فشار نبض بالا

فشار نبض به تفاوت بین عدد کم و عدد زیاد به دست آمده در آزمایش فشار خون گفته شود. فشار نبض بالا یا فشار نبض پهن می تواند به این معنی باشد که شما در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی و سفت شدن شریان ها هستید. فشار نبض پایین نیز می تواند به این معنی باشد که قلبتان خون کافی پمپاژ نمی کند.

فشار خون و فشار نبض بر اساس معیار میلی متر جیوه (mmHg) اندازه گیری می شود. به طور کلی، فشار خون طبیعی باید ۱۲۰ (فشار خون سیستولیک) بر روی ۸۰ (فشار خون دیاستولیک) باشد. این بدان معنی است که فشار نبض طبیعی حدود ۴۰ میلی متر جیوه است.

برخی از علل ایجاد کننده فشار نبض گسترده عبارتند از:

  • ایجاد پلاک در شریان ها
  • نشتی دریچه های قلب
  • استرس
  • اضافه وزن

در بسیاری از موارد تغییر در شیوه زندگی برای بهبود سلامت قلب می تواند فشار نبض را تحت تاثیر قرار دهد و به کاهش آن کمک کند.

فشار نبض بالا چیست؟ و چرا مهم است؟

فشار نبض گسترده یا بالا می تواند به این معنی باشد که شما در معرض خطر ابتلا به مشکلات قلبی هستید. حتی اگر فشار خون بالا نداشته باشید.

به گفته دکتر Sheldon Sheps متخصص فشار خون، فشار نبض بیش از ۶۰ در افراد مسن ممکن است خطر ابتلا به حمله قلبی یا سایر مشکلات قلبی عروقی را نشان دهد. این عارضه باعث می شود که شریان اصلی بدن (آئورت)، به علت وجود ذخایر چربی در شریان ها یا فشار خون بالا سفت شود. دکتر Sheps توضیح می دهد که اغلب، فشار نبض بالای ۶۰، با سن ارتباط دارد. چون با بالا رفتن سن خاصیت ارتجاعی رگ ها کاهش پیدا می کند.

بنابراین اندازه گیری فشار نبض، برای بررسی وضعیت قلب افراد مسن، مفید است.

فشار نبض چگونه اندازه گیری می شود؟

شما می توانید به راحتی و با کم کردن عدد زیاد فشار خون (فشار سیستولیک) از عدد کمتر آن (فشار دیاستولیک)، فشار نبض را اندازه گیری کنید.

به عنوان مثال، اگر دستگاه فشار، فشار خون را ۱۱۰ بر روی ۷۰ نشان دهد، فشار پالس شما طبیعی است زیرا عدد حاصل از تفریق این دو عدد ۴۰ می شود. اما اگر دستگاه فشار خون را ۱۴۰ بر روی ۷۰ نشان دهد، فشار نبض ۷۰ می باشد.

سطح طبیعی فشار نبض

فشار نبض عادی. محدوده فشار نبض عادی معمولا بین ۴۰ میلی متر جیوه تا ۶۰ میلی متر جیوه است.

فشار نبض پایین (فشار نبض باریک). فشار نبض باریک می تواند نشان دهد که عملکرد قلب ضعیف است. این فشار معمولا کمتر از ۴۰ میلی متر است. به عنوان مثال، مجله Texas Heart Institute گزارش داد افرادی که فشار نبض کمتری دارند، یعنی کمتر از ۳۵ میلی متر جیوه، و ضربان قلبشان بالا است، با خطر ابتلا به ایست قلبی کشنده مواجه هستند.

فشار نبض بالا (فشار نبض پهن). فشار نبض می تواند بر اساس تفاوت بین فشار خون سیستولیک و دیاستولیک افزایش یابد. پزشکان می گویند که فشار نبض بیش از ۶۰ میلی متر جیوه، فشار نبض بالا در نظر گرفته می شود. افرادی که نارسایی قلبی خفیف دارند (وقتی که قلب نمی تواند به اندازه کافی خون غنی از اکسیژن را به بدن عرضه کند) ممکن است در صورت بالا بودن فشار نبض، با خطر ابتلا به حمله قلبی مواجه باشند.

