به گزارش پیام  سلامت و به نقل از خبرگزاری تسنیم سیما رفیعی، کارشناس زیست شناسی گیاهی درباره خواص خربزه اظهار داشت: تخم خربزه دارای میریستیک اسید، املاح فسفات، ماده گالاکتان، لیزین، سیترولین، هیستیدین، تریپتوفان و سیستین است و در میوه خربزه ویتامین‌هاى A و B و C وجود دارد.

وی با بیان اینکه در تخم خربزه مقدار قابل ملاحظه‌ای روغن وجود دارد، در مورد فواید خربزه از دیدگاه پیامبر اسلام و امام صادق (ع) افزود : طبق فرمایش حضرت پیامبر خدا صلى الله علیه و آله « خربزه را دندان بزنید؛ چرا که از زیورهاى زمین است، آبش از رحمت خداوند و شیرینى‏‌اش از بهشت است‏.»

رفیعی ادامه داد: امام صادق علیه السلام می‌فرمایند «خربزه بخورید؛ چرا که در آن، ۱۰ ویژگى است: [مانند] دنبلان کوهى است، نه دردى در آن هست و نه فسادى؛ خوراک است؛ نوشیدنى است؛ میوه است؛ خوش‏بوکننده است؛ شست‏‌وشو دهنده است؛ خورش است؛ توان جنسى را مى‏‌افزاید؛ مثانه را مى‏‌شوید؛ و ادرار آور است. »

این کارشناس زیست شناسی گیاهی ادامه داد: در ۱۰۰ گرم میوه خربزه و طالبی، ۹۱ گرم آب، ۷،۵ هیدرات‌های کربن، ۱۴ میلی گرم کلسیم، ۲۵۱ میلی گرم پتاسیم، ۱۶ میلی گرم فسفر و … وجود دارد و به طور قابل توجهی سرشار از ویتامین A, B و C است.

رفیعی عنوان کرد: خربزه مفتّح سدّه‏ و گرفتگی‌هاست، کلیه و مثانه را پاک مى‏‌کند و براى چاق کردن بدن مؤثر بوده، همچنین ادرار آور است و برای افزایش شیر مادران مفید است.

وی اضافه کرد: خربزه برای خروج سنگ مثانه مفید است. همچنین، سلول‌های بدن را ترمیم می‌کند و بسیاری از کم خونی‌ها را برطرف کرده و ملین و افزایش دهنده قوای جنسی است.

این کارشناس زیست شناسی گیاهی و عضو انجمن تحقیقات طب سنتی خاطرنشان کرد: تخم خربزه برای رفع سوءهاضمه و هضم بهتر غذا مفید است و برای تسکین سرفه به کار می‌رود. همچنین، تخم آن باز کننده گرفتگی‌های کبد است.