محدودیت مصرف ویتامین در بارداری

ویتامین ها و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، و اسید فولیک برای رشد مناسب جنین و زندگی سالم او در دوران بلوغ بسیاری حیاتی هستند. به همین دلیل برای افزایش شانس جنین جهت برخورداری از سلامت کامل، مصرفی برخی از ویتامین ها و مواد معدنی توسط پزشکان به شدت تاکید می شود. آن ها معتقدند که ایجاد یک محیط سالم برای جنین با مصرف ویتامین، رژیم غذایی متعادل و ورزش می تواند سلامت بارداری و سلامت نوزاد را تضمین کند. اما چقدر باید از ویتامین در این دوران استفاده کنیم؟ آیا برای مصرف ویتامین محدودیتی وجود دارد؟ در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد محدودیت مصرف ویتامین در بارداری صحبت خواهیم کرد.

محدودیت مصرف ویتامین در بارداری

پزشکان ضمن تاکید بر روی استفاده از مواد مغذی، توصیه می کنند که از مصرف بیش از حد ویتامین نیز اجتناب کنید. زیرا اوردوز ویتامین نیز برای جنین و مادر ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد. به همین دلیل یک زن باردار باید اطلاعات کاملی در مورد محدودیت مصرف ویتامین در بارداری و میزان ویتامین های مورد نیاز این دوران داشته باشد.

منابع تامین ویتامین و مواد معدنی

اگر رژیم غذایی شما شامل موارد زیر باشد، می توانید اطمینان حاصل کنید که بدنتان به ویتامین ها و مواد معدنی به اندازه کافی دسترسی دارد:

  • غذاهای فرآوری نشده
  • میوه ها
  • انواع سبزیجات رنگارنگ
  • غلات کامل
  • حبوبات
  • مقدار زیادی آب

تا زمانی که شما از یک رژیم غذایی متعادل، پیروری می کنید، نباید ترسی در مورد تغذیه خودتان داشته باشید. این در حالی است که برخی از مطالعات نشان می دهند که مصرف بیش از حد ویتامین در بارداری می تواند مسمومیت های جدی برای کبد ایجاد کند.

در مورد مکمل ها (ویتامین های و مواد معدنی مصنوعی) داستان متفاوت است. فرم آنها به گونه ای است، که استفاده از آن ها در مقادیر نامناسب، می تواند برای بدن بیشتر مضر باشد.

توصیه ها لازم در مورد محدودیت مصرف ویتامین در بارداری

مکمل هایی که معمولا مصرف آن ها در دوران بارداری توصیه می شود از انواع ویتامین ها و مواد معدنی تشکیل شده است. در طول بارداری، مصرف روزانه یک زن برای مواد مغذی خاص، مانند موارد زیر افزایش پیدا می کند:

  • اسید فولیک (فولات)
  • کلسیم
  • آهن

اگر باردار هستید (و یا تلاش برای باردار شدن می کنید) باید به برچسب تغذیه ای مکمل ها دقت کرده و از عباراتی مانند RDA و UL مطلع باشید.

  • RDA = توصیه غذایی مجاز. RDA نشان دهنده مقدار مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ سلامت در اکثر افراد است.
  • UL = سطح مصرف قابل تحمل. UL نشان دهنده بالاترین میزان مصرف از یک ماده است که دارای اثرات منفی نیست.

ضمن مطالعه اطلاعات ذکر شده روی مواد غذایی و مکمل ها، باید از مصرف چند مکمل مختلف با هم اجتناب کنید. یک مولتی ویتامین که شامل انواع مختلفی از مواد مغذی مورد نیاز روزانه شما می باشد، کفایت خواهد کرد. مصرف ترکیبی مکمل ها (مانند مکمل اسید فولیک همراه با مولتی ویتامین) می تواند خطرناک باشد.

برای مصرف هر ویتامینی باید از RDA آن مطلع باشید. به عنوان مثال میزان RDA برای چند ویتامین یا ماده معدنی مورد نیاز در بارداری عبارتند از:

ریز مغذی ها سن RDA
بیوتین ۱۴ تا ۵۰ سال ۳۰ میکروگرم در هر روز
فولات ۱۴ تا ۵۰ سال ۶۰۰ میکروگرم در هر روز
ویتامین A ۱۹ تا ۵۰ سال ۷۷۰ میکروگرم در هر روز
ویتامین B6 ۱۴ تا ۵۰ سال ۱٫۹ میلی گرم در هر روز
ویتامین C ۱۴ تا ۵۰ سال ۸۵ میلی گرم در هر روز
ویتامین D ۱۴ تا ۵۰ سال ۱۵ میکروگرم در هر روز

تفاوت های بین ویتامین های محلول در چربی و محلول در آب

ویتامین های محلول در چربی در بدن شما ذخیره می شوند. بنابراین اگر از آن ها بیش از اندازه استفاده کنید، در کبد و چربی بدن شما ذخیره می شوند. این ذخیره می تواند اثرات جانبی مانند مسمومیت داشته باشد. پس رعایت محدودیت مصرف ویتامین در بارداری در مورد این ویتامین ها بسیار با اهمیت است.

ویتامین های محلول در آب در بدن ذخیره نمی شود. به همین دلیل میزان زیاد آن ها در آب حل شده و به کمک ادرار دفع می شود. با این حال، مصرف بیش از حد آن ها به دلیل اثرات بالقوه تحریکی بر روی دستگاه گوارش هنوز هم می تواند خطرناک باشد.