ماساژ با سنگ داغ چیست و چه فواید و خطراتی برای بدن دارد؟

ماساژ با سنگ نوعی ماساژ درمانی است که معمولا برای ریلکس شدن بدن پس از دوره ای از استرس و تنش استفاده می شود. به طور کلی درمانگر ماساژ با استفاده از تکنیک های مختلف موجب شل شدن و استراحت عضلات و استخوان ها می شود. به همین ترتیب نیز افراد بعد از استفاده از ماساژ احساس خوشایندی دارند. افراد مختلفی می توانند از ماساژ به عنوان یک درمان کمکی استفاده کنند. این افراد عبارتند از:

  • افرادی که تحت عوارض طولانی مدت سکته مغزی هستند.
  • افرادی که مشکلات عضلانی و اسکلتی مادرزادی دارند.
  • افرادی که بر اثر حوادث مختلف عوارضی مانند آسیب نخاعی را تجربه می کنند.
  • و….

در این مقاله مجله پیام سلامت به طور اختصاصی در مورد یکی از انواع ماساژ به نام ماساژ با سنگ داغ صحبت صحبت کرده و مزایا و خطرات آن را نیز بیان می کنیم. ما به شما خواهیم گفت که ماساژ درمانی با سنگ گرم چگونه کار می کند و چه مزایا و خطرات احتمالی دارد.

محتویات این مقاله عبارتند از:

  • ماساژ با سنگ داغ چیست؟
  • ۵ مزیت اصلی این درمان چیست؟
  • آیا ماساژ درمانی با سنگ داغ خطر دارد؟

ماساژ با سنگ داغ چیست؟

در طول ماساژ سنگ داغ، از تکنیک های ماساژ استفاده می شود. علاوه بر تکنیک های معمول ماساژ، درمانگر تکه هایی از سنگ داغ را بر روی نقاط خاصی از بدن قرار می دهد. سنگ هایی که به این منظور استفاده می شود، صاف و مسطح هستند و معمولا از نوع سنگ های آتشفشانی به نام بازالت ساخته شده اند. این سنگ خاص، به دلیل این که گرما را بیشتر در خود حفظ می کنند، برای این کار مناسب می باشد.

برای داغ کردن سنگ های مورد استفاده برای ماساژ سنگ داغ، آن ها را در آب داغ قرار می دهند. سپس بر روی مناطق خاصی از بدن، مانند مناطق زیر از آن ها استفاده می کنند:

  • کمر
  • معده
  • صورت
  • دست ها
  • پاها

برخی درمانگران ماساژ، سنگ را با دست نگه می دارند. این کار اجازه می دهد تا درمانگر، بدون ایجاد فشار اضافی، به عمیق ترین عضلات نیز دسترسی داشته باشد و بتواند به این عضلات آرامش را منتقل کند. گهگاهی نیز قبل از استفاده از سنگ داغ، از سنگ سرد بر روی منطقه استفاده می شود. دمای پایین کمک می کند تا عروق خونی متورم شده آرام شوند و گرما نیز پوست را تسکین دهد.

تاریخچه استفاده از ماساژ با سنگ داغ تقریبا به ۲۰۰۰ سال پیش در چین باز می گردد. علاوه بر چین از این روش برای درمان امراض مختلف در کشورهای دیگر از جمله آمریکا، آفریقا، مصر، و هند نیز استفاده می شد.

۵ مزیت اصلی ماساژ با سنگ داغ چیست؟

علاوه بر آرامش عمیق، مزایای زیادی برای ماساژ سنگ داغ کشف شده است. این مزایا عبارتند از:

تسکین درد

ماساژ سنگ داغ به طور خاص برای بهبود علائم در افراد مبتلا به انواع بیماری های مانند فیبرومیالژیا و دیگر اختلالات خود ایمنی مفید است. مطالعات متعدد، نشان داده اند که علائم خفیف و متوسط بیماری های مختلف از جمله فیبرومیالژیا، درد مفاصل و آرتریت روماتوئید، با استفاده از تکنیک های ماساژ کاهش می یابند. این محققان معتقدند که ماساژ درمانی با کاهش درد و بهبود دامنه حرکت مرتبط است.

تسکین استرس

ماساژ یک روش موثر برای رهایی از استرس است. مطالعات متعدد نشان داده اند که ماساژ باعث کاهش استرس و اضطراب و بهبود سلامت قلب و عروق می شود.

افزایش انعطاف پذیری مفاصل

تنش عضلانی می تواند حرکت مفاصل را دردناک و مشکل کند. ماساژ کمک می کند تا عضلات شل شده و همین موضوع سبب می شود که حرکت دادن آن ها آسان و راحت شود. افراد مبتلا به اختلالات مفاصل خاص، به طور ویژه ای می توانند از ماساژ با سنگ داغ بهره ببرند.

