خواص قارچ یال شیر

قارچ یال شیر که به نام hou tou gu یا yamabushitake نیز شناخته می شود، قارچی بزرگ و سفید است که از نظر ظاهری شبیه به یال شیر می باشد. این قارچ در کشورهای آسیایی مانند چین، هند، ژاپن و کره هم برای پخت و پز کاربرد دارد و هم به شکل دارو مصرف می شود.

این قارچ را می توان به شکل چای، پخته شده، خشک شده یا خام استفاده کرد. عصاره قارچ یال شیر نیز در اغلب مکمل های خوراکی خارج از نسخه وجود دارد. بسیاری از مصرف کنندگان این نوع قارچ عطر و طعم آن را شبیه به غذاهای دریایی مانند خرچنگ می دانند.

این قارچ خوراکی حاوی مواد زیستی فعالی است که اثرات مفیدی بر روی بدن، به خصوص مغز، قلب و روده دارد. در ادامه به مهمترین خواص قارچ یال شیر برای بدن اشاره خواهیم کرد.

مهمترین خواص قارچ یال شیر

قارچ یال شیر می تواند در برابر زوال عقل از بدن محافظت کند

توانایی مغز برای رشد و شکل دادن به ارتباطات جدید، با افزایش سن کاهش می یابد. به همین دلیل است که عملکرد ذهنی افراد مسن کمتر است. مطالعات نشان داده اند که قارچ یال شیر دارای دو ترکیب خاص است که می توانند رشد سلول های مغزی را افزایش دهند.

علاوه بر این، مطالعات حیوانی نیز نشان داده اند که این قارچ می تواند در برابر بیماری آلزایمر از بدن محافظت کند. آلزایمر یک بیماری پیشرونده و تخریب کننده مغز است که باعث کاهش قدرت حافظه می شود.

در واقع، قارچ یال شیر و عصاره تهیه شده از آن قادر است، نشانه های فراموشی را در موش ها کم کرده و از آسیب عصبی ناشی از تشکیل پلاک آمیلوئید بتا که در مغز بیماران آلزایمری انباشته می شود، جلوگیری کند.

درست است که هیچ مطالعه ای تا به حال نتوانسته نشان دهد که قارچ یال شیر برای جلوگیری و درمان بیماری آلزایمری در انسان ها سودمند است، اما به نظر می رسد که مصرف آن عملکرد ذهنی را تقویت می کند.

مطالعه ای که بر روی سالمندان بالغ مبتلا به اختلالات شناختی خفیف انجام شد نشان داد که مصرف ۳ گرم قارچ یال شیر در روز به مدت چهار ماه به طور قابل توجهی عملکرد ذهنی را بهبود می دهد اما این مزایا وقتی مصرف مکمل متوقف می شود، از بین می روند.

توانایی قارچ یال شیر برای رشد سیستم عصبی و محافظت از مغز در برابر آسیب های مرتبط با آلزایمر، ممکن است تنها بخشی از اثرات مفید این ماده بر روی سلامت مغز باشد. به این نکته توجه داشته باشید که بیشتر تحقیقات انجام شده در زمینه خواص قارچ یال شیر بر روی حیوانات و یا در آزمایشگاه انجام شده است.

علائم خفیف افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد

حدود یک سوم افرادی که در کشورهای توسعه یافته زندگی می کنند علائم اضطراب و افسردگی را تجربه می کنند. در حالی که علل بسیاری برای ایجاد اضطراب و افسردگی وجود دارد، اما متخصصان معتقدند که التهاب مزمن می تواند عامل اصلی و کمک کننده باشد.

تحقیقات جدید حیوانی نشان داده اند که عصاره قارچ یال شیر دارای اثرات ضد التهابی بر روی بدن استو می تواند علائم اضطراب و افسردگی را در موش ها کاهش دهد.

مطالعه حیوانی دیگری نیز نشان داد که عصاره این قارچ می تواند به بازسازی سلول های مغزی کمک کند و عملکرد هیپوکامپ را بهبود بخشد. هیپوکامپ منطقه ای از مغز است که مسئول پردازش خاطرات و پاسخ های احساسی است.

محققان بر این باورند که بهبود عملکرد هیپوکامپ ممکن است علت کاهش علائم اضطراب و افسردگی را در موش های تغذیه شده با این عصاره توضیح دهد. درست است که این مطالعات حیوانی نتایج امیدوار کننده ای دارند. اما هنوز تحقیقات انسانی کافی در این زمینه انجام نشده است.

