قند خونتان جلوگیری کنید.