فواید ورزش منظم برای بدن

ورزش به عنوان حرکتی شناخته می شود که باعث می شود عضلات شما کار کرده و بدن به سوزاندن کالری ترغیب شود. انواع مختلفی از فعالیت های جسمانی، از جمله شنا، دویدن، پیاده روی و رقص وجود دارد. محققان اثبات کرده اند که فعال بودن مزایای جسمی و ذهنی زیاد دارد. حتی ممکن است به شما کمک کند که عمر طولانی تری داشته باشید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد فواید ورزش منظم با شما صحبت خواهیم کرد.

فواید ورزش منظم برای بدن

این کار می تواند باعث شادی شما شود

اثبات شده است که ورزش باعث بهبود خلق و خوی و کاهش احساس افسردگی، اضطراب و استرس می شود. این تغییرات در قسمت هایی از مغز ایجاد می شوند که استرس و اضطراب را کنترل می کنند. ورزش منظم همچنین می تواند حساسیت مغز به هورمون های سروتونین و نوراپی نفرین که باعث احساس افسردگی می شوند را افزایش دهد.

علاوه بر این، ورزش می تواند تولید اندورفین ها را افزایش دهد. این هورمون ها به ایجاد احساسات مثبت و کاهش درک درد کمک می کنند. ورزش کردن آن هم به صورت روزانه علائم را در افراد مبتلا به اضطراب کاهش می دهد. همچنین می تواند آن ها را از وضعیت ذهنی خود بیشتر آگاه سازد و حواس را از ترس های خود برانگیخته پرت کند.

نکته جالب توجه این است که برای رسیدن به این فواید ورزش منظم نیاری به تمرینات شدید نیست. به نظر می رسد که خلق و خو می تواند بدون در نظر گرفتن شدت فعالیت بدنی از ورزش لذت ببرد.

در واقع، مطالعه ای که بر روی ۲۴ زن مبتلا به افسردگی انجام شد، نشان داد که ورزش کردن با هر شدتی موجب کاهش احساس افسردگی در آن ها می شود. اثرات ورزش بر روی خلق و خوی بسیار قدرتمند است و حتی در طول دوره های کوتاه مدت باعث ایجاد تفاوت در آن می شود.

در یک مطالعه که بر روی ۲۶ زن و مرد سالم که معمولا به صورت منظم ورزش می کردند انجام شد، نشان داد که در کسانی که ورزش را متوقف می کنند، حالات روحی منفی افزایش می یاید.

فعالیت بدنی منظم می تواند به کاهش وزن کمک کند

برخی مطالعات نشان داده اند که عدم فعالیت بدنی عامل اصلی افزایش وزن و چاقی است. جهت درک فواید ورزش منظم برای کاهش وزن، مهم است که رابطه بین ورزش و مصرف انرژی را درک کنید.

بدن شما انرژی را به سه شکل مصرف می کند:

  • هضم غذا
  • ورزش کردن
  • حفظ عملکردهای بدن مانند ضربان قلب و تنفس

در حالی که کاهش کالری در رژیم غذایی، میزان متابولیسم را کاهش داده و باعث کاهش وزن می شود. برعکس، ورزش منظم موجب افزایش میزان متابولیسم شده به طوری که بدن کالری بیشتری را صرف این بخش کرده بنابراین با کاهش وزن مواجه می شود.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که ترکیب تمرینات هوازی با تمرینات استقامتی می تواند باعث کاهش میزان چربی و حفظ توده عضلانی شود.

ورزش برای عضلات و استخوان ها مفید است

ورزش نقش مهمی در ساخت و نگهداری از عضلات و استخوان های قوی ایفا می کند. فعالیت های جسمانی همانند تاثیرشان بر روی افزایش وزن می توانند باعث تولید ساختار عضلانی در هنگام مصرف پروتئین کافی شوند.

این به این دلیل است که ورزش کمک می کند تا هورمون هایی در بدن آزاد شوند که توانایی عضلات را برای جذب اسید آمینه افزایش می دهند. این هورمون ها به عضلات کمک می کنند تا رشد کنند و میزان تحلیل رفتگی شان کمتر شود.

با بالا رفتن سن، بدن تمایل به از دست دادن توده عضلانی و عملکرد عضلات دارد. این ویژگی ها می توانند منجر به آسیب و معلولیت شوند. فعالیت بدنی منظم برای جلوگیری از کاهش عضلات و حفظ قدرت آن ها در سنین بالا ضروری است.

