مطالعه جدیدی نشان می دهد که یک جایگزین موثر برای داروهای درمان افسردگی وجود دارد. باکتری های پروبیوتیک موجود در ماست همان ماده ای است که طبق این تحقیقات می توان از آن برای درمان افسردگی استفاده کرد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا خوردن ماست برای درمان افسردگی مفید است؟

تحقیقات انجام شده بر روی تاثیر ماست برای درمان افسردگی

محققان در تحقیقی که در بالا به آن اشاره شد، دریافته اند که لاکتوباسیلوس، باکتری مفیدی که در ماست وجود دارد، می تواند با تغییر میکروبیوم روده موجب بهبود و درمان افسردگی در موش های آزمایشگاهی شود. همان طور که می دانید در روده ما باکتری های مفیدی زندگی می کنند که برای سلامت روده مفید هستند.

نویسندگان این مطالعه که محققانی از دانشگاه پزشکی ویرجینیا هستند، معتقدند که پروبیوتیک ها می توانند دقیقا کاری که باکتری های سالم انجام می دهند را برای انسان انجام دهند. یکی از دست آوردهای مهم این تحقیق این است که، نیاز انسان برای استفاده از داروهای پیچیده و عوارض جانبی ناشی از آن ها کمتر می شود.

به عقیده دکتر Alban Gaultier، پژوهشگر ارشد مرکز مغز ایمونولوژی و گلیا در ویرجینیا، نتایج این پژوهش یک جادو است. زیرا شما می توانید بر اساس آن، با ایجاد یک تغییر ساده در رژیم غذایی که موجب تغییر میزان باکتری های روده می شوند، خلق و خوی خود را تغییر داده و به سلامتی خود بیفزاید.

مطالعات زیادی قبل از این مطالعه، نشان داده اند که میکروبیوم روده نقش مهمی در سلامت روان دارد. به عنوان مثال تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۴ منتشر شده است نشان می دهد که پروبیوتیک ها به بالا رفتن فراوانی باکتری های خوب روده کمک کرده و موجب کاهش اضطراب و استرس در بزرگسالان می شوند.

سطح پایین لاکتوباسیلوس منجر به علائم افسردگی در موش ها می شود

در مطالعه دیگری که از همین گروه تحقیقی انجام شده و نتایج آن در مجله Scientific Reports منتشر شده، چگونگی تاثیر میکروبیوم روده و تاثیر آن در افسردگی تشریح شده است. برای انجام این تحقیق، محققان میزان میکروبیوم روده موش ها را  قبل و بعد از قرار گرفتن در معرض استرس اندازه گیری کردند. آن ها به این نتیجه رسیدند که وقتی استرس دارید، شانستان برای ابتلا به افسردگی بیشتر است. این نتایج بر اساس مطالعات انجام شده در بازه زمانی طولانی به دست آمده است.

این گروه دریافتند که استرس منجر به کاهش لاکتوباسیلوس در شکم جوندگان می شود. بنابراین به این نتیجه رسیده اند که میزان باکتری های روده به طور غیر مستقیم منجر به شروع علائم افسردگی خواهد شد.

تحقیقات بیشتر نشان داد که پایین بودن سطح لاکتوباسیلوس در روده یک تاثیر متابولیت بر روی خون به نام کینورنین دارد. در مطالعات قبلی ثابت شده است که این فرایند با ایجاد افسردگی ارتباط دارند.

در این مطالعه، زمانی که سطح لاکتوباسیلوس در موش کاهش یافت، سطح کینورنین افزایش پیدا کرد و این موضوع عاملی شد تا علائم افسردگی مانند در آن ها به وجود آید. بنابراین طبق تحقیقات انجام شده، محصولاتی که بتوانند سطح لاکتوباسیلوس را در روده افزایش دهند، در درمان افسردگی نقش مهمی دارند.

آیا مصرف ماست برای درمان افسردگی مفید است؟
آیا مصرف ماست برای درمان افسردگی مفید است؟

مصرف مکمل لاکتوباسیلوس موجب معکوس شدن علائم افسردگی می شود

پس از نتیجه گیری که تا به این جا به دست آمده، محققان سعی کردند که مکمل غذایی حاوی گونه ای از لاکتوباسیلوس به نام لاکتوباسیلوس روتری را برای ۳ هفته در رژیم غذایی موش ها بگنجانند. این کار نه تنها سطح لاکتوباسیلوس روده را در جوندگان مجددا بازسازی کرد، بلکه توانست علائم افسردگی را در آن ها معکوس کند.

این یافته ها نشان می دهد که لحاظ کردن هر ماده ای در رژیم غذایی که شامل لاکتوباسیلوس باشد، به دلیل پتانسیلی که در درمان افسردگی با افزایش سطح کینورنین دارد، می تواند از این اختلال روانی جلوگیری کند. هر چند محققان هشدار می دهند که تحقیقات بیشتری برای تایید این نظریه مورد نیاز است.

اما نتیجه جالبی که پزشکان از این پژوهش دریافت کردند این است که گرچه موارد دیگری مانند التهاب در شکل گیری افسردگی نقش دارد، اما مصرف مواد غذایی مانند ماست نه تنها می تواند علائم افسردگی و اختلالات خلقی را بهبود دهد بلکه عوارض جانبی نیز ندارد. پس در کنار روش های توصیه شده توسط پزشکان، از ماست برای درمان افسردگی استفاده کنید.