مواد غذایی مفید برای قوت دادن به مفاصل

این مطلب مجله پیام سلامت که آن را با عنوان مواد غذایی مفید برای قوت دادن به مفاصل و بافت‌های همبند بدن ارائه کرده ایم؛ از کتاب رژیم غذایی کلاژن نوشته دکتر جاش آکس اقتباس شده است. در واقع این رژیم غذایی، یک برنامه ۲۸ روزه برای رسیدن به وزنی پایدار، پوستی درخشان، روده ای سالم و جوان ماندن است.

عملکرد اصلی کلاژن، افزایش انعطاف پذیری و قدرت بدن است. این ماده به مفاصل شما اجازه می دهد تا بدون درد و تجمع مایعات حرکت کنند. البته کلاژن عملکردهای دیگری نیز در بدن دارد. از بهبود زخم گرفته تا سلامت روده و قلب همگی از مهمترین فواید این ماده برای بدن ما هستند. به تعبیر دکتر آکس، کلاژن مانند چسب در بدن عمل می کند و اعضای آن را در کنار هم نگه می دارد. در واقع کلمه کلاژن از کلمه یونانی glue یا همان kolla به معنی چسب گرفته شده است.

مواد غذایی زیادی در طبیعت وجود دارد که می توانند باعث بهبودی سطح این ماده در بدن شوند و آسیب دیدگی بافت های همبند و بیماری های مرتبط با مفاصل را معکوس کنند. بنابراین با انتخاب رژیم غذایی مناسب می توانید غضروف، تاندون ها و رباط های بدن خود را قوی و سالم نگه دارید. قوت این بخش ها به شما کمک می کند تا از بیماری های مفصلی در امان بمانید. زمان آن فرا رسیده است که غذاها و مکمل های حاوی کلاژن و پشتیبانی کننده از تولید این ماده در بدن را در آغوش گرفته و آنها را وارد رژیم غذایی خود کنید.

۵ ماده غذایی برتر برای قوت دادن به مفاصل

کدام مواد غذایی برای قوت دادن به مفاصل مفید هستند؟ در ادامه با ما همراه شوید تا پاسخ این سوال را دریافت کنید. البته توصیه می شود که علاوه بر این پنج گروه غذایی، حتما غذاهای غنی از کلاژن را نیز مصرف کنید. پنج غذا و گروه غذایی که نمی توانید بدون آنها زندگی کنید عبارتند از:

آب قلم یا همان آبگوشت و استخوان

در مورد موضوع تقویت استخوان ها و مفاصل به کمک مواد غذایی زیاد صحبت شده است. اما واقعاً هیچ لیستی برای رسیدن به این هدف، بدون ذکر نام این خوراکی غنی از کلاژن وجود ندارد. در واقع هر لیستی از غذاهای مفید برای قوت دادن به مفاصل را که نگاه کنید؛ آب قلم را در آن مشاهده خواهید کرد. آب مغز استخوان حاوی مواد سالم و مفید برای مفاصل است. گلوکزامین و کندرویتین به همراه کلسیم، منیزیم، فسفور، سیلیکون و گوگرد در این ماده غذایی بسیار مفید به وفور یافت می شوند.

گیاهان حاوی سولفات

گیاهانی مانند کلم بروکلی، گل کلم، سیر، کلم پیچ و پیاز حاوی سولفات هستند. سولفات برای تشکیل غضروف در بدن با کندرویتین ترکیب می شود. همچنین برای تولید سولفات لازم است گلوکزامین سولفات و کندرویتین سولفات تولید شود. هر دو این مواد به تسهیل تولید و ترمیم غضروف ها کمک می کنند.

بیوفلاونوئیدها

زغال اخته، تمشک، گیلاس، دارچین، کلم بنفش و پیاز بنفش حاوی آنتوسیانیدین ها هستند که با ایجاد پیوندهای خاصی بین الیاف کلاژن، به تقویت بافت های همبند بدن کمک می کنند. زردآلو، گیلاس و کاکائو خام حاوی کاتچین نیز می باشند که از تخریب کلاژن جلوگیری می کند.