همچنین، ورزش هنگامی که توسط افراد جوان انجام می شود، تراکم استخوان را بهبود داده و علاوه بر آن به جلوگیری از پوکی استخوان نیز کمک می کند.

نکته جالب توجه این است که ورزش هایی مانند ژیمناستیک و یا دو، و یا ورزش های تیمی مانند فوتبال و بسکتبال، نسبت به ورزش هایی مانند شنا و دوچرخه سواری، بیشتر موجب افزایش چگالی استخوان ها می شوند.

این کار می تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد

ورزش می تواند یک تقویت کننده انرژی برای افراد سالم و همچنین افرادی باشد که از بیماری های مختلف رنج می برند. یک مطالعه نشان داد که شش هفته تمرین منظم توسط ۳۶ فرد سالم که خستگی مداوم را گزارش کرده اند، احساس خستگی را کمتر کرد.

علاوه بر این، ورزش می تواند به میزان قابل توجهی برای افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن (CFS) و سایر بیماری های جدی مفید باشد. در واقع، ورزش کردن در مبارزه با CFS موثر تر از درمان های دیگر است.

علاوه بر این، اثبات شده است که ورزش باعث افزایش سطح انرژی در افراد مبتلا به بیماری های پیشرفته مانند سرطان، اچ آی وی یا ایدز و مولتیپل اسکلروز می شود.

فعالیت بدنی منظم می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد

عدم فعالیت بدنی منظم علت اصلی ایجاد بیماری های مزمن است. ورزش منظم برای بهبود حساسیت به انسولین، آمادگی قلبی عروقی و فرم بدن، کاهش فشار خون و کاهش میزان چربی خون مفید است.

در مقابل، فقدان فعالیت بدنی، حتی در کوتاه مدت می تواند منجر به افزایش قابل توجهی در چربی شکم شود و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و مرگ زودرس را افزایش دهد. بنابراین، یکی از فواید ورزش منظم کاهش چربی شکم و خطر ابتلا به این بیماری ها است.

ورزش کردن برای پوست نیر مفید است

پوست می تواند تحت تأثیر مقدار استرس اکسیداتیو در بدن باشد. استرس اکسیداتیو زمانی رخ می دهد که دفاع آنتی اکسیدان بدن نمی تواند به طور کامل آسیب هایی که رادیکال های آزاد در سلول ها ایجاد می کنند را ترمیم کنند. این روند می تواند به ساختار داخلی بدن آسیب برساند و پوست را دچار اختلال کند.

اگرچه فعالیت بدنی شدید و جامع می تواند بیشتر به کنترل آسیب اکسیداتیو کمک کند، اما ورزش منظم با شدت متوسط ​​نیز می تواند تولید آنتی اکسیدان های طبیعی بدن را افزایش دهد و به محافظت از سلول ها کمک کند.

به همین ترتیب، ورزش می تواند جریان خون را تحریک کند و انعطاف پذیری سلول های پوستی را بالا ببرد. به این ترتیب روند پیری پوست کند می شود.

فعالیت بدنی سلامت مغز و حافظه را ارتقاء می دهد

ورزش می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و حافظه و مهارت های تفکری را در حالت مطلوب نگه دارد. برای شروع، فعالبت بدنی ابتدا ضربان قلب را افزایش می دهد و موجب رسیدن جریان خون و اکسیژن به مغز می شود. همچنین می تواند تولید هورمون هایی که می توانند رشد سلول های مغزی را افزایش دهند را زیاد کند.

علاوه بر این، توانایی ورزش کردن برای جلوگیری از بیماری های مزمن می تواند به نفع مغزتان باشد. زیرا عملکرد مغز به شدت تحت تاثیر این بیماری ها است. فعالیت بدنی منظم در بزرگسالان سالمند بسیار مهم است. زیرا پیری، همراه با استرس اکسیداتیو و التهاب، باعث تغییر در ساختار و عملکرد مغز می شود.

تحقیقات مختلف اثبات کرده اند که ورزش باعث رشد هیپوکامپ می شود. هیپوکامپ بخشی از مغز است که در حافظه و یادگیری نقش حیاتی دارد. این ویژگی باعث افزایش عملکرد ذهنی در افراد مسن می شود.

در نهایت، ورزش تغییرات مغزی که می توانند باعث بیماری آلزایمر و اسکیزوفرنی شوند را کاهش می دهد.

