مراقبت از بند ناف نوزاد و جلوگیری از خونریزی آن

بند ناف نوزاد یکی از ارگان ها مهم بدن اوست که در زمان جنینی، به جفت وصل بوده و از طریق آن، مواد غذایی به بدن نوزاد می رسد. هنگامی که جنین متولد می شود، این بند از جفت جدا شده و مقدار بسیار کوچکی از آن بر روی بدن نوزاد باقی می ماند که مدتی پس از تولد، مانند یک بافت مرده، خشک شده و از بین می رود. محل برش بند ناف بسیار مهم است. زمانی که ناف از بیخ بریده شود ممکن است آلوده شده و دچار خونریزی شود. برای جلوگیری از خونریزی و عفونت، مراقبت از بند ناف نوزاد بسیار مهم است.

مراقبت از بند ناف نوزاد

منظور از مراقبت از بند ناف نوزاد این است که بتوانیم تا زمانی که این بافت مرده از روی بدن نوزاد بیفتد آن را خشک و تمیز نگه داریم. خیلی جالب است بدانید که بند ناف نوزاد عصب ندارد بنابراین زمانی که می افتد و یا زمانی که آن را تمیز می کنید، نوزاد احساس درد نمی کند.

اما برای مراقبت از بند ناف نوزاد چه اقداماتی باید انجام دهیم؟ در ادامه به این موارد اشاره می کنیم.

مراقبت از بند ناف نوزاد و جلوگیری از خونریزی آن
مراقبت از بند ناف نوزاد و جلوگیری از خونریزی آن
  • برای جلوگیری از تماس ادرار و مدفوع با بند ناف نوزاد، پوشک او را زود به زود عوض کنید.
  • اگر در هنگام تعویض پوشک نوزاد، متوجه شدید که این محل کثیف است، حتما آن را با صابون ملایم و آب بشویید.
  • روزی ۴ بار تنها بند ناف را با مقداری الکل خیس کنید. این کار باعث می شود تا علاوه بر ضد عفونی شدن محل، بند ناف، زودتر خشک شود. فقط باید دقت کنید که الکل به پوست نوزاد و داخل ناف او برخورد نداشته باشد. پس برای انجام این کار  بسیار دقت کنید.
  • اطمینان حاصل شود که محل بستن پوشک، روی ناف نوزاد نباشد. بسیار از پوشک ها برای جلوگیری از این تماس، در قسمت جلوی خود یک منحنی دارند. اگر پوشکی که استفاده می کنید این ویژگی را ندارد می توانید لبه بالایی پوشک را پس از بستن تا کنید.