ماهی و سلامت مغز نوزاد

همانطور که می دانید غذاهای دریایی حاوی مقداری جیوه هستند. قبلا از مضرات و مسمومیت با جیوه برای شما صحبت کرده ایم. از طرفی این غذاهای حاوی مقدار بسیار زیادی امگا ۳ و امگا ۶ هستند که برای سلامت مغز نوزاد بسیار لازم است. پس خانم ها باردار بر سر دوراهی قرار دارند. ماهی بخورند یا نخورند؟ در ادامه نتایج تحقیقاتی را به شما نشان می دهیم که رابطه بین خوردن ماهی و سلامت مغز نوزاد را بررسی کرده است.

ماهی و سلامت مغز نوزاد

در این تحقیق ۲۰۰۰ زن باردار به عنوان نمونه انتخاب شدند این زنان در سه ماهه اول بارداری خود به صورت روزانه و مداوم و به طور متوسط در هفته ۵۰۰ گرم ماهی مصرف کردند. در هنگام تولد، خون بند ناف آن ها از نظر اثراتی که امگا ۳ و جیوه بر روی بدن می گذارد، مورد آزمایش قرار گرفت. نوزاد این زنان تست های شناختی و طیف وسیعی از ارزیابی های اختلالات اوتیسم را در سن ۱۴ ماهگی و ۵ سالگی انجام دادند. نتایج نشان داد که:

ماهی و سلامت مغز نوزاد
ماهی و سلامت مغز نوزاد
  • مصرف بالای ماهی در دوران بارداری با افزایش نمرات شناختی کودکان همراه بود، و همچنین کودکان کاهش خطر ابتلا به اوتیسم را تجربه کردند.
  • مصرف هفتگی ۵۰۰ گرم ماهی در بهبود نمرات آزمون کودکان موثر بود.
  • خوردن ۶۰۰ گرم (۲۱ اونس، یا در حدود چهار عدد) ماهی در هفته به افزایش ۲٫۸ امتیاز در نمره IQ  یا بهره هوشی منجر شده بود. این نتیجه به ویژه برای ماهی های چرب بزرگ، از جمله ماهی تن، قوی تر بود. ( همانطور که می دانید این ماهی حاوی مقدار زیادی تری جیوه نسبت به سایر ماهی ها است.)
  • مصرف ماهی در سه ماهه اول بارداری نتایج بهتری از مصرف آن در ماه های آخر بارداری داشت.
  • مصرف بالای ۶۰۰ گرم ماهی در هفته می تواند به میزان قابل توجهی خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض جیوه را کاهش داده و منافع بیشتری در پی داشته باشد.

بر اساس نتایج این تحقیق محققان پیشنهاد می کنند که خانم های باردار در سه ماهه اول بارداری به صورت هفتگی از ماهی هایی نظیر ماهی کولی، ساردین و یا ماهی قزل آلا در حدود ۷۰۰ گرم استفاده کنند. و مطمئن باشند که جیوه موجود در این غذا عوارضی برای نوزادشان ندارد.