قهوه با لیمو

یکی از نوشیدنی هایی که اخیرا محبوب شده و متخصصان تغذیه روی خواص بالقوه آن تاکید می کنند؛ قهوه با لیمو است. طرفداران این نوشیدنی ادعا می کنند که این ترکیب به ذوب کردن چربی های بدن و تسکین سردرد و اسهال کمک می کند.

از آنجا که قهوه و لیمو هر کدام دارای تأثیرات اثبات شده زیادی بر سلامت بدن هستند؛ ممکن است نوشیدن این دو با هم مزایای دیگری نیز برای ما به همراه داشته باشد. در این مقاله از مجله پیام سلامت به شواهدی اشاره می شود که همگی خواص قهوه با لیمو را اثبات کرده اند.

قهوه با لیمو ؛ نوشیدنی با دو ماده ساده و خوشمزه

قهوه و لیمو دو ماده معمولی هستند که تقریباً در هر آشپزخانه ای یافت می شوند. قهوه (یکی از نوشیدنی های پر مصرف در جهان است) پودری است که با بو دادن و سپس آسیاب کردن دانه های قهوه تهیه می شود.

در حقیقت حدود ۷۵٪ آمریکایی ها هر روز این نوشیدنی را استفاده می کنند. چرا که محتوای کافئین آن باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی شده و هوشیاری و خلق و خوی را بهبود می دهد. از طرف دیگر لیمو میوه ای است که متعلق به خانواده مرکبات می باشد. لیمو بعد از پرتقال و نارنگی، سومین مرکبات پر مصرف در جهان است.

این میوه منبع بسیار خوبی از ویتامین C و آنتی اکسیدان ها به همراه بسیاری از ترکیبات مفید دیگر است. به همین دلیل است که قرن هاست بشر به دلیل خواص دارویی آن از این میوه استفاده می کند.

نوشیدنی قهوه با لیمو، حاوی مخلوط ۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) قهوه دم کرده با آب ۱ عدد لیمو تازه است. ممکن است برخی از افراد تصور کنند که این ترکیب غیر عادی است و مزه بدی می دهد. اما برخی بر این باورند که خواص آن به طعم عجیب و غریبش می ارزد. اگرچه ممکن است برخی از تحقیقات علمی مخالف این ادعا باشند.

نوشیدنی قهوه و لیمو فواید متعددی دارد

هم قهوه و هم لیمو از مزایای اثبات شده زیادی برخوردار هستند که عمدتا به آنتی اکسیدان های موجود در آنها مربوط می شود. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که از بدن در برابر اثرات مضر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. در ادامه بیشتر در مورد خواص این نوشیدنی عجیب و غریب صحبت می کنیم.

خواص علمی قهوه

دانه های بو داده قهوه حاوی بیش از ۱۰۰۰ ترکیب فعال زیستی هستند اما کافئین و اسید کلروژنیک (CGA) دو ماده اصلی در این دانه ها محسوب می شوند که ظرفیت آنتی اکسیدانی زیادی دارند.

تحقیقات نشان داده اند که این دو ماده، مسیرهایی را که در برابر رشد سرطان از بدن محافظت می کنند؛ فعال می کنند. بنابراین قهوه با کاهش خطر ابتلا به چندین نوع سرطان از جمله سرطان کبد، پروستات، آندومتر، سینه، دستگاه گوارش و روده بزرگ مرتبط است.

علاوه بر این، قهوه با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی و کبدی و افسردگی و همچنین بیماری آلزایمر و پارکینسون همراه است. میزان کافئین موجود در این نوشیدنی، مسئول افزایش انرژی بوده و تأثیر مثبتی بر روی عملکرد استقامتی بدن در طول ورزش دارد. ضمن این که با خوردن قهوه توانایی بدن در افزایش تعداد کالری هایی که می سوزانید بیشتر شده و وزن بدن کم می شود.

خواص علمی آب لیمو

لیمو منبع بسیار خوبی از ویتامین C و فلاونوئیدها می باشد. این دو ماده هر دو به عنوان آنتی اکسیدان های قدرتمند عمل می کنند. هم ویتامین C و هم فلاونوئیدهای موجود در مرکبات، خطر ابتلا به سرطان های خاص یعنی مری، معده، لوزالمعده و پستان را کاهش می دهند. ضمن این که هر دو ترکیب در برابر بیماری های قلبی از بدن محافظت می کنند. مثلا ویتامین C از سیستم ایمنی بدن محافظت کرده و به مبارزه با عفونت ها کمک می کند.