یک مطالعه کوچک که بر روی زنان یائسه انجام شد نشان داد که مصرف روزانه کلوچه های حاوی قارچ یال شیر به مدت یک ماه موجب کاهش احساس تحریک پذیری و اضطراب شدید می شود.

می تواند سرعت بهبود آسیب دیدگی سیستم عصبی را افزایش دهد

سیستم عصبی شامل مغز، نخاع و دیگر اعصابی است که در سراسر بدن جریان دارند. این اجزای سازنده با همکاری یکدیگر سیگنال هایی را ارسال می کنند که تقریبا تمام عملکردهای بدن را تحت کنترل خود دارند.

آسیب دیدگی مغز یا نخاع می تواند ویرانگر باشد. اغلب این آسیب دیدگی ها منجر به فلج شدن و یا کارکردهای روانی می شوند. ار طرفی ریکاوری بدن بعد از این آسیب ها بسیار طولانی است. با این حال، تحقیقات نشان داده اند که مصرف عصاره قارچ یال شیر ممکن است باعث تحریک رشد و ترمیم سلول های عصبی شده و مدت زمان لازم برای بهبودی را کاهش دهد.

طبق نتایج تحقیقات، زمانی که به موش های مبتلا به آسیب عصبی این عصاره خورانده می شود، مدت زمان لازم برای ریکاوری بدنشان ۲۳ الی ۴۱ درصد کاهش پیدا می کند.

عصاره این قارچ ممکن است به کاهش شدت آسیب مغزی پس از سکته مغزی نیز کمک می کند. در یک مطالعه به بیمارانی که دچار سکته مغزی شده بودند، بلافاصله عصاره این قارچ خورانده شد. این درمان باعث کاهش التهاب و کاهش ۴۴ درصدی میزان آسیب مغزی مرتبط با سکته مغزی شد.

از بدن در برابر زخم های گوارشی محافظت می کند

زخم قادر است در هر جایی از دستگاه گوارش، از جمله معده، روده کوچک و روده بزرگ شکل بگیرد. زخم معده اغلب به دو عامل رشد بیش از حد باکتری های H. pylori و آسیب دیدگی لایه مخاطی معده مرتبط است. این آسیب دیدگی معمولا به علت استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) رخ می دهد.

عصاره قارچ یال شیر می تواند با مهار رشد H. pylori و حفاظت از پوشش معده در جلوگیری از ایجاد زخم معده نقش داشته باشد.

مطالعات متعدد نشان داده اند که عصاره این قارچ از رشد H. pylori در آزمایشگاه جلوگیری می کند. اما هیچ مطالعه ای نشان نداده است که آیا این ماده اثرات مشابه ای در داخل معده دارد یا خیر؟

علاوه بر این، یک مطالعه حیوانی دیگر نیز نشان داد که عصاره قارچ یال شیر در جلوگیری از زخم معده ناشی از مصرف داروهای سنتی کاهش دهنده اسید معده موثر است و عوارض جانبی ندارد.

عصاره این قارچ همچنین می تواند باعث جلوگیری از آسیب دیدگی بافت و التهاب در دیگر مناطق روده شود. قارچ یال شیر گاها به درمان بیماری های التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون نیز کمک می کند.

یک مطالعه که بر روی افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو انجام شد نشان داد که مصرف مکمل قارچ یال شیر باعث کاهش ۱۴ درصدی علائم در بیمار و بهبود کیفیت زندگی پس از سه هفته می شود.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد

عوامل خطر بیماری های قلبی عبارتند از:

  • چاقی
  • تری گلیسیرید بالا
  • کلسترول اکسید شده زیاد
  • افزایش گرایش بدن به لخته کردن خون

تحقیقات نشان داده اند که مصرف قارچ یال شیر می تواند بر روی برخی از این عوامل تاثیر گذاشته و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. مطالعه ای که بر روی موش ها انجام شد نشان داد که عصاره قارچ یال شیر باعث بهبود متابولیسم چربی و کاهش سطح تری گلیسیرید می شود.

یک مطالعه دیگر که بر روی موش هایی انجام شد که رژیم غذایی پر از چرب داشتند نشان داد که مصرف ۲۸ روزه این عصاره سطح پایین تری گلیسیرید را ۲۷ درصد و وزن را ۴۲ درصد کاهش می دهد.

