محدوده فشار خون طبیعی در سنین مختلف چقدر است؟

محدوده فشار خون طبیعی در طول زندگی، یعنی از نوزادی تا پیری تغییر پیدا می کند. از آن جا که افزایش فشار خون در نوزادان بسیار نادر است، بعید است که وقتی کودک سالمی را به پزشک می برید فشار خونش را اندازه گیری کند. اما در بزرگسالان و افراد مسن این موضوع صدق نمی کند. زیرا در این سنین ابتلا به فشار خون و متعاقب آن بیماری های قلبی شیوع دارد. محدوده فشار خون طبیعی در این سنین کمتر از ۸ روی ۱۲ است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد محدوده فشار خون طبیعی در سنین مختلف، از نوزادی تا کهنسالی صحبت می کنیم.

محدوده فشار خون طبیعی در سنین مختلف

محدوده فشار خون طبیعی در نوزادان و کودکان

تغییرات فشار خون در دوران کودکی و نوزادی نادر است. اما اگر قرار باشد تغییراتی در فشار خون او در مراحل بعدی زندگی رخ دهد، این تغییرات تدریجی و آهسته است. مگر در مواردی که کودک در معرض خطر ابتلا به مشکلی باشد که فشار خون را بالا ببرد. به عنوان مثال، بیماری کلیوی یا دیابت می تواند منجر به بالا رفتن فشار خون در کودکان شوند. تعیین محدوده فشار خون طبیعی در کودکان کمی پیچیده است. زیرا این محدوده به اندازه و سن کودک بستگی دارد. بنابراین نمی توان محدوده فشار خون طبیعی را در کودکان با عدد بیان کرد. اگر فشار خون کودک از ۹۰ درصد از کودکان هم سن و هم اندازه خود بالاتر باشد به آن پرفشاری خون گفته می شود و اگر فشار خون از ۹۵ درصد کودکان مشابه بالاتر باشد به آن فشار خون بالا گفته می شود.

محدوده فشار خون طبیعی در نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان

همه ما می دانیم که با بالا رفتن سن به طور طبیعی فشار خون بالا می رود. اما تعجب نکنید زیرا محدوده فشار خون طبیعی در همه ی نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان زیر ۱۲۰/۸۰ است. این دو عدد هر کدام مفهوم جداگانه ای دارند. عدد اول فشار خون دیاستولیک است. این عدد نشان دهنده فشار خون در زمانی است که قلب در حالت استراحت و بین انقباضات قرار دارد. عدد دوم فشار خون سیستولیک است و نشان دهنده فشار خون در زمانی است که قلب در حال انقباض است. اگر یکی از آن دو عدد بیش از حد بالا باشد، فشار خون طبیعی نیست.

پیش پرفشاری خون و فشار خون بالا

بزرگسالانی که فشار سیستولیک آن ها به طور مداوم بالای ۱۲۰ و زیر ۱۴۰ است و یا فشار خون دیاستولیک آن ها بالاتر از ۸۰ یا زیر ۹۰ است، جز افراد پر فشار محسوب می شوند. افراد مبتلا به پرفشاری خون به احتمال زیاد در آینده به فشار خون بالا مبتلا می شوند. مگر این که اقدامات احتیاطی خاص را رعایت کنند. اما در صورتی که فشار خون از محدوده ۱۴۰/۹۰ بیشتر باشد، فرد به فشار خون بالا مبتلا است. برای این افراد توصیه می شود که در شیوه زندگی خود تغییراتی لحاظ کنند. کاهش وزن، ورزش منظم، ترک سیگار، و محدود کردن مصرف الکل و نمک از جمله تغییراتی است که به این افراد توصیه می شود. بسته به اینکه چگونه فشار خونتان بالا می رود و سایر مشکلاتی که دارید چیست؟ درمان مناسبتان اتخاذ می شود.

فشار خون پایین

هر چند این یک مشکل، کمتر از فشار خون بالا شایع است. اما ممکن است در هر سنی رخ دهد. برخی از افراد بدون داشتن علائم خاصی و به صورت طبیعی فشار خونشان پایین است. اما اگر فردی از بدو تولد چنین مشکلی نداشته باشد، فشار خون سیستولیک کمتر از ۹۰ می تواند در او علائمی مانند سرگیجه، سبکی سر یا غش ایجاد کند. فشار خون پایین معمولا توسط مشکلاتی مانند کم آبی بدن، از دست دادن ناگهانی خون و یا عارضه جانبی برخی از داروها ایجاد می شود. درمان فشار خون پایین نیز بسته به علت باید توسط پزشک توصیه شود.

چه چیزی باعث تغییرات در فشار خون می شود؟

در هر سنی، عواملی وجود دارند که موجب ایجاد تغییراتی در محدوده فشار خون طبیعی می شوند. به عنوان مثال، مصرف کافئین و تنباکو می تواند فشار خون را بالا ببرد. استرس نیز از عواملی است که فشار خون را بالا می برد. به همین خاطر است که برخی از افرادی که در مطلب دکتر حضور دارند به دلیل افزایش استرس، فشار خون بالایی دارند. به این حالت اصطلاحا “فشار خون بالا کت سفید” گفته می شود. معمولا به این افراد توصیه می شود در خانه و زمانی که استرس ندارند فشار خون خود را اندازه گیری کنند. این کار نتایج دقیق تری دارد.