فواید چرت زدن

حتما شما هم به این موضوع فکر کرده اید که چرا در محل کار چرتتان می گیرد؟ اما تحقیقات نشان می دهند که این نوع تفکر کاملا قدیمی است و چرت زدن در طول روز، یک نیاز ضروری است. تحقیقات نشان داده اند که خواب می تواند به تقویت حافظه، کاهش استرس و بهبود زندگی جنسی شما کمک کند. بنابراین وقتی چرت می زنید در واقع به بدن خود فایده می رسانید. در ادامه به چند نمونه از فواید چرت زدن طبق آخرین تحقیقات علمی اشاره خواهیم کرد.

با توجه به توصیه های متخصصان بنیاد ملی خواب در آمریکا، هر بزرگسالی باید هفت تا نه ساعت در طول شبانه روز بخوابد. اما جالب است بدانید میانگین خواب در کشورهای مختلف متفاوت است. مثلا بر اساس گزارش منتشر شده توسط برنامه ردیابی خواب Sleep Cycle، در سال ۲۰۱۵ مردم در آفریقای جنوبی فقط شش ساعت شب ها می خوابند. این میزان کمترین میانگین زمان خواب در جهان است.

دکتر Abid Malik، مدیر Sleep Disorder Centre at Orlando Health-South Seminole Hospital، می گوید: “اگر خوابیدن در طول شب برایتان میسر نیست، پس در طول روز چرت بزنید”

فواید چرت زدن

چرت زدن شما را نابغه خواهد ساخت

یک گروه از متخصصان آلمانی اذعان داشتند که پس از بیدار شدن یادگیری می تواند پنج برابر بهتر از زمان های دیگر انجام شود. محققان می گویند توانایی مغز شما برای ورود به حالت آرام در طول خواب با توانایی شما برای یادآوری ارتباط دارد.

دکتر Malik می گوید که: ” ۱۵ تا ۲۰ دقیقه چرت زدن در طول روز، از شما یک انسان جدید می سازد. او می گوید، پس از چرت زدن مواد شیمیایی مغز ما دوباره متعادل می شوند و این موضوع باعث می شود احساس هشیاری بیشتری کنید.

خوابیدن در طی روز باعث می شود که لاغر شوید

مطالعات دانشگاه استنفورد نشان می دهد که کمتر خوابیدن، احتمال ایجاد اضافه وزن را افزایش می دهد. محققان کشف کردند که کمبود خواب موجب تولید هورمون گرسنگی در بدن می شود. افزایش تولید این هورمون باعث می شود که سطح هورمون لپتین در بدن کمتر شود و شما بیشتر غذا بخورید.

چرت روزانه برای مدیریت استرس مفید است

استرس فشار خون را افزایش می دهد و می تواند باعث ایجاد بیماری قلبی، سکته مغزی و حتی مشکلات نعوظ شود. اما تحقیقی که کالج Allegheny انجام داده است نشان می دهد که چرت زدن روزانه ممکن است به کاهش اضطراب در بدن کمک کند.

دانشمندان به نیمی از شرکت کنندگان در این مطالعه اجازه ندادن در طول روز بخوابند. فشار خون افرادی که چرت زده بودند پس از آزمایش کمتر از افرادی بود که تمام روز بیدار مانده بودند. محققان تصور می کنند که چرت زدن توانایی قلب را برای بهبودی پس از استرس افزایش و فشار خون را در روند کاهش قرار می دهد.

با چرت زدن در طول روز زندگی مشترک بهتری خواهید داشت

تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا برکلی نشان داد که فقط یک شب بی خوابی می تواند زندگی مشترک را دچار چالش کند. اما چرا؟ در این حالت در درک احساسات شریک زندگی تان کمترین دقت را دارید و احتمالا در تمام طول روز با او درگیر می شوید.