مطالعات آزمایشگاهی نیز نشان داده اند که عصاره قارچ یال شیر می تواند به جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول در جریان خون کمک کند. مولکول های اکسید شده کلسترول تمایل دارند که به دیواره های شریانی متصل شوند و رگ ها سفت کنند. سفت شدن رگ ها خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. بنابراین کاهش اکسیداسیون کلسترول برای سلامت قلب مفید است.

علاوه بر این، قارچ یال شیر حاوی ترکیبی به نام هیریکنون B است که می تواند میزان لخته شدن خون را کاهش دهد و خطر حمله قلبی یا سکته را کاهش دهد.

خواص قارچ یال شیر
خواص قارچ یال شیر

علائم دیابت را مدیریت می کند

دیابت زمانی ایجاد می شود که بدن توانایی کنترل قند خون را ندارد. در نتیجه میزان قند موجود در خون هر روز بیشتر می شود. در نهایت، افزایش سطح قند خون باعث ایجاد عوارضی مانند بیماری کلیوی، آسیب عصبی و کاهش قدرت بینایی می شود. مصرف این قارچ ممکن است برای کنترل دیابت و کاهش برخی از این عوارض سودمند باشد.

مطالعات متعدد حیوانی نشان داده اند که قارچ یال شیر می تواند باعث کاهش قند خون در موش های نرمال و دیابتی شود، حتی اگر روزانه به ازای هر کیلوگرم وزن بدن تنها ۲٫۷ میلی گرم (۶ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن) از این ماده استفاده شود.

این قارچ با مسدود کردن فعالیت آنزیم آلفا گلوکوزیداز، باعث کاهش جذب کربوهیدرات ها در روده کوچک می شود. هنگامی که این آنزیم مسدود می شود، بدن قادر به هضم و جذب کربوهیدرات ها نیست همین موضوع باعث می شود که قند خون بالا نرود.

علاوه بر کاهش قند خون، عصاره قارچ یال شیر ممکن است درد عصبی ناشی از دیابت را کاهش دهد. موش هایی که آسیب دیدگی عصبی ناشی از دیابت داشتند، پس از شش هفته مصرف این عصاره شاهد کاهش درد، کاهش قند خون و حتی افزایش سطح آنتی اکسیدان ها در بدن بودند.

می تواند به مبارزه با سرطان کمک کند

سرطان زمانی اتفاق می افتد که DNA آسیب ببیند و تکثیر سلول ها از کنترل خارج شود. برخی تحقیقات نشان داده اند که قارچ یال شیر توانایی مبارزه با سرطان را دارد.

در واقع، هنگامی که عصاره این ماده را با سلول های سرطانی انسان در یک لوله آزمایش قرار می دهیم، سلول های سرطانی با سرعت بیشتری می میرند. این آزمایش بر روی انواع مختلفی از سلول های سرطانی، از جمله کبد، روده بزرگ، معده و سلول های سرطانی خون انجام شده است.

عصاره قارچ یال شیر علاوه بر کشتن سلول های سرطانی می تواند سرعت گسترش سرطان را نیز کاهش دهد.

یک مطالعه که بر روی موش های مبتلا به سرطان کولون انجام شد نشان داد که مصرف عصاره این ماده باعث کاهش ۶۹ درصدی گسترش سرطان به ریه می شود. مطالعات دیگر نیز نشان داده اند که عصاره قارچ یال شیر، در کاهش رشد تومور در موش ها، موثرتر از داروهای سنتی است و عوارض جانبی کمتری نیز دارد. با این حال، اثرات ضد سرطانی قارچ یال شیر هرگز بر روی انسان ها آزمایش نشده است.

قارچ یال شیر التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد

اعتقاد بر این که التهاب مزمن و استرس اکسیداتیو ریشه بسیاری از بیماری های مدرن، از جمله بیماری های قلبی، اختلالات سرطانی و خود ایمنی هستند. تحقیقات نشان داده اند که قارچ یال شیر حاوی ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدان قوی است و می تواند تاثیر این بیماری ها را کاهش دهد.

در واقع یک مطالعه که در مورد توانایی های آنتی اکسیدانی ۱۴ گونه مختلف قارچ انجام شد نشان داد که این نوع قارچ دارای بیشترین فعالیت آنتی اکسیدانی است و منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها می باشد.

