مزایای محدود کردن کالری برای بدن چیست؟

اگر تا کنون برای کاهش وزن رژیم گرفته اید، احتمالا با مفهوم محدودیت کالری آشنا هستید. برای افراد دارای اضافه وزن، محدود کردن کالری می تواند منجر به لاغر شدن و کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی می شود. اما تحقیقات نشان می دهد که محدودیت در مصرف کالری ممکن است مزایای دیگری نیز داشته باشد. در مطالعات حیوانی مختلف اثبات شده است که رژیم غذایی که ۱۰ تا ۴۰ درصد کمتر از حد طبیعی کالری دارد، برای مغز، عضلات و افزایش طول عمر مفید است. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است تا تأثیرات بالقوه ضد پیری کاهش کالری تایید شود. برای اطلاع از مزایای محدود کردن کالری برای بدن با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید.

مزایای محدود کردن کالری برای بدن

کاهش وزن

محدود کردن کالری با ورزش منظم پایه و اساس کاهش وزن است. متخصصان کلینیک مایو می گویند که برای کاهش وزن سالم و تدریجی، که بین ۱ تا ۲ پوند در هفته است، سوختن ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری در هفته از طریق یک رژیم غذایی سالم و کاهش کالری همراه با فعالیت بدنی کافی است. اگر به شدت چاق هستید، تحت نظارت پزشک از محدودیت کالری و فعالیت بدنی متوسط کمک بگیرید.

محافظت از عضلات

کاهش توده عضلانی و عملکرد آن به نام سارکوفنی شناخته می شود. مقاومت در برابر سارکوپنی یکی از مزایای محدود کردن کالری برای بدن است. در یک مطالعه منتشر شده در ژانویه سال ۲۰۱۱ مجله Experimental Gerontology، تجزیه و تحلیل اشعه ایکس از میمون ها نشان داد که محدودیت کالری توده عضلانی آن ها را در مراحل اولیه سارکوپنی حفظ می کند.

با انجام این کار الیاف عضلانی که معمولا در هنگام پیری کوچک می شوند، نیز محافظت می شوند. مهمتر از همه، محدود کردن کالری در رژیم غذایی میمون ها و تغذیه آن ها با مواد مغذی مناسب موجب جلوگیری از سوء تغذیه می شود. از آنجایی که مطالعات مشابه در انسان انجام نشده است، مشخص نیست که آیا این مزایا به انسان هم مربوط می شود یا خیر؟

محافظت از مغز

بر اساس تحقیقات محققان در دانشگاه ایالتی فلوریدا، محدودیت کالری، خطر آسیب مغزی و بیماری ایسکمی را کاهش می دهد. بیماری ایسکمی وضعیتی است که در آن تحرک اکسیژن در یک یا چند رگ خونی در مغز، احتمالا منجر به سکته مغزی می شود. حداقل یک مطالعه نشان می دهد که محدودیت در کالری ممکن است بهبودی پس از آسیب مغزی را تسریع بخشد.

در یک تحقیق که در شماره اکتبر سال ۲۰۱۰ مجله Journal of Neuroscience Research منتشر شد، از یک رژیم محدود شده برای بهبود جراحت مغزی در موش ها استفاده شد. این رژیم غذایی موجب بهبود حافظه نیز شد. علاوه بر این، موسسه National Institute on Aging گزارش می دهد که محدود کردن کالری در مطالعات حیوانی برای محافظت از سلول های مغزی از انحطاط که در ارتباط با بیماری های آلزایمر و پارکینسون ایجاد می شود مفید است.

افزایش طول عمر

یک رژیم غذایی مغذی که میزان کالری در آن کمتر از حد طبیعی بوده و تا ۴۰ درصد کاهش یافته است میزان ضعف در سیستم ایمنی و هماهنگی عضلانی و نیز بسیاری از بیماری های مزمن را به تاخیر می اندازد و به طور مستقل طول عمر را افزایش می دهد. این موضوع در سپتامبر سال ۲۰۱۲ در Nature تایید شد.

اعتقاد بر این است که این خاصیت افزایش دهنده طول عمر به علت اثر محدود کردن کالری بر ژنی به نام sir-2 است. به گفته متخصصان در نیویورک تایمز، از آنجا که کاهش شدید کالری برای انسان ها به مدت طولانی سخت است، دانشمندان در حال تلاش برای تولید یک دارو جدید هستند که بتواند مزایای محدود کردن کالری برای بدن را تقلید کند.

ملاحظات

قبل از این که برای کسب مزایای محدود کردن کالری برای بدن دست به تغییر رژیم غذایی خود بزنید، باید با دکتر خود مشورت کنید. پیوستن به چنین رژیم هایی در دراز مدت می تواند به مشکلاتی، از جمله کم خونی، کاهش تراکم استخوان و افسردگی منجر شود.