ارتباط قهوه و کاهش خطر ابتلا به اختلال نعوظ

نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز می تواند خطر ابتلا به اختلال نعوظ را کاهش دهد. این نتیجه بر اساس یک مطالعه جدید که در مجله PLOS ONE منتشر شده، به دست آمده است. با ما در ادامه این مطلب پیام سلامت همراه باشید تا از ارتباط بین نوشیدن قهوه و کاهش خطر ابتلا به اختلال نعوظ مطالع شوید.

اختلال نعوظ (ED)، و یا ناتوانی جنسی، ناتوانی در دریافت و یا حفظ نعوظ است. آلت تناسلی مردان مبتلا به این اختلال برای برقراری رابطه جنسی به اندازه کافی سفت نیست. این رایج ترین شکل از اختلال عملکرد جنسی در مردان می باشد که بر بیش از ۱۸ میلیون مرد آمریکایی ۲۰ ساله و بالاتر تاثیر گذاشته است.

ED می تواند یک بیماری ویرانگر برای مردان باشد و مشکلاتی مانند عدم وجود اعتماد به نفس، استرس و ناتوانی در برقراری رابطه جنسی را ایجاد کند. اکثر مشکلات فیزیکی، از جمله فشار خون بالا، اضافه وزن، چاقی، دیابت و کلسترول بالا عامل ایجاد این مشکل هستند. هر چند این اختلال می تواند با مشکلات روانی نیز ایجاد شود.

قهوه و کاهش خطر ابتلا به اختلال نعوظ

محققان این مطالعه، یعنی دکتر دیوید لوپز از دانشگاه مرکز علوم بهداشت تگزاس در هوستون و همکارانش، طی مطالعات قبلی حدس می زنند که کافئین که معمولا در قهوه، نوشابه و نوشابه های انرژی زا وجود دارد، ممکن است به بهبود ED منجر شود. هر چند که کمبود تحقیقات در این ارتباط، نمی توانست که رابطه قهوه و کاهش خطر ابتلا به اختلال نعوظ را اثبات کند.

به این ترتیب، دکتر لوپز و همکارانش با استفاده داده ها جمع آوری شده از  NHANES (یک برنامه مطالعاتی برای ارزیابی وضعیت سلامت و تغذیه ای آمریکایی ها می باشد) بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ به بررسی نقش مصرف کافئین در اختلال نعوظ (ED) پرداختند.

آن ها به این نتیجه رسیدند که مصرف دو تا سه فنجان قهوه در روز خطر اختلال نعوظ را تا ۴۲% کاهش می دهد.

تجزیه و تحلیل داده های ۳،۷۲۴ مرد بالاتر از ۲۰ سال که وضعیت ED آن ها در طول یک مصاحبه مشخص شد نشان می دهد که ۴۰٫۹ درصد دچار اضافه وزن بودند، ۳۰٫۷ درصد چاق بودند، ۵۱٪ فشار خون بالا داشتند و ۱۲٫۴٪ آنها دیابتی بودند.

محققان داده های  ۲۴ ساعته آن ها را از همه مواد غذایی و نوشیدنی هایی که در روز گذشته مصرف کرده بودند جمع آوری کردند. منابع کافئین آن ها اکثرا از قهوه، نوشابه، نوشابه های ورزشی، نوشابه های انرژی زا و چای تامین می شد.

به طور کلی، اعضای این تیم دریافتند که مردانی که ۸۵ الی ۱۷۰ میلی گرم کافئین به صورت روزانه مصرف می کنند به احتمال ۴۲٪، کمتر به اختلال نعوظ مبتلا می شوند. در حالی که کسانی که در روز ۱۷۰ الی ۳۰۳ میلی گرم کافئین مصرف می کنند ۳۹ درصد کمتر از مردانی که در روز ۰ الی ۷ میلی گرم کافئین مصرف می کنند به این اختلال مبتلا می شوند.

این تیم اشاره می کند که سطوح کافئین مصرفی در میان مردان برای کاهش خطر ابتلا به ED معادل نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز است.

علاوه بر این، مصرف کافئین زیاد به منظور کاهش خطر ED در مردانی که اضافه وزن و یا فشار خون بالا داشتند، که همگی از عوامل خطر بیماری محسوب می شود، مفید است. با این حال دکتر لوپز اشاره می کند که کافئین، خطر ابتلا به ED را در مردان مبتلا به دیابت کاهش نمی دهد. وی اضافه می کند که “دیابت یکی از قوی ترین عوامل خطر ابتلا به ED است، بنابراین ناتوانی کافئین در جلوگیری از این عامل قوی تعجب آور نیست.”

با این حال، تیم نتیجه می گیرد که یافته هایش احتمال کاهش ED را در میان مردانی که روزانه ۲ تا ۳ فنجان قهوه استفاده می کنند، ثابت می کند. در حالی که هنوز مکانیسم دقیق پشت این ارتباط مشخص نیست، اما محققان تصور می کنند که کافئین باعث ایجاد یک سری از اثرات دارویی آرامبخش در عضلات و شریان های آلت تناسلی شده و منجر به  افزایش جریان خون در اندام تناسلی خواهد شد.

محققان بر این باورند که نتایج این تحقیق که ارتباط قهوه و کاهش خطر ابتلا به اختلال نعوظ را نشان داده است، سرآغازی برای پژوهش های دیگر می باشد. آن ها معتقدند که در این تحقیقات برخی از عوامل مانند بیماری های قلبی و عروق لحاظ نشده است.

از طرفی در تحقیقات مختلف ثابت شده است که قهوه خواص درمانی زیادی دارد. به طوری که اخیرا MNT نتایج مطالعه انجام شده توسط محققان دانشگاه لوند در سوئد که در آن کاهش ۵۰ درصد نرخ سرطان پستان در زنانی که کافئین مصرف می کنند ثابت شده را منتشر کرده است. در حالی که مطالعه دیگری نشان می دهد که مصرف پنج فنجان قهوه در روز می تواند خطر انسداد سرخرگ ها و حمله قلبی را کاهش دهد.