غذاهای حاوی روی

گوشت گوسفند، گوشت گاو علف خوار، صدف، دانه کنجد و تخمه کدو تنبل سرشار از روی هستند. همانطور که بارها نیز اشاره کرده ایم؛ روی برای تولید بافت همبند مورد نیاز است.

غذاهای حاوی مس

آووکادو، کاکائو، دانه کنجد، تخمه آفتابگردان و بادام زمینی حاوی مس زیادی هستند. مس یکی از عواملی است که باعث بلوغ کلاژن در بدن می شود.

مواد غذایی مفید برای قوت دادن به مفاصل
مواد غذایی مفید برای قوت دادن به مفاصل

مکمل های مفید برای قوت دادن به مفاصل

علاوه بر مصرف مواد غذایی ذکر شده در بالا، برای قوت دادن به مفاصل و غضروف ها می توانید از برخی مکمل ها نیز استفاده کنید. این مکمل ها می توانند یک فاکتور مهم برای سلامت مفاصل شما باشند:

ویتامین C

این ماده نه تنها سنتز کلاژن را افزایش می دهد بلکه باعث تسریع در بهبود استخوان ها پس از شکستگی و کاهش استرس اکسیداتیو می شود. ضمن این که ویتامین سی خطر ابتلا به تحلیل رفتگی غضروف ها و پیشرفت بیماری را در افراد مبتلا به آرتروز کاهش می دهد. هنگام خرید مکمل ویتامین C حتماً به دنبال برندهایی باشید که در لیست مواد اولیه آنها از کلماتی مانند کامو کامو، توت آملا یا گیلاس آکرلا استفاده شده است.

مکمل زردچوبه

زردچوبه حاوی یک ترکیب محافظت کننده از مفاصل است که به آن کورکومین می گوییم. کورکومین باعث کاهش التهاب می شود. بنابراین مصرف زردچوبه می تواند رشد سلول های بنیادی را تقویت کند. ترکیبات موجود در این ادویه و مکمل تهیه شده از آن بافت موجود در مفاصل را تغذیه و جوانسازی می کنند. از زردچوبه در همه غذاها استفاده کنید یا مکمل آن را طبق دستورالعمل نوشته شده روی بسته بندی مصرف کنید.

اسیدهای چرب امگا ۳

متخصصان Arthritis Foundation مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ را برای جلوگیری از ایجاد بیماری های شایع مفصلی توصیه می کنند. ماهی هایی مانند ماهی سالمون، ماهی تن، ماهی ساردین و ماهی آنچوی حاوی این اسیدهای مفید هستند. به همین دللی متخصصان تغذیه استفاده از این ماهی ها را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی ضد التهابی و ضد ورم مفاصل توصیه می کنند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این ضد التهاب همه منظوره برای کمک به مبارزه با درد بسیار موثر است.

اسید هیالورونیک

مصرف زیاد این ماده در درمان استئوآرتریت مؤثر است. به همین منظور هم سازمان غذا و دارو آمریکا آن را به عنوان دارویی برای درمان این بیماری به رسمیت شناخته است. نسخه تأیید شده این ماده توسط FDA به HA مشهور است و نیاز به تزریق توسط متخصص دارد . اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف دوزهای پایین از این ماده، مانند دوزهایی که در مکمل ها وجود دارد نیز می تواند سفتی مفاصل و درد مزمن را کاهش دهد. یادتان نرود که باید همیشه مکمل ها را طبق دستورالعمل پزشک مصرف کنید.

