معرفی قرص آلوپورینول Allopurinol با نام تجاری زیلوریک

آلوپورینول دارویی است که به طور معمول برای درمان نقرس و سنگ های کلیه ناشی از اگزالات کلسیم، تجویز می شود. این دارو همچنین در جلوگیری از نفروپاتی اسیداوریکی در بیماران تحت شیمی درمانی (در بیماران سرطانی با مردن سلول های سرطانی سطح اسید اوریک بدن افزایش می یابد و این دارو موجب کاهش آن می شود.)، کاربرد دارد. در نهایت این دارو در افراد مبتلا به بیماری لیشمانیازیس (نوعی بیماری انگلی) نیز کاربرد دارد. با مجله پیام سلامت همراه باشید با ادامه معرفی این دارو.

قرص آلوپورینول ۴۸ ساعت پس از مصرف آثار خود را نشان می دهد و به مدت ۲۴ ساعت در بدن فعال است؛ و در نهایت از طریق کلیه دفع می شود.

از آنجا که این دارو به طور دقیق برای بیماری نقرس تهیه شده است؛ کارکرد آن از طریق کاهش تولید اسید اوریک در بدن، نمایان می شود. به همین علت این دارو در درمان حملات نقرسی مورد استفاده نیست و بیشتر در درمان نقرس مزمن مورد توجه قرار می گیرد.

معرفی قرص آلوپورینول Allopurinol با نام تجاری زیلوریک
معرفی قرص آلوپورینول Allopurinol با نام تجاری زیلوریک

قرص های آلوپورینول در اندازه های ۱۰۰ و ۳۰۰ میلی گرمی تولید می شود. و بسته به نوع و شدت بیماری دوز مصرفی بیمار مشخص می شود. اگرچه معمولا ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم دوز روزانه پیشنهادی پزشکان است. همچنین این دارو در کودکان ۶ تا ۱۰ سال ۳۰۰ میلی گرم و در کودکان زیر شش سال، ۱۵۰ میلی گرم روزانه تجویز می شود.

نکات مصرف آلوپورینول

  1. این دارو را باید بعد از غذا و با مقدار زیادی آب مصرف کرد.
  2. این دارو با کاهش گلبول های سفید خون شانس ابتلا به بیماری های عفونی را افزایش می دهد. در نتیجه در زمان مصرف آن بهتر است آزمایشات دوره از بیمار دریافت شود و تا جای ممکن بیمار از محیط های آلوده و بیماران عفونی جدا باشد.
  3. در مواردی با آغاز مصرف این دارو در جهت درمان نقرس، حملات نقرسی تشدید می شود. که در این صورت باید به پزشک اطلاع داده تا درمان مکمل را آغاز کند.
  4. از آنجا که این دارو موجب خواب آلودگی می شود؛ در هنگام مصرف آن زا انجام کارهای حساس مثل رانندگی پرهیز کنید.
  5. اجتناب از مصرف گوشت قرمز، ماهی ساردین، ماهی آزاد و حبوبات تاثیر این دارو در بدن را افزایش می دهد.
  6. مصرف الکل اثر آلوپورینول کاهش می دهد. پس در هنگام مصرف این دارو مصرف الکل مجاز نیست.
  7. در صورت ابتلا به نارسایی کبد و کلیه، این دارو باید با احتیاط بیشتری مصرف شود.
  8. میزان اسیداوریک در هنگام مصرف این دارو باید ۶ میلی‌گرم در دسی لیتر باشد. بنابراین میزان اسیداوریک خون بیمار باید هر دو هفته یکبار کنترل شود.
  9. مصرف هم‌زمان ویتامین C و آلوپورینول، امکان ایجاد سنگ کلیه را افزایش می دهد.

عوارض جانبی آلوپورینول

  • شایع ترین عوارض این دارو تهوع، اسهال، سردرد، اختلال در حس چشایی، دردهای عضلانی و احساس خواب آلودگی، است.
  • همچنین این دارو در مواردی باعث کاهش گلبول های سفید خون و افزایش احتمال ابتلا به بیماری های عفونی می شود.
  • در موارد نادر حساسیت به آلوپورینول با مواردی مثل قرمزی پوست، خارش، تاول، ورم و کهیر پوستی (معمولا در صورت یا زبان یا گلو)، تب، سردرد و یا تنگی نفس، در افراد رخ می دهد. در این صورت فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

تداخل دارویی آلوپورینول

داروهای آمپی سیلین، آموکسی سیلین، وارفارین و داروهای ادرار آور، با آلوپورینول اختلال دارند. در صورت مصرف این داروها قبل از شروع مصرف این دارو، با پزشک خود مشورت کنید.