لیموناد چای سبز برای کاهش وزن

مبارزه مداوم برای رعایت شیوه زندگی سالم و لزوم ورزش کردن به صورت منظم باعث شده است که افراد به دنبال روش های نوآورانه تر و آسان تر برای حفظ سلامتی و کاهش وزن اضافی خود باشند. یکی از این روش ها که محبوبیت زیادی نیز پیدا کرده است مصرف چای سبز است. اما متاسفانه خیلی از افراد طعم چای سبز را دوست ندارند. به همین دلیل به دنبال ترکیبی هستند که به کمک آن بتوانند هم از خواص چای سبز برای کاهش وزن بهره مند شوند و هم این نوشیدنی را خوش طعم تر کنند. ما به این افراد مصرف لیموناد چای سبز را پیشنهاد می کنیم.

لیموناد چای سبز نه تنها نوشیدنی خوشمزه و با طراوتی است، بلکه روش تهیه آن نیز بسیار ساده می باشد. همه موادی که برای تهیه این نوشیدنی سالم نیاز دارید در آشپزخانه شما وجود دارد.

البته این نکته بهترین ویژگی این نوشیدنی نیست، بلکه چای سبز از اکسیداسیون چربی حمایت می کند و حساسیت به انسولین و تحمل گلوکز را بهبود می بخشد. به علاوه، دارچین، لیمو و عسل نیز در این روش تهیه لیموناد چای سبز وجود دارد.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت ضمن توصیف خواص لیموناد چای سبز به روش تهیه آن نیز اشاره خواهیم کرد.

خواص لیموناد چای سبز

چای سبز

آنتی اکسیدان اپی گالوکتشین گالات (EGCG)، که در چای سبز موجود است، توانایی افزایش میزان متابولیسم و ​​در نتیجه سوختن چربی را در بدن دارد. اثرات ضد چاقی چای سبز توسط متخصصین کالج تغذیه آمریکا در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. این مطالعه نشان می دهد که EGCG تنها می تواند اکسیداسیون چربی را افزایش دهد.

عصاره چای سبز در حالت استراحت و ورزش کردن، به منظور افزایش اکسیداسیون چربی در بدن مفید است. مجله تغذیه بالینی در آمریکا در سال ۲۰۰۸ یک مطالعه را انجام داد که نشان می دهد مصرف عصاره چای سبز نه تنها اکسیداسیون چربی را در طول ورزش کردن افزایش می دهد، بلکه باعث افزایش حساسیت به انسولین و تحمل گلوکز در مردان جوان سالم می شود.

با این حال، توصیه می شود به جای عصاره، چای واقعی را مصرف کنید. درست است که عصاره ها می توانند اکسیداسیون چربی را افزایش دهند، اما در صورتی که در دوزهای زیاد استفاده شوند می توانند اثرات سمی بر روی بدن داشته باشند. تحقیقات سال ۲۰۱۰ منتشر شده در مجله آسیب شناسی و سم شناسی، عصاره چای سبز باعث ایجاد اثرات سمی بر روی حیوانات می شود.

چای واقعی همیشه انتخاب بهتری است، زیرا نه تنها ارزان تر است، بلکه اثر سمی نیز بر روی بدن ندارد.

لیمو

لیمو منبع غنی از ویتامین C است که به سوختن چربی در بدن کمک می کند. خواص آنتی اکسیدانی اسید آسکوربیک موجود در لیمو به طور مثبت بر روی پتانسیل آنتی اکسیدانی چای سبز تاثیر می گذارد.

بر اساس نتایج یک مطالعه منتشر شده در مجله کالج تغذیه آمریکا در سال ۲۰۰۵، دریافت مقدار مناسبی از ویتامین C به بدن کمک می کند تا ۳۰٪ چربی بیشتری در طول ورزش کردن بسوزاند.

مجله بیوشیمی بالینی و تغذیه در سال ۲۰۰۸ نیز یک مطالعه را منتشر کرد که نشان می دهد، پلی فنول در لیمو به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند و باعث تحریک کبد برای سوختن چربی می شود.

علاوه بر این، لیمو دارای فیبر پکتین زیادی است که به مبارزه با میل گرسنگی کمک کرده و شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد.