چرت زدن به شما کمک می کند که بهتر ریکاوری کنید

یک مطالعه منتشر شده در مجله Clinical Endocrinology & Metabolism نشان داد که مردانی که نیم ساعت در طول روز چرت می زنند، نسبت به مردانی که این کار را انجام نمی دهند، قادر به تنظیم سطح هورمون های استرس در بدن خود هستند. آنها از نظر فیزیکی سالم تر از افرادی هستند که هرگز چرت نمی زنند.

فواید چرت زدن
فواید چرت زدن

خوابیدن در طول روز سیستم قلبی و عروقی را سالم نگه می دارد

بر طبق نتایج یک مطالعه بریتانیایی، تنها یک شب بی خوابی می تواند عروق خونی را تنگ تر کند. این تنگی می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد و جانتان را به خطر بیاندازد. دانشمندان تصور می کنند زمانی که مغز خسته می شود، به رگ های خونی سیگنالی را می فرستد که آن ها را سفت می کند. اما خبر خوب این است که پس از استراحت کافی، رگ های خونی شرکت کنندگان در این مطالعه به حالت عادی بازگشتند.

با چرت زدن میل جنسی کاذب نخواهید داشت

تحقیقات کالج هاندریگز نشان می دهد که خسته شدن مانند استفاده از عینک آفتابی است. زمانی که مردان شرکت کننده در این مطالعه محروم از خوابیدن شدند، فکر می کردند زنان جذاب ترند و بیشتر علاقه مند به برقراری رابطه جنسی با آن ها بودند. محققان دریافتند که محرومیت از خواب در کارکرد لوب فرونتال مغز که در قضاوت و کنترل انگیزه و رفتار اجتماعی و جنسی دخیل است، تداخل ایجاد می کند.

چرت روزانه می تواند تفاوت بین زندگی و مرگ را مشخص کند

طبق نتایج یک مطالعه که توسط محققان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها انجام شد، افرادی که شب ها کمتر از شش ساعت می خوابند، شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، چاقی و بیماری های قلبی دارند. دانشمندان معتقدند افرادی که کمتر می خوایند بیشتر تحت تأثیر شرایطی قرار می گیرند، که ممکن است به ایجاد این بیماری ها کمک کنند.

اگر در طول روز چرت بزنید بعد از ظهرها سرحال تر می شوید

یک مطالعه که در دانشگاه کالیفرنیا برکلی انجام شد نشان داد که هر چه بیشتر بیدار بمانیم، مغز ما کند تر می شود. شرکت کنندگان این مطالعه که در طول یک روز آموزشی چرت زده بودند، در کل توجه بهتری به مطالب آموزشی داشتند. کسانی که چرت نزده بودند راحت تر حواسشان پرت می شد و روز به روز قدرت یادگیری شان پایین می آمد.

این کار باعث می شود که هورمون ها در بدن متعادل شوند

طبق نتایج یک مطالعه که توسط محققان دانشگاه شیکاگو انجام شد، خواب کمتر از پنج ساعت در طول روز ممکن است میزان تستوسترون بدن را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش دهد. وقتی بدن تستوسترون کافی نداشته باشد، ممکن است دچار کاهش میل جنسی، ضعیف شدن اسپرم و مشکلات جنسی شود. محققان می گویند خواب کافی برای تولید تستوسترون ضروری است.

بی خوابی بر روی رفتار تاثیر می گذارد

تحقیقاتی که در مجله Applied Social Psychology منتشر شده نشان می دهد محرومیت از خواب باعث می شود که شما بیشتر به کلیشه ها بپردازید. محققان می گویند کمبود خواب قدرت کنترل بدن و ذهن را کاهش می دهد و باعث می شود که قضاوت ها نادرست داشته باشید. بنابراین یکی از فواید چرت زدن برای بدن، کنترل رفتارها و احساسات است.

