فواید گریه کردن برای بدن چیست و چرا گریه کردن برایتان خوب است؟

پایان رابطه، دیدن صحنه غم انگیز در فیلم و یا ناامیدی در کار، همه افراد را به گریه وادار می کند. حتی لحظات شاد، مانند زمان به دنیا آمدن نوزاد و دیدن آن برای اولین بار و یا ملاقات با یک دوست قدیمی پس از سال ها، می تواند اشک آور باشد. اما این سرازیر شدن اشک چه خاصیتی برای بدن دارد؟ با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با فواید گریه کردن برای بدن آشنا شوید.

غدد اشکی در بدن روزانه ۱۰ اونس و سالانه حدود ۳۰ گالن اشک تولید می کنند. زنان اغلب نسبت به مردان بیشتر گریه می کنند. مقاله ای که در سال ۲۰۱۴ توسط American Psychological Association منتشر شده است، اعلام کرد که زنان به طور متوسط ۵٫۳ بار در ماه گریه می کنند، در حالی که مردان به طور میانگین ۱٫۳ بار در ماه گریه می کنند.

اشک می تواند ناشی از رفلکس یا مشکلات روانی (اشک های تولید شده توسط احساسات) باشد. در حالی که اشک های رفلکسی ۹۸ درصد از آب تشکیل شده اند، اشک های هیجانی حاوی سطوح بالاتری از هورمون های استرس زا هستند.

شور بودن اشک شاید این سوال را در ذهنتان ایجاد کند که مگر می شود گریه کردن برای بدن مفید باشد؟ پاسخ کوتاه این سوال بله است.

هنگامی که اشک های احساسی می ریزید، بدن شما سموم و هورمون هایی که در طول استرس تجمع یافته اند را دفع می کند. به علاوه، اشک عنبیه را آرام کرده و چشمان شما را تسکین می دهد. با این حال، برای کسانی که به زیبایی خود اهمیت می دهند، فارغ از فواید گریه کردن برای بدن، قرمزی و تورم چشم در صبح روز بعد، ناخوشایند است. اشک ریختن انرژی منفی را از بدن بیرون می کند و باعث ایجاد انرژی جدید و مثبت می شود. بنابراین، گریه کردن یک واکنش عادی است و نباید از آن خجالت بکشید.

فواید گریه کردن

دفع سموم

فواید گریه کردن برای بدن
فواید گریه کردن برای بدن

گریه کمک می کند تا بدن از شر سموم و مواد شیمیایی مضر خلاص شود. برخی از این سموم باعث افزایش سطح کورتیزول (هورمون مربوط به استرس) در بدن می شوند.

مانند دیگر روش هایی که باعث دفع مواد از بدن می شوند، از جمله ادرار کردن، تعریق و دفع مدفوع، گریه به پاک کردن بدن از مواد شیمیایی اضافی ناشی از استرس و سموم ناخواسته که حاصل تنش عضلانی هستند و ممکن است در نهایت باعث آسیب به سلامت شما شوند، کمک می کند.

اشک منجر به آزاد شدن سموم و مواد شیمیایی مانند هورمون های آدرنوکورتیکوتروپیک (ACTH) و پرولاکتین پروتئین شده در حالی که تولید لوسین-انکیفالین (اندورفین) که به عنوان ماده آرایشی طبیعی برای بدن عمل می کند را القا می کند.

در حقیقت، وقتی حرف از حذف سموم می شود، اشک شبیه به درمان های طبیعی مانند ماساژ عمل می کند. اما هزینه کمتری دارد.

با این حال، پاکسازی مواد مضر از طریق اشک تنها مربوط به اشک های ناشی از استرس است. این پاکسازی هیچ ارتباطی با اشک های ناشی از تحریک کننده های فیزیکی ندارد.

مقابله با استرس

گریه یک روش امن و موثر برای مقابله با استرس است.