فواید ورزش منظم برای بدن
فواید ورزش منظم برای بدن

یکی از فواید ورزش منظم بهبود کیفیت خواب است

ورزش منظم می تواند به شما آرامش دهد و باعث شود بهتر بخوابید. کمبود انرژی که در طی ورزش رخ می دهد، باعث تحریک فرآیندهای احیا کننده در طول خواب می شود. علاوه بر این، افزایش دمای بدن که در طول ورزش اتفاق می افتد، کیفیت خواب را بهبود می بخشد.

بسیاری از مطالعات که فواید ورزش منظم بر روی خواب را بررسی کرده اند نتایج مشابه ای را به دست آورده اند. یک مطالعه نشان داد که ۱۵۰ دقیقه فعالیت متوسط ​​تا شدید در هفته می تواند تا ۶۵٪ موجب افزایش کیفیت خواب شود.

دیگر مطالعات نیز نشان داده اند که ۱۶ هفته فعالیت بدنی باعث افزایش کیفیت خواب می شود. در این مطالعه فعالیت بدنی به ۱۷ نفر از افراد دچار بی خوابی کمک کرد. در این مطالعه مشخص شد که فعالیت بدنی به افراد کمک می کند تا در طول روز انرژی بیشتری داشته باشند.

به علاوه، درگیر شدن در ورزش منظم، برای سالمندانی که تمایل به اختلالات خواب دارند، مفید است.

شما می توانید در نوع ورزش انتخابی خود انعطاف پذیر باشید. به نظر می رسد که تمرینات هوازی به تنهایی یا همراه با تمرین استقامتی به همان اندازه می توانند به کیفیت خواب کمک کنند.

این کار می تواند درد را کاهش دهد

درد مزمن می تواند ناتوان کننده باشد، اما یکی از فواید ورزش منظم کاهش درد مزمن است. در واقع، سال ها بود که متخصصان برای کاهش درد، استراحت و عدم فعالیت را توصیه می کردند. با این حال، مطالعات اخیر نشان داده اند که ورزش به کاهش درد مزمن کمک می کند.

بررسی چندین مطالعه نیز نشان می دهد که ورزش به شرکت کنندگان دارای درد مزمن به کاهش درد و بهبود کیفیت زندگی کمک می کند.

مطالعات متعدد نشان می دهد که ورزش می تواند کنترل درد که همراه با بیماری های مختلف، از جمله کمر درد مزمن، فیبرومیالژیا و اختلال مزمن بافت نرم شانه است را بهبود دهد.

علاوه بر این، فعالیت بدنی می تواند باعث بهبود تحمل درد و کاهش درک آن شود.

ورزش کردن می تواند زندگی جنسی شما را ارتقاء دهد

اثبات شده است که ورزش کردن باعث افزایش میل جنسی می شود. درگیر شدن در ورزش می تواند سیستم قلبی عروقی را تقویت کند، وضعیت گردش خون و ماهیچه ها را بهبود بخشد و انعطاف پذیری را افزایش دهد. همه این عوامل می توانند زندگی جنسی شما را بهبود دهند.

فعالیت فیزیکی می تواند عملکرد جنسی و لذت جنسی را زیاد کند و همچنین فعالیت جنسی شما را افزایش دهد.

گروهی از زنان ۴۰ ساله که کمتر به ارگاسم می رسیدند با ورزش منظم توانستند که وضعیت جنسی خود را تغییر دهند. همچنین در گروهی از ۱۷۸ مرد سالم، مردانی که بیش از یک ساعت در هفته ورزش می کردند، نمرات عملکرد جنسی بیشتری داشتند.

یک مطالعه نشان داد که پیاده روی شش دقیقه ای ساده در روز، ۴۱ نفر از مردان که مبتلا به علائم اختلال نعوظ بودن را با ۷۱ درصد بهبودی مواجه کرد.

مطالعه دیگری که بر روی ۷۸ مرد بی تحرک انجام شد نشان داد که ۶۰ دقیقه پیاده روی در روز (به طور متوسط ​​۳٫۵ روز در هفته) رفتار جنسی آن ها، از جمله تعداد دفعات رابطه جنسی، عملکرد مناسب و احساس رضایت را بهبود می بخشد.

علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد که زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، که می تواند باعث کاهش میل جنسی آن ها شود، با تمرین استقامتی منظم به مدت ۱۶ هفته افزایش میل جنسی خود را گزارش دادند.