عسل

عنصر مهم دیگر که در این نوشیدنی باعث کاهش وزن می شود عسل است. این ماده نسبت به سکر اثر آهسته ای بر روی قند خون دارد. این ویژگی برای کنترل اشتها و در نتیجه حفظ وزن مهم است. عسل در مقایسه با شکر می تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند. این جمله نتیجه تحقیق انجام شده در سال ۲۰۰۴ می باشد.

مجله کالج تغذیه آمریکا در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ منتشر کرده است گزارش داد که عسل موجب تغییر در واکنش های ناشی از هورمون گرلین می شود و شما را سیر نگه می دارد.

در مقایسه با ساکارز، عسل ممکن است به کاهش وزن و جلوگیری از چاقی کمک کند و باعث کاهش تری گلسیرید سرم می شود، اما غلظت کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم را افزایش می دهد.

لیموناد چای سبز برای کاهش وزن
لیموناد چای سبز برای کاهش وزن

دارچین

دارچین نقش کلیدی در کاهش وزن دارد. با این حال، دارچین به خودی خود برای کاهش وزن کافی نیست، مگر این که با کالری کمتری از آنچه که معمولا مصرف می کنید همراه شود تا بتوانید به وزن مطلوب دست پیدا کنید.

دارچین با بهبود ترکیب بدن  از کاهش وزن حمایت می کند. مجله انجمن بین المللی تغذیه ورزشی در سال ۲۰۰۶ مطالعه ای را منتشر کرد که اشاره می کند دارچین وزن بدن را افزایش و چربی بدن را کاهش می دهد.

این ادعا بیشتر توسط مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۰ پشتیبانی شد. این مطالعه نشان داد که دارچین باعث بهبود قند خون ناشتا و کاهش وزن توده بدن می شود و در عین حال باعث کاهش فشار خون و میزان آنتی اکسیدانی در افراد خاص می شود.

مواد لازم برای تهیه لیموناد چای سبز جهت کاهش وزن

مزایای مواد تشکیل دهنده لیموناد چای سبز آن را به یک نوشیدنی عالی برای رژیم غذایی روزانه شما تبدیل کرده است.

مواد لازم

  • ۲ فنجان آب
  • ۱ عدد چای سبز کیسه ای
  • ۲ تا ۳ قاشق چای خوری عسل
  • یک فنجان آب لیمو و ۱ عدد لیمو
  • ۱/۲ اینچ چوب دارچین

مراحل تهیه

  • ۲ فنجان آب را داخل یک شیر جوش بریزید.
  • لیمو را کاملا تمیز بشویید و به آرامی پوست آن را رنده کنید و داخل آب بریزید.
  • اجازه دهید آب و پوست لیمو بجوشد.
  • ½ اینچ چوب دارچین را به آن اضافه کنید.
  • در شیر جوش را گذاشته و اجازه دهید مواد چند دقیقه ای با هم بجوشند.
  • زیر گاز را خاموش کنید و یک کیسه چای سبز را به آب گرم اضافه کنید. دوباره در شیر جوش را کج بگذارید و آن را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه بجوشانید تا چای دم بکشد.
  • چای را صاف کنید.
  • آب ۱ عدد لیمو را به چای اضافه کنید.
  • ۲ قاشق چای خوری عسل ارگانیک را در چای مخلوط کنید.
  • لیموناد چای سبز را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در یخچال سرد کنید یا  چند مکعب یخ را به آن اضافه کنید و بلافاصله بنوشید.
  • این نوشیدنی سبز تیره و تلخ و شیرین باعث کاهش چربی و حذف سموم از بدن می شود.

نکات اضافی

  • برای افزایش خواص این لیموناد چای سبز می توانید یک قاشق فلفل کایین را به آن اضافه کنید.
  • یک پارچ بزرگ از آن را آماده کرده و سرد کنید. هر روز ۱ یا ۲ لیوان لیموناد چای سبز را مصرف کنید.
  • برای کسب نتایج بهتر، همیشه از لیمو ارگانیک و عسل با کیفیت برای تهیه این نوشیدنی استفاده کنید.
  • اگر چوب دارچین ندارید می توانید از پودر دارچین برای این نوشیدنی استفاده کنید.
  • پس از استفاده از کیسه چای سبز آن را دور نریزید. می توانید آن را در خچال نگه دارید و برای درمان پف زیر چشم و درمان آکنه خفیف و مبارزه با پیری از آن استفاده کنید. یا می توانید از برگ های چای سبز استفاده شده داخل کیسه به عنوان کمپوست آلی برای باغچه خود استفاده کنید.