اشک های احساسی یکی از دلایل اصلی خلاصی از کورتیزول بیش از حد در بدن هستند. وقتی گریه می کنید، اشک این هورمون را دفع می کند، در نتیجه استرس و تنش از بین می رود و باعث می شود احساس خوبی داشته باشید.

در کنار این خاصیت، اشک ۳۰ برابر بیشتر از خون منگنز (ماده معدنی تغییر دهنده خلق و خوی) دارد. بنابراین، گریه کردن مازاد این ماده معدنی را از بدن حذف می کند و باعث می شود که شما احساس سبک تر و بدون استرسی داشته باشید.

در طول زمان قرار گرفتن در معرض استرس، مهم است که گریه کنید. این کار به کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی و آسیب مغزی کمک می کند. استرس همچنین با ایجاد برخی از مشکلات مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، دیابت نوع ۲ و چاقی مرتبط است.

علاوه بر این، گریه مواد شیمیایی مانند ACTH را که در طول استرس ایجاد می شود، به خود می گیرد. از بین بردن این ماده شیمیایی مهم است. زیرا این ماده باعث تولید کورتیزول می شود.

گریه کردن می تواند احساس شما را در طول دوره ای که تحت استرس هستید بهتر کند. گریه کردن حتی می تواند به مقابله با احساسات منفی و ناامیدی کمک کند.

بهبود خلق و خوی

فواید گریه کردن برای بدن
فواید گریه کردن برای بدن

تماشای یک فیلم غم انگیز و گریه دار ممکن است در ابتدا موجب بهبود خلق و خوی شما شود، اما بعد از آن خلق و خوی را به سطحی پایین تر از سطح اولیه باز می گرداند.

گریه اندورفین ها، (هورمون های ایجاد کننده احساس خوب) را در بدن آزاد می کند و احساس خوبی به شما می دهد. علاوه بر این، اندورفین ها اثر آرام بخشی دارند که به شما کمک می کنند صبح روز بعد از گریه کردن بهتر از خواب بیدار شوید.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ در Research in Personality منتشر شده، این واقعیت را نشان می دهد که گریه موجب بهبود روحیه می شود.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در Frontiers in Psychology منتشر شده نیز نشان داد که گریه می تواند آرامش بخش باشد و می تواند خلق و خوی شما را حتی بهتر از داروهای ضد افسردگی بهبود بخشد.

برای اثبات این فرضیه، یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ انجام و نتایج آن در Motivation and Emotion منتشر شد. محققان رابطه ای را بین گریه کردن و بازگشت خلق و خوی مشاهده کردند و دریافتند که اگرچه پس از گریه در ابتدا خستگی روحی ایجاد می شود، اما زمان لازم برای بهبود روحیه بعد از گریه کردن، حتی کمتر از زمانی می شود که احساسات منفی را در خود نگه می دارید.

با این حال، افراد مبتلا به اضطراب یا اختلالات خلقی کمتر از دیگران از فواید گریه کردن بهره مند می شوند.

بهبود بینایی

عمل گریه به پاک کردن و محافظت از چشم و همچنین بهبود بینایی کمک می کند.

هنگامی که چشم ها در معرض عوامل خارجی یا تحریک کننده ها قرار می گیرند، غدد اشکی فعال می شوند تا مایعات بیشتری را به داخل چشم برسانند و عاملی را که باعث تحریک چشم شده است را شستشو دهند.

این سیالات، که به عنوان اشک های ناشی از رفلکس شناخته می شوند، شامل آنزیم های آنتی باکتریال و آنتی ویروسی گلوکز و لیزوزیم هستند و از سلول های موجود در سطح و داخل چشم محافظت کرده و آن ها را تغذیه می کند. این کار به منظور حل کردن و شکستن دیوار حفاظتی بیرونی باکتری ها انجام می شود. به این ترتیب باکتری ها می میرند و دیگر به چشم آسیب نمی رسانند.

علاوه بر این، محققان National Eye Institute اعلام کرده اند که گریه کردن کمک می کند غشای مخاطی در چشم ها هیدراته و روان شوند. این مایع به طور مداوم سطح چشم را شستشو می دهد و تمام آثار محرک ها و خاک را از بین می برد. روانکاری و هیدراتاسیون چشم ها و پلک ها به طور مستقیم در بهبود بینایی نقش دارند.