مطالعات متعدد حیوانی نشان داده اند که عصاره قارچ یال شیر، نشانگرهای التهابی و استرس اکسیداتیو در جوندگان را کاهش می دهد و ممکن است در مدیریت بیماری های التهابی روده، آسیب دیدگی کبدی و سکته مغزی مفید باشد.

سیستم ایمنی را تقویت می کند

داشتن سیستم ایمنی قوی، از بدن در برابر آلوده شدن با باکتری ها، ویروس ها و سایر پاتوژن های ایجاد کننده بیماری محافظت می کند. از سوی دیگر، سیستم ایمنی ضعیف، بدن را در معرض ابتلا به بیماری های عفونی قرار می دهد.

تحقیقات حیوانی نشان داده اند که این نوع قارچ می تواند با افزایش فعالیت سیستم ایمنی روده، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از آلوده شدن با پاتوژن هایی که از طریق دهان و بینی به داخل روده وارد می شوند، محافظت کند.

این اثرات ممکن است تا حدی ناشی از ایجاد تغییرات مفید در باکتری های روده باشد. همان طور که می دانید باکتری های روده سیستم ایمنی را تحریک می کنند.

محققان در یک مطالعه حتی متوجه شدند که مصرف مکمل عصاره قارچ یال شیر، به صورت روزانه تقریبا طول عمر موش هایی که به آن ها دوز مرگباری از باکتری سالمونلا تزریق شده بود را ۴ برابر می کند.

منابع:

  1. Neurotrophic properties of the Lion’s mane medicinal mushroom, Hericium erinaceus (Higher Basidiomycetes) from Malaysia
  2. Effects of Hericium erinaceus on amyloid β(۲۵-۳۵) peptide-induced learning and memory deficits in mice
  3. Improving effects of the mushroom Yamabushitake (Hericium erinaceus) on mild cognitive impairment: a double-blind placebo-controlled clinical trial
  4. Erinacine A-Enriched Hericium erinaceus Mycelium Produces Antidepressant-Like Effects through Modulating BDNF/PI3K/Akt/GSK-3β Signaling in Mice
  5. Hericium erinaceus Extract Reduces Anxiety and Depressive Behaviors by Promoting Hippocampal Neurogenesis in the Adult Mouse Brain
  6. Lion’s Mane, Hericium erinaceus and Tiger Milk, Lignosus rhinocerotis (Higher Basidiomycetes) Medicinal Mushrooms Stimulate Neurite Outgrowth in Dissociated Cells of Brain, Spinal Cord, and Retina: An In Vitro Study
  7. Protective effects of Hericium erinaceus mycelium and its isolated erinacine A against ischemia-injury-induced neuronal cell death via the inhibition of iNOS/p38 MAPK and nitrotyrosine
  8. Anti-Gastric Ulcer Activity of Polysaccharide Fraction Isolated from Mycelium Culture of Lion’s Mane Medicinal Mushroom, Hericium erinaceus
  9. Gastroprotective Effects of Lion’s Mane Mushroom Hericium erinaceus (Bull.:Fr.) Pers. (Aphyllophoromycetideae) Extract against Ethanol-Induced Ulcer in Rats
  10. Effect of a Medicinal Agaricus blazei Murill-Based Mushroom Extract, AndoSan™, on Symptoms, Fatigue and Quality of Life in Patients with Ulcerative Colitis in a Randomized Single-Blinded Placebo Controlled Study
  11. Yamabushitake mushroom (Hericium erinaceus) improved lipid metabolism in mice fed a high-fat diet
  12. Antidiabetic and antioxidant activities of eight medicinal mushroom species from China
  13. A Novel Lectin with Antiproliferative and HIV-1 Reverse Transcriptase Inhibitory Activities from Dried Fruiting Bodies of the Monkey Head Mushroom Hericium erinaceum
  14. Mechanism of Hericium erinaceus (Yamabushitake) mushroom-induced apoptosis of U937 human monocytic leukemia cells
  15. The inflammation theory of disease
  16. Evaluation of Selected Culinary-Medicinal Mushrooms for Antioxidant and ACE Inhibitory Activities
  17. Immunomodulatory effects of Hericium erinaceus derived polysaccharides are mediated by intestinal immunology
  18. Hericium erinaceus mushroom extracts protect infected mice against Salmonella Typhimurium-Induced liver damage and mortality by stimulation of innate immune cells