فشار خون بالا در مقایسه با فشار نبض بالا

مجله Italian Heart Journal در مورد معنای فشار خون و اهمیت آن در سلامت قلب و عروق و ارتباط آن با فشار نبض توضیحاتی را به شرح زیر ارائه کرده است:

  • فشار خون سیستولیک به معنی فشار خون در زمان انقباض قلب در رگ های خونی است.
  • فشار خون دیاستولیک به معنی فشار خون در زمان استراحت قلب در رگ های خونی است.
  • فشار نبض زمانی افزایش می یابد که رگ ها انعطاف پذیری خود را از دست می دهند. بسته به فشار خون، فشار نبض می تواند باعث آسیب دیدگی اندام ها شده و یا منجر به نارسایی قلبی شود.

به عنوان مثال، اگر فردی فشار خون ۱۶۰ روی ۱۲۰ داشته باشد، یعنی به فشار خون بالا مبتلا است. اما فشار نبضش طبیعی است.

متخصصان انجمن قلب آمریکا می گویند که فشار خون بالا به مرحله های مختلف زیر تقسیم می شود:

  • فشار خون طبیعی. در این حالت فشار سیستولیک کمتر از ۱۲۰ میلی متر جیوه و فشار دیاستولیک کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه است.
  • فشار خون بالا. در این حالت فشار سیستولیک کمتر از ۱۲۹ میلی متر جیوه و فشار دیاستولیک کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه. اگر فشار خون به طور مرتب افزایش یابد، باید اقداماتی را برای کنترل آن انجام دهید.
  • پرفشاری خون مرحله اول. در این حالت فشار سیستولیک ۱۳۰ الی ۱۳۹ میلی متر جیوه و فشار دیاستولیک ۸۰ الی ۸۹ میلی متر جیوه است.
  • پرفشاری خون مرحله دوم. در این حالت فشار سیستولیک بالاتر از ۱۴۰ میلی متر جیوه و فشار  دیاستولیک بیش از ۹۰ میلی متر جیوه است.
  • بحران فشار خون بالا. در این حالت فشار سیستولیک بیشتر از ۱۸۰ میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک بالاتر از ۱۲۰ میلی متر جیوه است.

علل ایجاد فشار نبض بالا

تجمع پلاک در شریان ها (آترواسکلروز)

بیماری قلبی عروقی که ناشی از تجمع پلاک در شریان ها است می تواند فشار نبض را افزایش دهد. ضعف شریان ها ناشی از تجمع پلاک ممکن است سبب عدم توانایی قلب برای پمپ کردن خون شود. با توجه به گزارش American College of Cardiology، فشار نبض، مقدار خون پمپاژ شده توسط قلب و گردش خون را تحت تاثیر قرار می دهد. متخصصین قلب کشف کرده اند که تجمع پلاک در شریان ها فشار نبض را افزایش می دهد.

متخصصان National Heart, Lung, and Blood Institute نیز می گویند که علائم دیگر آترواسکلروز عبارتند از:

  • درد قفسه سینه
  • احساس فشار در قفسه سینه
  • غیر طبیعی شدن ضربان قلب (آریتمی)
  • تنگی نفس
  • کمبود انرژی

احساس فشار در قفسه سینه یکی از درد هایی است که نباید هرگز آن را نادیده بگیرید.

سوراخ شدن دریچه های قلب

سوراخ شدن دریچه های قلب می تواند موجب افزایش فشار نبض شود زیرا قلب در این شرایط به شدت به پمپ کردن خون مشغول است. انقباض آئورت هنگامی رخ می دهد که مقداری از جریان خون در جهت معکوس از آئورت به بطن چپ جریان می یابد.

متخصصان در مجله Heart توضیح داده اند که انقباض آئورت منجر به افزایش فشار در بطن چپ می شود. این افزایش فشار باعث می شود که حجم کار قلب، برای پمپ کردن خون غنی از اکسیژن، زیاد شود. در نتیجه فشار خون دیاستولیک پایین تر و فشار خون سیستولیک بالاتر رفته و اختلاف فاحشی در فشار نبض ایجاد می شود.

به گفته متخصصان انجمن قلب آمریکا، دیگر علائم سوراخ شدن دریچه های قلب عبارتند از:

  • تپش قلب
  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • مشکل تنفسی
  • تورم ساق و مچ پا

دیسکسیون آئورت

پزشکان کلینیک مایو می گویند که دیسکسیون آئورت زمانی اتفاق می افتد که بخشی از آئورت پاره شده و خون بین لایه های دیواره آئورت جریان پیدا می کند. در نتیجه لایه های آئورت از هم جدا می شوند. فشار خون کنترل نشده، ایجاد پلاک در شریان ها یا نقص در شریان ها می تواند منجر به دیسکسیون آئورت شود.