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم؛ قهوه و لیمو به صورت مجزا هر دو طیف گسترده ای از خواص را به بدن ارائه می دهند و از بدن در برابر بیماری های مزمن محافظت می کنند. با این وجود، مخلوط کردن این دو ماده لزوماً به معنی شکل گرفتن یک نوشیدنی قوی تر نیست.

ادعاهای جالب درباره نوشیدن قهوه با لیمو

چهار ادعای اصلی در مورد فواید نوشیدن قهوه با لیمو وجود دارد. این ادعاها دقیقا چیزی است که علم باید آنها را توضیح دهد.

ادعای اول. این نوشیدنی به ذوب کردن چربی کمک می کند

این ادعا در بین افرادی که به دنبال چربی سوزی هستند؛ رواج دارد. اما در نهایت نه لیمو و نه قهوه نمی توانند چربی را ذوب کنند. تنها راه خلاص شدن از شر چربی های ناخواسته بدن یا مصرف کالری کمتری است یا سوزاندن بیشتر آنها. بنابراین این ادعا نادرست است.

با این حال مطالعات نشان داده اند که قهوه ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند. به همین دلیل ممکن است برخی از افراد هنگام مصرف این نوشیدنی کاهش جزئی وزن را تجربه کنند.

تحقیقات اخیر نشان داده اند که کافئین نیز ممکن است بافت چربی قهوه ای (BAT) را تحریک کند. این چربی نوعی از بافت چربی فعال متابولیکی است که با افزایش سن کاهش می یابد و باعث سوخت و ساز کربوهیدرات ها و چربی ها می شود.

یک مطالعه آزمایشگاهی و یک مطالعه انسانی نشان دادند که کافئین موجود در یک فنجان ۸ اونسی قهوه (۲۴۰ میلی لیتر) می تواند باعث تقویت فعالیت BAT شود و باعث افزایش میزان متابولیک شده و منجر به کاهش وزن شود.

مطالعات قدیمی که مربوط به دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ هستند توضیح می دهند که کافئین ممکن است در طول ۳ ساعت پس از مصرف، میزان متابولیسم بدن را افزایش دهد و کالری سوزی را از ۸ تا ۱۱ درصد افزایش دهد. این به این معنی است که با مصرف قهوه ممکن است روزانه ۷۹ الی ۱۵۰ کالری اضافی بسوزانید.

گفته می شود که اثر کاهش دهنده وزن در این نوشیدنی ممکن است به کافئین موجود در قهوه مربوط باشد نه مخلوط قهوه با لیمو.

ادعای دوم. سردرد را تسکین می دهد

سردرد و میگرن به عنوان مهمترین عوامل ناتوانی در افراد زیر ۵۰ سال محسوب می شوند. از این رو افرادی که با این عارضه درگیرند همواره در حال یافتن داروهای خانگی برای درمان این درد هستند. با این وجود تحقیقات موجود در مورد استفاده از قهوه برای این منظور بسیار متناقض هستند.

یک فرضیه حاکی از آن است که کافئین موجود در قهوه خاصیت منقبض کننده عروق را دارد. این به این معنی است که رگ های خونی شما را محکم می کند و باعث کاهش جریان خون ارسالی به سمت سر می شود. به این ترتیب درد تسکین پیدا می کند. تحقیقات همچنین حاکی از آن هستند که کافئین می تواند اثرات دارویی که برای سردرد و میگرن استفاده می شود را تقویت کند.

با این حال فرضیه دیگری وجود دارد که طرفداران آن معتقدند کافئین ممکن است به عنوان یک محرک برای سردرد عمل کند و اگر به همراه سایر نوشیدنی ها و غذاها مانند شکلات، الکل و مرکباتی مانند لیمو مصرف شود سردرد را تشدید می کند.

بنابراین نوشیدن قهوه با لیمو ممکن است سردرد را تسکین دهد یا بدتر کند. با این حال حتی اگر به کاهش درد کمک کند، باز هم این تاثیر به کافئین موجود در قهوه مربوط می شود؛ نه خود نوشیدنی قهوه و لیمو.

