فواید روزه از دیدگاه پزشکان و محققان

در ادیان مختلف روزه به عنوان بخشی از عبادت محسوب می شود. در دین اسلام نیز روزه گرفتن در یک ماه از سال واجب است. اما چرا انقدر در ادیان مختلف به روزه و گرسنگی اختیاری توصیه شده است؟ یکی از مهمترین فواید روزه سلامتی است. در واقع روزه می تواند طی مکانیسم های متعدد زمینه لازم برای سلامتی را ایجاد کند. در ادامه فواید روزه را با سه مکانیسم مختلف تشریح می کنیم.

سه مکانیسم اصلی در باب فواید روزه

بسیاری از مطالعات نشان داده است که روزه قعطا نتیجه مثبتی بر روی بدن می گذارد. سه مکانیسم عمده که توسط آن روزه به بدن نفع می رساند و باعث افزایش طول عمر و محافظت در برابر بیماری می شود، عبارتند از:

افزایش حساسیت به انسولین و بهره وری از انرژی میتوکندری

روزه موجب افزایش حساسیت به انسولین همراه با بهره وری از انرژی میتوکندری می شود و در نتیجه باعث کند شدن روند پیری که معمولا به دلیل از دست دادن حساسیت به انسولین همراه با کاهش  انرژی میتوکندری بروز پیدا می کند، می شود.

فواید روزه از دیدگاه پزشکان و محققان
فواید روزه

کاهش استرس اکسیداتیو

روزه باعث کاهش تجمع رادیکال های اکسیداتیو در سلول شده و در نتیجه مانع از آسیب اکسیداتیو به پروتئین های سلولار، لیپیدها و اسیدهای نوکلئیک که مرتبط با پیری و بیماری هستند، می شود.

افزایش ظرفیت مقاومت در برابر استرس، بیماری ها و پیری

روزه باعث پاسخ استرس سلولی (شبیه به آنچه ناشی از ورزش است) می شود. در این پاسخ سلول های گیرنده می توانند ژنی که به افزایش ظرفیت برای مقابله با استرس و مقاومت در برابر بیماری و پیری است را دریافت کنند.

با توجه به مجموع نکات می توان نتیجه گرفت که روزه فواید بسیاری برای بدن دارد و می تواند علاوه بر کاهش روند پیری، بدن را در برابر بیماری های مقاوم کند. پس روزه بگیرید تا سالم بمانید.