دیسکسیون آئورت می تواند موجب افزایش فشار نبض همراه با درد ناگهانی در قفسه سینه شود. این درد بیشتر به صورت سوزش احساس می شود.

دکتر Mary Mancini مدیر بخش جراحی قلب و عروق در مرکز پزشکی Christus Highland می گوید که اغلب فشار نبض بالا با دیسکسیون آئورت تشخیص داده می شود. سایر علائم این بیماری عبارتند از:

  • درد شدید در قفسه سینه که به طور ناگهانی رخ می دهد
  • درد قفسه سینه که به گردن یا فک منتهی می شود
  • سوزن سوزن شدن دست یا پا
  • درد پهلو در صورتی که شریان کلیوی نیز درگیر باشد
  • درد شکم در صورتی که آئورت شکم درگیر باشد
  • تب
فشار نبض بالا
فشار نبض بالا

اندوکاردیت

اندوکاردیت یک نوع عفونت ایجاد شده در داخل قلب و دریچه های آن است و یکی از علل افزایش فشار نبض می باشد.

طبق گفته پزشکان کلینیک کلیولند، باکتری ها یا قارچ های موجود در جریان خون می توانند به قلب نفوذ کنند و دریچه ها را خراب کنند. به عنوان مثال، استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک ها می تواند عفونت های قارچی کاندیدا آلبیکنس را به قلب برساند. یا عفونت های باکتریایی که از طریق پوست به بدن نفوذ می کنند نیز می توانند باعث ایجاد اندوکاردیت شوند. آسیب ناشی از عفونت قلب باعث می شود که کار قلب برای پمپاژ خون زیاد شده و فشار نبض بالا برود.

سایر علائم اندوکاردیت عبارتند از:

  • تعریق شبانه
  • تب و لرز
  • خستگی
  • درد مفاصل
  • درد قفسه سینه در زمان تنفس عمیق
  • تورم پاها

در موارد شدید، سپسیس (عفونت خون)، در صورتی که بر روی قلب تاثیر بگذارد و باعث اندوکاردیت شود، ممکن است فشار نبض را بالا ببرد.

کم خونی

کم خونی می تواند منجر به بیماری مزمن کلیوی شود و دلیل دیگری برای افزایش فشار نبض همراه با سایر علائم آنمی است.

مجله PLoS One گزارش داد که بیماری سلول داسی شکل که بر روی کلیه ها اثر می گذارد نیز می تواند فشار نبض را تحت تاثیر قرار دهد. محققان دریافتند که اختلال در عملکرد کلیه باعث افزایش فشار پالس شده و در نهایت باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود.

برخی از راه های محافظت از بدن در برابر اثرات آنمی افزایش سطح آهن در خون است. جگر، گوشت گاو و سبزیجات برگ دار همه منابع غنی از آهن هستند. ضمن این که باید از کمبود ویتامین B12 نیز جلوگیری کنید.

استرس یا اضطراب

استرس بدن را تحت تاثیر احساسات قوی قرار می دهد و می تواند عملکرد قلب را دچار اختلال کرده و فشار نبض را بالا ببرد.

مجله Frontiers in Psychology گزارش داد که یکی از اثرات استرس، فشار خون بالا است. این عارضه فقط فشار سیستولیک و دیاستولیک را افزایش نمی دهد، بلکه فشار نبض را نیز بالا می برد. استرس حل نشده می تواند خطر ابتلای فرد به بیماری های قلبی-عروقی و کلیوی را افزایش دهد و جریان خون ارسالی به مغز را کم کند.

استرس می تواند بر روی میزان کورتیزول بدن نیز تاثیر بگذارد و موجب مشکلات خواب، مشکلات گوارشی و نشانه های پیری زودرس شود. راه های زیادی برای مقابله با استرس وجود دارد. برای مثال، می توانید از اسانس های گیاهی برای تسکین اضطراب و استرس استفاده کنید.

اضافه وزن

چاقی و اضافه وزن باعث ایجاد فشار بیشتری بر روی قلب  می شود و می تواند سبب ایجاد مشکلاتی در قلب، از جمله فشار خون بالا و فشار نبض بالا شود.

یک مطالعه منتشر شده در مجله American Society of Hypertension گزارش داد که افزایش BMI، موجب بروز علائم فشار نبض بالا می شود. دانشمندان دریافته اند که رابطه مستقیمی بین سطح کلسترول بالا، فشار خون بالا، وزن و فشار نبض وجود دارد. این محققان متوجه شدند که فشار نبض یکی از نشانگرهای مستقل برای بیماری های مادرزادی قلب است.

