فواید جویدن آدامس بدون قند برای بدن

قدیمی ترین تکه آدامس جویده شده که کشف شده است به ۹۰۰۰ سال قبل باز می گردد. شاید برایتان سخت و باور نکردی باشد؟ با این وجود واضح است که آدامس جویدن چیزی جدید نیست. امروزه بسیاری از جوانان، به ویژه نوجوانان این عادت را دارند. البته قطعا علاقه نوجوانان به جویدن آدامس به مزایای این عادت باز نمی گردد. اگر تا به اینجا علاقه مند شده اید که فواید این عادت را بدانید، ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید. زیرا ما در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به فواید جویدن آدامس بدون قند برای بدن اشاره می کنیم.

با توجه به محبوبیت جویدن آدامس، امروزه این محصول در مارک های مختلف و طعم های متفاوت، توسط شرکت های بزرگ تولید و به بازار عرضه می شود. این محصولات در اشکال و اندازه های مختلف در دسترس هستند. آدامس نعناعی جزء محبوب ترین طعم ها است. اما بیشتر افرادی که به سلامت خود اهمیت می دهند به دنبال آدامس های بدون قند است. آدامس بدون قند برای سلامتی مفید است و به دندان هایتان نیز آسیب نمی رساند.

فواید جویدن آدامس بدون قند

حفظ سلامت دهان و دندان

آدامس بدون قند برای بهبود سلامت دهان بسیار مناسب است. فرآیند جویدن باعث افزایش جریان بزاق می شود و بزاق نیز به شستشو یا خنثی سازی اسید در دهان کمک می کند. این عادت دندان هایتان را قوی و محکم کند و باعث کاهش خطر ایجاد پوسیدگی شود. افزایش بزاق دهان، پوشش مینای دندان را تقویت می کند و حساسیت دندان ها را کاهش می دهد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در Journal of the Irish Dental Association منتشر شد، فواید جویدن آدامس بدون قند را بر روی سطح بهداشت دهان و دندان تجزیه و تحلیل کرد و دریافت که این کار یک روش اضافی برای جلوگیری از بیماری های دندانی همراه با روش های پیشگیرانه تر سنتی است.

مبارزه با بوی بد دهان

آیا دهانتان بوی پیاز، سیر و الکل می دهد؟ اگر این چنین است جویدن آدامس بدون قند، راه حل خوبی برای از بین بردن این بوها است. جویدن آدامس بدون قند باعث می شود دهان و دندان از طریق تولید بیشتر بزاق پاک شده و باکتری تولید کننده بو از بین بروند.

در تحقیقی که در سال ۲۰۰۴، توسط محققان دانشگاه ایلینوی در شیکاگو انجام شد مشخص گردید که جویدن آدامس با طعم دارچین باعث کاهش میزان باکتری ها در دهان می شود و بوی بد را از بین می برد.

دفعه بعد که دهانتان بوی بد داد، شروع به جویدن آدامس بدون قند کنید. آدامس نعنایی یا دارچینی بهتر از آدامس های میوه ای هستند.

کمک به کاهش وزن

اگر چه به نظر عجیب و غریب می رسد، اما جویدن آدامس می تواند در از دست دادن وزن به شما کمک کند.

این اتفاق زمانی می افتد که عمل آدامس جویدن کمک می کند تا هوستان مهار شده و کمتر غذا بخورید. در واقع، آدامس جویدن باعث کاهش میل به مصرف غذاهای شیرین می شود. مصرف غذاهای شیرین یکی از دلایل اصلی افزایش وزن است.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ در Federation of American Societies for Experimental Biology ارائه شده است، نشان می دهد که جویدن آدامس، یک ابزار آسان و کاربردی برای مدیریت هوس و مصرف تنقلات، مخصوصا شیرینی ها است.

مطالعات دیگر منتشر شده در Physiology & Behavior در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد که جویدن آدامس ممکن است گرسنگی و مصرف غذاها را احتمالا از طریق تغییر در پاسخ های هورمون های روده ای مرتبط با سیری، کاهش دهد.

همیشه آدامس بدون قند یا آدامس نعناعی را انتخاب کنید تا اشتها و میلتان به غذا کمتر شود.

