مزایای مصرف روزانه قهوه در کاهش خطر ابتلا به بیماری های کبدی و سایر بیماری ها

برای بسیاری از ما، صبحانه بدون یک یا دو فنجان قهوه کامل نیست. در واقع، قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است که سالانه بیش از ۴۵۰ میلیارد فنجان از آن در جهان مصرف می شود. قهوه هنوز یک نوشیدنی سالم محسوب می شود. اما مطالعات بسیاری نشان می دهد که مصرف منظم و در حد اعتدال قهوه می تواند خطر ابتلای فرد به بیماری های کبدی مانند سرطان، فیبروز و سیروز را کاهش دهد. با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با مزایای مصرف روزانه قهوه و تاثیر آن بر روی خطر ابتلا به بیماری های مختلف بیشتر آشنا شوید.

قهوه میزان زیاد آنتی اکسیدان دارد و برای سلامت کبد بسیار مفید است. حتی تحقیقاتی در مورد خواص ضد سرطانی و ضد التهابی این نوشیدنی نیز منتشر شده است. برای به دست آوردن مزایای مصرف روزانه قهوه کافی است فقط روزی ۲ یا ۳ فنجان از این نوشیدنی استفاده کنید. ضمن این که باید از خوردن آن قبل از خواب، اجتناب کنید.

مزایای مصرف روزانه قهوه

قهوه و سیروز کبدی

بیماری سیروز یک بیماری مزمن کبدی است که در آن بافت اسکار جایگزین بافت سالم کبد می شود. این بیماری باعث ایجاد انسداد در جریان خون وارده به کبد می شود. نرسیدن خون به کبد بر روی عملکرد این اندام تاثیر می گذارد.

سیروز باعث مرگ حدود ۱ میلیون نفر در هر سال می شود و می تواند ناشی از موراد زیر باشد:

  • مصرف بیش از حد الکل
  • عفونت های هپاتیت
  • اختلالات خود ایمنی
  • بیماری کبد چرب

بر اساس اطلاعاتی که در Global Burden of Disease Study در سال ۲۰۱۳ منتشر شده، سیروز باعث مرگ ۱٫۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۳ شد. این آمار در سال ۱۹۹۰ چیزی در حدود ۰٫۸ میلیون نفر بود.

افزایش مصرف قهوه در حدود ۲ فنجان در روز ممکن است به کاهش خطر ایجاد سیروز مرتبط با الکل کمک کند. این نتیجه همان تحقیق است که در سال ۲۰۱۶ در Pharmacology & Therapeutics Alimentary منتشر شده است.

در این مطالعه، محققان ۹ مطالعه مختلف که در مورد ارتباط بین مصرف قهوه و خطر ابتلا به سیروز انجام شده بود را بررسی کردند. این نه مطالعات بین سال های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۵ منتشر شد و شامل ۱۹۹۰ کیس و ۴۳۲ ۱۳۳ نفر شرکت کنندگان بود.

از این نه مطالعه هشت مطالعات نشان داده بود که افزایش مصرف قهوه به حدود ۲ فنجان در روز با کاهش قابل توجهی در میزان خطر سیروز همراه است. کافئین در قهوه به یک ماده به نام پارافسانتین متابولیزه می شود. این ماده از رشد بافت همبند جلوگیری می کند. بنابراین ایجاد سیروز کبدی را به تعویق می اندازد.

قهوه و سرطان کبد

سرطان کبد یکی از علل عمده مرگ و میر در سرتاسر جهان است. محققان انجمن سرطان آمریکا تخمین می زنند که در سال ۲۰۱۶ حدود ۳۹،۲۳۰ مورد جدید سرطان کبد در ایالات متحده تشخیص داده خواهد شد؛ همچنین در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۷،۱۷۰ نفر در اثر ابتلا به سرطان کبد جان خود را از دست می دهند.