سن

روند پیری، خاصیت کشسانی شریان ها را کاهش می دهد و یکی از دلایل افزایش فشار نبض در سالمندان است.

بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله Cardiology Research and Practice، عوامل مختلفی در روند پیری وجود دارند که باعث افزایش سفتی شریان ها می شوند. این سفتی شریان ها حجم کار قلب را افزایش می دهد و فشار خون و فشار نبض را بالا می برد.

رابطه بین فشار نبض و بیماری قلبی

مطالعات انجام شده در مورد تاثیر فشار نبض بر روی بیماری های قلبی نشان داده اند که فشار نبض بالا می تواند نتایج بیماری های قلبی را پیش بینی کند.

مجله Hypertension گزارش داد که سفت شدن شریان ها باعث افزایش فشار خون سیستولیک و کاهش فشار خون دیاستولیک می شود. افزایش اختلاف این دو عدد نشان می دهد که سطح فشار نبض افزایش یافته و شانس ابتلا به حمله قلبی زیاد است.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

نشانه ها و علائم کاهش فشار خون در بدن

علل بالا بودن فشار خون دیاستولیک

رایج ترین داروهای تجویزی برای درمان فشار خون بالا

۱۲ روش برای پایین آوردن فشار خون

[/quote]

روش های درمان فشار نبض بالا

ورزش کردن

فعالیت بدنی منظم یکی از بهترین راه های مفید برای عادی کردن فشار نبض و کاهش فشار خون است. طبق گزارش مجله American College of Cardiology، تمرینات قلبی و تمرینات هوازی می توانند به کاهش فشار نبض منجر شوند.

امگا ۳

وجود امگا ۳ کافی در رژیم غذایی و یا مصرف مکمل امگا ۳ و یا روغن ماهی می تواند به کاهش فشار نبض کمک کند. به عنوان مثال، مجله American Journal of Hypertension گزارش داد که روغن ماهی حاوی DHA (اسید داکوشاکسانوئیک) و EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید) به کاهش فشار خون کمک می کند. مطالعات دیگر نیز ارتباط بین مصرف امگا ۳ و کاهش فشار نبض را نشان داده اند.

رژیم غذایی (کاهش وزن)

اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، کاهش وزن راهی عالی برای کاهش فشار نبض و علائم بیماریهای قلبی عروقی است.

مطالعه ای که بر روی اثرات رژیم غذایی و ورزش کردن بر روی فشار نبض انجام شده است نشان داده که رژیم غذایی می تواند به عادی کردن فشار نبض بالا کمک کند. محققان دریافتند که پس از کاهش وزن در طی یک دوره ۳ ماهه، شرکت کنندگان در این مطالعه علائم قلبی شان بهبود پیدا کرد.

اسید فولیک (ویتامین B9)

فولات یا اسید فولیک بخشی از ویتامین های گروه B است و تأثیر مثبتی بر روی سلامت قلب دارد. مجله American Journal of Clinical Nutrition گزارش داد که اسید فولیک می تواند به کاهش سفتی شریان و کاهش فشار خون بالا کمک کند. پس از یک دوره ۳ هفته ای مصرف مکمل اسید فولیک، بیماران کاهش قابل توجهی در فشار نبض را مشاهده کردند.

چه زمانی به دلیل فشار نبض بالا باید به پزشک مراجعه کنیم؟

فشار خون بالا بیش از ۱۸۰ میلی متر جیوه (سیستولیک) و / یا ۱۲۰ میلیمتر جیوه (دیاستولیک) نیاز به مراقبت های پزشکی سریع دارد و ممکن است با علائم زیر همراه باشد:

  • درد قفسه سینه یا احساس تنگی قفسه سینه
  • سردرد شدید
  • نامنظم شدن ضربان قلب
  • تاری دید
  • خون در ادرار

منابع:

  1. ?Pulse pressure: An indicator of heart health
  2. Low Pulse Pressure as a Predictor of Death in Patients with Mild to Advanced Heart Failure
  3. Understanding Blood Pressure Readings
  4. Atherosclerosis
  5. Aortic Dissection
  6. Elevated Pulse Pressure is Associated with Hemolysis, Proteinuria and Chronic Kidney Disease in Sickle Cell Disease
  7. Relationship between obesity and pulse pressure in children: results of the National Health and Nutrition Survey (NHANES) 1988–۱۹۹۴
  8. Pulse pressure and cardiovascular risk
  9. LONG-CHAIN OMEGA-3 FATTY ACIDS AND BLOOD PRESSURE
  10. Symptoms of High Blood Pressure