فواید جویدن آدامس بدون قند برای بدن
فواید جویدن آدامس بدون قند برای بدن

کاهش اسید معده

جویدن آدامس بدون قند یک درمان عالی برای کاهش اسید در معده و مبارزه با سوزش قفسه سینه و شکم است. این کار باعث تولید بزاق می شود. بزاق خودش عامل قلیایی است. این ماده کمک می کند تا اسید معده خنثی شده و مشکل اسیدیته سریعا تسکین پیدا کند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۱ در Annals of Otology, Rhinology and Laryngology منتشر شده اثرات مثبت جویدن آدامس بر روی PH دهان و مری را برجسته می کند و بر اساس این یافته ها به نظر می رسد این تکنینک درمان ضد رفلاکس مفیدی باشد.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۰۵ در مجله Journal of Dental Research منتشر شد، گزارش می دهد که ۳۰ دقیقه جویدن آدامس بدون قند جویدن پس از غذا می تواند ریفلاکس مری را کاهش دهد.

اگر ریفلاکس دارید بعد از هر وعده غذا، یک تکه آدامس بدون قند یا آدامس رژیمی بخورید تا از اسیدی شدن معده جلوگیری کنید. اما از خوردن شیرینی و آدامس با طعم نعناع اجتناب کنید.

کاهش استرس

استرس می تواند سلامت جسمی و ذهنی را تحت تاثیر قرار دهد. برای کنترل سطح استرس، یکی از ترفندهای ساده، جویدن آدامس است. روند جویدن کمک می کند مقدار کورتیزول در بدن کاهش یابد و استرس به این ترتیب کم شود. این کار حتی می تواند اضطراب را کاهش دهد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در Clinical Practice & Epidemiology in Mental Health منتشر شده است نشان می دهد که جویدن آدامس ممکن است سطح اضطراب، خلق و خو و خستگی را بهبود بخشد.

یک مطالعه منتشر شده در Current Medical Research and Opinion در سال ۲۰۰۹ نیز نشان می دهد که رابطه ای بین استرس کاهش یافته و جویدن آدامس وجود دارد. آدامس جویدن ممکن است به کاهش سطح استرس درک شده روزمره کمک کند.

افزایش تمرکز

یکی از فواید جویدن آدامس بدون قند برای بدن، افزایش تمرکز است. این کار به طور موثر بر حافظه و زمان واکنش بدن تأثیر می گذارد. جویدن موجب افزایش جریان خون در مغز می شود. این روند به نوبه خود باعث افزایش میزان اکسیژن موجود در مغز شده و عملکرد شناختی را افزایش می دهد.

تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ در British Journal of Psychology منتشر شده گزارش می دهد که جویدن آدامس می تواند به شما کمک کند تا تمرکز بیشتری روی وظایفی که نیاز به نظارت مستمر دارند داشته باشید. این کار حتی می تواند تمرکزتان را بر روی وظایفی که نیاز به حافظه بصری دارند، بهبود بخشد.

دفعه بعدی که نیاز به تمرکز بر روی یک کار داشتید، فقط کافی است که شروع به جویدن یک تکه آدامس بدون قند کنید.

باز کردن گوش های گرفته

گرفتن گوش ها می تواند موجب ناراحتی های زیادی از جمله حساسیت ظاهری در گوش، شنیدن صدای باد درون گوش و احساس وجود شیء خارجی در گوش شود. برای مقابله با گرفتگی گوش، جویدن آدامس بدون قند بسیار مفید است. عمل جویدن بر تغییر ناگهانی فشار هوا که باعث گرفتگی گوش می شود، غلبه می کند. جویدن باعث باز شدن شیپور استاش می شود و به نوبه خود باعث کاهش فشار بیش از حد در گوش خواهد شد.

این یکی از دلایلی است که توصیه می شود هنگام تغییر فشار هوا، از آدامس استفاده کنید.

نکات مهم در مورد فواید جویدن آدامس بدون قند

  • هنگام انتخاب آدامس، انواع بدون قند آن را انتخاب کنید تا از آسیب دیدن دندان هایتان به کمک شکر جلوگیری شود.
  • آدامس بدون قند، جایگزین مسواک زدن و نخ دندان نیست. بنابراین در کنار آدامس جویدن باید مسواک هم بزنید.
  • اگر در معرض درد فک و یا اختلال تمپوروماندیبولار (TMD / TMJ) هستید، نباید از آدامس استفاده کنید.