گلوکزامین

 گلوکوزامین برای تولید GAG ها در بدن ضروری است. این ماده برای تشکیل کلاژن و بافت همبند و یکپارچگی بدون لازم است. می توانید این عنصر حیاتی را در آب قلم یا مکمل های خاص پیدا کنید. باز هم تاکید می کنیم که مکمل حاوی گلوکوزامین را طبق دستورالعمل مصرف کنید.

کندرویتین

کندرویتین یکی از اجزای ساختاری در غضروف ها محسوب می شود و مقاومت در برابر فشردگی ار جمله کارکردهای این ماده در عضروف های بدن است. کندرویتین در مکمل های پروتئینی و آب قلم نیز وجود دارد. البته به غیر از این مواد می توانید مکمل حاوی کندرویتین را طبق دستورالعمل مصرف کنید.

اسپیرولینا

این مکمل غنی از ویتامین است و حاوی سوپراکسید دیسموتاز نیز می باشد. سوپراکسید دیسموتاز آنزیمی است که به کاهش التهاب مفاصل کمک می کند. بنابراین برای قوت دادن به مفاصل و غضروف ها کافی است که مکمل اسپیرولینا را از داروخانه تهیه کرده و آن را طبق دستورالعمل درج شده روی بسته بندی مصرف کنید.

اسانس های مفید برای قوت دادن به مفاصل

موضوع تقویت مفاصل و غضروف ها به کمک خوراکی ها به اینجا ختم نمی شود. چرا که علاوه بر مواد غذایی و مکمل های ذکر شده؛ اسانس هایی نیز وجود دارد که می توانند در تقویت بافت های همبند بدن نقش داشته باشند.

اسانس نعناع

این اسانس اغلب برای درمان آرتریت روماتوئید توصیه می شود. زیرا دارای خواص ضد درد، بی حس کننده و ضد التهابی است. به همین دلیل به کاهش درد مفاصل و سفتی کمک می کند. کافی است که هر روز چند قطره از اسانس روغنی نعناع را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

اسانس کندر و مر

هر یک از این اسانس ها به صورت مجزا می توانند برای مبتلایان به آرتریت روماتوئید مفید باشند. اما تحقیقات نشان داده اند که وقتی آنها با هم ترکیب می شوند؛ می توانند التهاب مفاصل را سرکوب کرده و درد را در مبتلایان به روماتیسم تسکین دهند. بنابراین چند قطره از اسانس های روغنی این گیاهان را با هم مخلوط کرده و روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

سلامت مفاصل موضوعی است که اکثر ما تا زمانی که برایمان مشکلی ایجاد نشود (از نظر آسیب ورزشی یا آرتریت) به ان توجه نمی کنیم. شکی نیست که تا وقتی این مشکلات برایمان ایجاد نشده است، استفاده از کلاژن به همراه مواد مغذی تقویت کننده کلاژن می تواند در مقابله با این مشکلات موثر باشد. بنابراین به همه افراد توصیه می کنیم که کلاژن را فعالانه وارد رژیم غذایی خود کنند. این کار می تواند از بافت همبندی که در حال حاضر در بدن وجود دارد پشتیبانی کرده و به طور بالقوه مانع از بروز مشکلات مرتبط با مفصل شود.

یادتان نرود که استفاده از روش های درمانی جدید مانند تعویض مفصل هزینه های زیادی را به زندگی ما تحمیل می کند. بنابراین سعی کنید برای جلوگیری از ایجاد بیماری های مفصلی در میانسالی و حتی کهنسالی، مفاصل و بافت های همبند بدن خود را با خوردن این غذاها و استفاده از تکنیک های ذکر شده توقیت کنید.

با پذیرفتن کلاژن به عنوان یک ماده بسیار مفید و ترکیب مکمل ها و مواد غذایی که برای مفاصل مفید هستند، نه تنها ممکن است از ایجاد بیماری های مفصلی جلوگیری کنند؛ بلکه علائم بیماری های فعلی را نیز کاهش می دهند.

منابع:

۵Foods for Your Joints That Nourish Your Connective Tissue