کاهش اسپاسم های عضلانی و تنش

ماهیچه ها بدن بر اثر تنش و استرس می توانند دچار گرفتگی یا همان اسپاسم شوند که درد زیادی نیز دارد و گاهی موجب ایجاد تداخل در زندگی روزمره افراد می شود. کاهش التهاب و تنش در عضلات اسکلتی بدن می تواند هم اسپاسم های عضلانی و هم درد را کاهش دهد. همانطور که قبلا گفتیم، ماساژ و استفاده از سنگ های داغ می تواند آرامش عضلات را به همراه داشته و درد و اسپاسم مفاصل در بدن را کم کند.

خواب بهتر

بسیاری از افراد دچار اختلالات خواب هستند. عواملی مانند استرس، بی خوابی، و برنامه زندگی پر مشغله، از عواملی هستند که به این اختلالات دامن می زنند و موجب می شوند که فرد نتواند ۷ الی ۸ ساعت خواب منظم داشته باشد. برخی از تحقیقات ثابت کرده اند که استفاده از ماساژ، برای ترویج آرامش و بهبود خواب در افراد مسن مفید است.

آیا ماساژ درمانی با سنگ داغ خطر دارد؟

با وجود بسیاری از مزایایی که مرتبط با ماساژ با سنگ داغ برشمردیم، این درمان برای همه افراد مناسب نیست. برخی از افراد در استفاده از ماساژ، به خصوص ماساژ با سنگ داغ محدودیت دارند. محدودیت های استفاده از ماساژ با سنگ داغ و یا عواملی که به معنی آن هستند که فرد نمی تواند از یک روش خاص درمانی استفاده کند، عبارتند از:

آسیب پوستی

هر کسی که بر روی پوست آسیبی دارد و یا بر اثر صدمات ایجاد شده بر روی آن نمی تواند از درمان های خاص استفاده کند، باید از ماساژ درمانی با سنگ نیز اجتناب کند. وجود عوارضی مانند موارد زیر می تواند محدودیت استفاده از این نوع ماساژ را به همراه داشته باشد. داشتن این امراض و استفاده از ماساژ با سنگ داغ تنها آسیب را بیشتر می کند:

  • کوفتگی شدید
  • بریدگی یا خراش
  • آفتاب سوختگی
  • وجود رگ های واریسی

این امراض همچنین احتمال عفونت از طریق باکتری هایی که ممکن است در روغن های ماساژ یا روی خود سنگ وجود داشته باشند را بالا می برند.

بیماری ها

شاید این موضوع خیلی عام به نظر برسد. ولی هر کسی که تب، سرماخوردگی، یا آنفولانزا دارد باید تا زمانی که کاملا بهبود پیدا می کند، از ماساژ استفاده نکند. افرادی که تب دارند ممکن است با استفاده از ماساژ میکروب های بدنشان گسترش پیدا کرده و کنترل درجه حرارت بدن، دشوار شود. ضمن این که با استفاده از این نوع ماساژ ممکن است علائم سرماخوردگی و آنفولانزا بدتر نیز شود.

بیماری های قلبی

بیماری قلبی می تواند باعث تورم و یا مشکلات دیگر در رگ و یا شریان های پاها شود که هر دو این علائم تاثیر منفی از ماساژ می پذیرند.

دیابت

یکی از عوارض مهم دیابت تاثیر آن بر روی اعصاب و عروق خونی انگشتان دست و پا است. افراد مبتلا به دیابت ممکن است حس لامسه شان در دست ها و پاها کاهش پیدا کند. بنابراین اکثر افرادی که به دیابت مزمن و شدید مبتلا هستند، متوجه آسیب های مانند سوختگی نمی شوند. بنابراین زمانی که از ماساژ با سنگ داغ استفاده می شود و درمانگر فشار بیش از حد بر روی پوست وارد می کند، ممکن است فرد متوجه سوختگی پوست نشود.

مواد مخدر یا الکل

هرگز نباید از مواد مخدر و الکل در کنار ماساژ استفاده شود. استفاده همزمان از هر دو این مواد می تواند کنترل بدن را دچار تغییراتی کند.

بارداری

ماساژ در دوران بارداری می تواند بسیار آرامش بخش بوده و برای بسیاری از زنان مفید نیز باشد. با این حال، برخی از پزشکان استفاده از ماساژ سنگ داغ را برای زنان باردار توصیه نمی کنند.

چند نکته مهم

درست است که استفاده از ماساژ با سنگ داغ خواص و فواید زیادی برای بدن دارد. اما نکاتی را نیز باید در مورد آن ها رعایت کنید:

  • حتما برای انجام این ماساژ به شخص متخصص مراجعه کنید. مراکز معتبری که برای بهداشت محل و بهداشت سنگ ها اهمیت قائل می شوند، بهترین مکان ها برای انجام ماساژ با سنگ داغ هستند.
  • در زمان استفاده از این نوع ماساژ حتما با درمانگر خود صحبت کنید. اگر فشار بیش از حد یا کمتر از حد معمول بر روی سنگ ها اعمال شد یا سنگ ها بیش از حد داغ باشند، باید این موضوع را با او مطرح کنید.
  • اگر بیماری یا مشکل خاصی دارید که در مورد تاثیر ماساژ بر روی آن اطلاع ندارید، حتما از پزشکتان سوال کنید.