یکی از فواید چرت زدن جلوگیری از سردرگمی است

براساس تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا در ایروین، محرومیت از خواب ممکن است شانس ایجاد خاطرات جعلی در مغز را افزایش دهد. در این مطالعه افرادی که به اندازه کافی چرت نزده بودند، احتمال بیشتری داشتند که جزئیات خیالی در ذهن داشته باشند. محققان می گویند کمبود خواب، اطلاعاتی که در مغز شما نگهداری می شود را به هم ریخته و موجب سردرگمی می شود.

چرت زدن موجب بهبود توانایی های مغز می شود

محققان دریافتند که محرومیت از خواب موجب محدودیت توجه می شود، توانایی مغز را برای پردازش اطلاعات کاهش می دهد و به حافظه کوتاه مدت صدمه می زند. بنابراین یکی از فواید چرت زدن در طول روز، بهبود کارکرد مغز است.

فواید چرت زدن
فواید چرت زدن

این عامل مانند یک زاناکس طبیعی در بدن عمل می کند

با توجه به نتایج یک مطالعه که در دانشگاه کالیفرنیا برکلی انجام شد، خستگی می تواند شما را مقیدتر کند. دانشمندان متوجه شدند زمانی که افراد خواب کافی ندارند، فعالیت های مرتبط با اضطراب در مغزشان بیشتر می شود. نویسنده این مطالعه هشدار می دهد که افرادی که محروم از خواب هستند در معرض خطر ابتلا به اختلال اضطراب واقعی قرار دارند.

کمبود خواب شما را بی مسئولیت می کند

یک مطالعه که توسط محققان دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد می گوید که بی خوابی باعث می شود شما در جاده ها بی احتیاط تر برانید حتی زمانی که احساس خستگی نمی کنید. دانشمندان کشف کردند که افرادی که شش ساعت یا کمتر می خوابند تقریبا سه برابر بیشتر از کسانی که بی اندازه می خوابند در معرض خوابیدن در طول رانندگی و تصادف هستند.

چرت زدن خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد

بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه شیکاگو انجام شد، یکی از فواید چرت زدن کاهش خطر ابتلا به دیابت است. در این مطالعه مردان سالم که به مدت چهار روز و هر روز ۴٫۵ ساعت خوابیده بودند، در خونشان اسیدهای چرب بیشتری بود. این اسیدهای چرب می توانند باعث افزایش قند خون شوند.

یکی از فواید چرت زدن بهبود عملکرد ورزشی است

چرت زدن واقعا می تواند عملکرد بدن شما را در زمان ورزش کردن افزایش دهد. یک مطالعه که در دانشگاه استنفورد انجام شد نشان داد که ورزشکارانی که طی سه هفته هر روز چرت می زدند، نسبت به ورزشکارانی که چرت نمی زدند، سرعت و استقامت بیشتری داشتند، ضربان قلبشان پایین تر بود و بهتر تمریناتشان را انجام می دادند.

چرت روزانه ممکن است به جلوگیری از زوال عقل کمک کند

پژوهشی که در دانشگاه جان هاپکینز انجام شد می گوید که کمبود خواب ممکن است به بیماری آلزایمر منجر شود. شرکت کنندگان در این مطالعه که به اندازه کافی چرت نزده بودند، در مغزشان ذخایر بیشتری از B-آمیلوئید داشتند. پلاک تشکیل شده از B-آمیلوئید در مغز با ایجاد بیماری آلزایمر مرتبط است. محققان می گویند، وقتی که شما خواب هستید، مغزتان خود را پاک می کند و این پلاک ها را از بین می برد.

چرت زدن برای پوست مفید است

طبق نتایج یک مطالعه که توسط University Hospitals Case Medical Centre انجام شد، یکی از فواید چرت زدن برای بدن، بهبود ظاهر پوست است. افراد محروم از خواب دارای خطوط ظریف تر بوده و پوستشان نازک تر و شل تر است. محققان می گویند که خوابیدن می تواند توانایی پوست را برای ترمیم خود افزایش دهد.

منابع:

۲۱health benefits of napping