فشار خون را بشناسید

فشار خون بالا بیماری است که معمولا افراد زیادی در سنین بالا از آن رنج می برند پس اگر به دنبال اطلاعات مفید از معنا و مفهوم آن هستید این مطلب را مطالعه نمایید.

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون یعنی فشاری که خون هنگام عبور از رگ ها به دیواره رگ وارد می کند. فشار شریان ها معمولا در حالت های مختلف بدن، متفاوت است مثلا زمانی که استراحت می کنید یا خوابیده اید میزان آن کمتر و زمانی که در حالت فعالیت هستید این میزان افزایش می یابد. اما اگر فشار بالا بماند طبیعی نیست. به این بیماری هیپرتانسیون نیز گفت می شود. در صورتی که مبتلا به فشار خون بالا شوید قلب باید فشار کاری بالاتری را تحمل کند.

فشار چیست؟
فشار چیست؟

آسیب های احتمالی فشار خون بالا

فشار بالا و غیر طبیعی خطرناک است و می تواند به اندام هایی نظیر:

  • شریان ها
  • قلب
  • مغز
  • کلیه ها
  • وچشم ها

آسیب وارد کند.

فشار خون را چگونه اندازه گیری می کنند؟

معمولا فشار را به دو شیوه سنتی و با ابزار پزشکی و یا با استفاده از دستگاه های دیجیتال اندازه گیری می کنند.

شیوه سنتی

برای اندازه گیری فشار در این روش وسیله خاصی را که از دو بخش بازوبند و درجه فشار تشکیل شده است، مورد استفاده قرار می دهند. مراحل کار نیز به این شکل است:

فشار خون بالا
فشار خون بالا

ابتدا بازو بند را به دور بازو می پیچند و با استفاده از تلمبه تعبیه شده بر روی دستگاه، آن را باد می کنند. این کار باعث می شود جریان خون برای مدت کوتاهی در رگ اصلی دست متوقف شود سپس باد بازو بند را به آرامی تخلیه کرده و به کمک گوشی به صدای بازگشت خون به رگ ها گوش داده و درجه فشار را مشاهده می کنند.

معنای ارقام فشار خون چیست؟

پس از اندازه گیری فشار، معمولا دو رقم گفته می شود. به عنوان مثال ۱۲ روی ۸ ( ۱۲/۸ ).

رقم بالا یعنی ۱۲، فشار سیستولیک یا زمان انقباظی را نشان می دهد. این یعنی فشاری که ضربان قلب برای جلو راندن خون در رگ ها ایجاد می کند. و رقم پایین یعنی ۸، فشار دیاستولی یا زمان شل شدن را نشان می دهد. این یعنی فشاری که خون بین دو ضربان دارد.

فشار خون طبیعی

فشارخون طبیعی برای هر فرد متفاوت است. فشار کمتر از ۱۴ بر روی ۹ سالم تلقی می شود. و بیشتر از آن پرفشاری شریانی نامیده می شود. در افراد مبتلا به بیماری هایی نظیر دیابت، بیماری های قلبی عروقی و برخی بیماری های دیگر فشار طبیعی ممکن است ارقام دیگری باشد. برای تشخیص این که بیماری دارای فشار خون بالاست باید چندین بار فشار وی اندازه گیری شود و در صورت لزوم آزمایش های مکمل دیگری تجویز شود.