مرطوب نگه داشتن بینی

فواید گریه کردن برای بدن
فواید گریه کردن برای بدن

گریه بینی را مرطوب می کند و باکتری ها را از بینی بیرون می آورد و از طریق مجاری اشک آن ها را آزاد می کند. اشک از طریق کانال های بینی به داخل بینی منتقل می شود. این دلیل دفع باکتری ها از بینی در زمان گریه کردن است.

هنگامی که اشک با مخاط مخلوط می شود، مایع شلی را تشکیل می دهد. این مایع به صورت آبریزش بینی از بینی خارج می شود. بنابراین یکی از فواید گریه کردن مرطوب و پاک کردن هر گونه خاک و باکتری از بینی می باشد.

کشتن باکتری ها و تقویت سیستم ایمنی

اشک هایی که در زمان گریه کرد از بدن خارج می شوند، عامل ضد باکتری و ضد ویروسی قوی دارند که به خلاص شدن بدن از شر تمام میکروب های انباشته شده در طول روز کمک می کند.

اشک ها حاوی لیزوزیم ها هستند. این مواد آنزیم های قوی ضد باکتری، ضد میکروبی و ضد ویروسی هستند که باعث کشتن باکتری ها در چشم می شوند. این ماده دیواره سلول های باکتریایی را از بین می برد و پوشش محافظتی در چشم ایجاد می کند.

در واقع، لیزوزیم ها می توانند ۹۰ تا ۹۵ درصد از تمام باکتری ها را فقط در عرض چند دقیقه از بین ببرند. این مواد در مبارزه با بیماری ها و عفونت های چشمی نقش دارد. بنابراین، اشک ریختن یک راه موثر برای تقویت سیستم ایمنی در برابر استرس زیاد است.

انتشار احساسات

گریه شما را آرام می کند و باعث می شود احساساتتان تخلیه شود. این عمل مانند تنفس احساسات و تونیک روانی برای بدن شما عمل می کند. در حقیقت، اشک ریختن یک کاترزیس سالم و یک روش طبیعی برای از بین بردن تنش ذهنی است.

علاوه بر این، گریه کردن برای آزاد کردن عواطفی مانند خشم مفید است. ژاپنی ها از درمانی به نام “رونق گریه” برای رفع استرس عاطفی استفاده می کنند. بنابراین، بسیاری از ژاپنی ها پس از یک روز خسته کننده در محل کار، به جای فکر کردن به مشکلات، برای تخلیه انرژی به باشگاه های گریه کردن می روند. در این باشگاه ها برای تخلیه احساسات از نمایش فیلم های غم انگیز یا خواندن داستان های دراماتیک استفاده می کنند.

تقویت ارتباطات

فواید گریه کردن برای بدن
فواید گریه کردن برای بدن

گریه گاهی به عنوان یک رسانه ارتباطی، به ویژه هنگامی که نمی توانید احساسات خود را با استفاده از کلمات بیان کنید، عمل می کند. به عنوان مثال، اگر درد دارید و نمی توانید آن را با کلمات بیان کنید، گریه می تواند پیام شما را نشان دهد.

گریه، در مقایسه با استدلال و سکوت، که معمولا باعث ایجاد اختلال در ارتباط می شود، عامل مهمی در روابط بین افراد است. این به این دلیل است که افراد معتقدند که وقتی یک نفر ناگهان گریه می کند، احتمالا دلیلی دارد.

همراه با کمک به برقراری ارتباط، گریه کردن کمک می کند تا بتوانید با شرایط کنار بیایید. به عنوان مثال، از دست دادن یکی از اعضای خانواده یا حیوان خانگی تان، می تواند موقعیت پر استرسی باشد و تنها چیزی که به تسکین این درد کمک می کند در آغوش کشیدن یک دوست و گریه کردن است.