قهوه با لیمو
قهوه با لیمو

ادعای سوم. اسهال را از بین می برد

هنوز هیچ مدرکی برای حمایت ازمصرف لیمو برای درمان اسهال وجود ندارد. ضمن این که قهوه نیز روده بزرگ را تحریک می کند. علاوه بر این اسهال باعث از بین رفتن بخش قابل توجهی از مایعات بدن می شود و کم آبی به وجود می آورد. بنابراین ممکن است اثر دیورتیک قهوه را بدتر کند.

ادعای چهارم. از پوست مراقبت می کند

تحقیقات نشان داده اند که هم قهوه و هم خاصیت آنتی اکسیدانی لیمو ممکن است فوایدی برای پوست داشته باشند. بنابراین به نظر می رسد که یک حقیقت پشت این ادعا وجود دارد.

از یک سو، محتوای CGA موجود در قهوه باعث بهبود جریان خون و هیدراتاسیون پوست می شود. مطالعات نشان داده اند که مصرف این نوشیدنی ممکن است باعث کاهش میزان مشکلات پوستی شده؛ نرمی پوست را افزایش دهد و سرعت زوال پوست را کم کند.

از طرف دیگر، میزان ویتامین C موجود در لیمو ممکن است باعث تولید کلاژن شود. کلاژن پروتئینی است که باعث تقویت و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست می شود. بنابراین مصرف غذاهای حاوی این ویتامین باعث کاهش آسیب پوستی ناشی از تماس با رادیکال های آزاد و نور خورشید می شود.

با این حال هنوز هم می توانید با مصرف قهوه و لیمو به طور جداگانه از این خواص بهره مند شوید. زیرا هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این اثر فقط در صورت مخلوط کردن این دو ماده ایجاد می شود.

جنبه های منفی مصرف قهوه با لیمو

همانطور که این ترکیب برای بدن فوایدی به همراه دارد؛ گاهی پیش می آید که مصرف قهوه با لیمو به دلیل مواد تشکیل دهنده ای که در آنها یافت می شود؛ برای بدن مضر است.

به عنوان مثال شواهد نشان می دهند که مصرف زیاد قهوه ممکن است شما را به کافئین معتاد کند. اعتیاد به کافئین توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان یک اختلال بالینی شناخته می شود.

مطالعات بیشتر همچنین حاکی از آن است که مصرف منظم کافئین با اختلالات خواب و خواب آلودگی در طول روز و همچنین افزایش خطر سقط جنین مرتبط است.

در مورد لیمو هم عوارضی مطرح شده است. اگرچه وقوع آنها غیر عادی است اما برخی از افراد ممکن است نسبت به آب میوه، دانه ها یا پوست مرکبات حساسیت داشته باشند.

نکته آخر

قهوه و لیمو طیف گسترده ای از خواص را به بدن ارائه می دهند. این خواص بیشتر به آنتی اکسیدان های موجود در آنها مربوط می شود. با این حال هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد که نوشیدن قهوه با لیمو باعث رفع اسهال می شود یا باعث می شود چربی بدن از بین برود.

در مورد بقیه مزایای اعلام شده نیز چنین قانونی حکم فرماست. اگر نیازی به ترکیب این دو ماده نیست؛ بهتر است آنها را جداجدا مصرف کرده و از خواص آنها بهره مند شوید.

منابع:

  1. Ingestion of Coffee Polyphenols Improves a Scaly Skin Surface and the Recovery Rate of Skin Temperature after Cold Stress: A Randomized, Controlled Trial
  2. Effects of caffeine on anorectal manometric findings
  3. Coffee with High but Not Low Caffeine Content Augments Fluid and Electrolyte Excretion at Rest
  4. Caffeine in the management of patients with headache
  5. Association of diet and headache
  6. Comparison of changes in energy expenditure and body temperatures after caffeine consumption
  7. Immune-enhancing role of vitamin C and zinc and effect on clinical conditions
  8. ?Citrus flavanones: what is their role in cardiovascular protection
  9. Update on uses and properties of citrus flavonoids: new findings in anticancer, cardiovascular, and anti-inflammatory activity
  10. Beneficial action of Citrus flavonoids on multiple cancer-related biological pathways
  11. Citrus fruit intake and pancreatic cancer risk: a quantitative systematic review
  12. The metabolic and performance effects of caffeine compared to coffee during endurance exercise
  13. Dietary Caffeine and Polyphenol Supplementation Enhances Overall Metabolic Rate and Lipid Oxidation at Rest and After a Bout of Sprint Interval Exercise
  14. Effects of tea and coffee on cardiovascular disease risk
  15. The Impact of Coffee on Health