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد، ۲ فنجان قهوه در روز بخورید. قهوه حاوی حدود ۱۰۰ ترکیب فعال، از جمله آنتی اکسیدان ها، پلی فنل ها و کافئین است که نقش کلیدی در پیشگیری  از سرطان کبد دارند. قهوه همچنین آنزیم های کبدی را تحت تاثیر قرار می دهد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۵ در مجله International Journal of Cancer منتشر شد برای اولین بار نتیجه گرفت که مصرف قهوه به طور قابل توجهی با کاهش خطر بروز سرطان کبد ارتباط دارد.

این تحقیق حتی توانست رابطه بین مصرف قهوه و خطر ابتلا به سرطان کبد را در افرادی که سابقه بیماری کبدی دارند، نشان دهد.

یکی دیگر از متاآنالیزهای منتشر شده در Gastroenterology در سال ۲۰۰۷ نشان می دهد که افزایش مصرف قهوه می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد. این مطالعه اثبات کرد که خطر ابتلا به سرطان کبد با مصرف روزانه ۲ فنجان قهوه ۴۴ درصد کاهش می یابد.

به همین ترتیب، یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ در BMC Gastroenterology منتشر شد، یک رابطه معکوس بین مصرف قهوه و سرطان کبد را اثبات کرد.

قهوه و هپاتیت C

مزایای مصرف روزانه قهوه حتی برای بیماری کبدی مرتبط با هپاتیت C نیز مفید است. به گفته محققان سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به هپاتیت  C مزمن هستند.

هپاتیت C یک بیماری مسری است که باعث التهاب و عفونت کبدی می شود. علائم این بیماری می تواند شدید باشد. هپاتیت C به دو صورت حاد یا مزمن طبقه بندی شود. واکسیناسیونی برای جلوگیری از هپاتیت C وجود ندارد.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ در Hepatology منتشر شد، حدود ۷۶۶ بیمار مبتلا به هپاتیت C آلوده شده به مدت تقریبا چهار سال مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که مصرف قهوه به صورت منظم با کاهش میزان پیشرفت بیماری، ارتباط آماری معنی داری دارد.

در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در Journal of Hepatology منتشر شده، در مجموع ۲۳۸ بیمار مبتلا به هپاتیت مزمن C مورد بررسی قرار گرفتند. در این مطالعه، خواص بالقوه حفاظتی کافئین در محافظت از کبد در مقابل بیماری های مزمن کبدی اثبات شد.

مصرف کافئین بیش از ۴۰۸ میلی گرم در روز (۳ فنجان یا بیشتر) با کاهش فعالیت بافتی در بیماران مبتلا به CHC همراه است.

یک مطالعه کوهورت مبتنی بر بیمارستان که در سال ۲۰۱۳ انجام شد شامل مجموع ۳۷۶ بیمار مبتلا به ویروس هپاتیت سی (HCV) بود. محققان به مدت ۱۲ ماه تأثیر مصرف قهوه بر سطح آلانین آمینوترانسفراز سرم (ALT) را در میان این بیماران بررسی کردند.

پزشکان پس از یک سال متوجه شدند که مصرف روزانه قهوه فیلتر شده تاثیر مثبتی بر تثبیت سطح ALT دارد. نتایج این مطالعه در مجله PLOS One منتشر شد.

قهوه و بیماری کبد چرب غیر مرتبط با الکل

بیماری کبد چرب غیرالکلی وضعیتی است که در آن چربی بدون وجود هیچ گونه ارتباطی با الکل در کبد جمع می شود. این بیماری شایع و برگشت پذیر است. افراد مبتلا به بیماری کبد چرب می توانند با تغییر در سبک زندگی و تغییرات غذایی مشکل خود را حل کنند.

یکی از تغییراتی که این افراد باید در رژیم غذایی خود لحاظ کنند، مصرف دو فنجان قهوه در روز است.

در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ در Digestive Disease and Sciences منتشر شده، محققان ۱۳۷ بیمار مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی را با گروه دیگری از ۱۰۸ بیمار مقایسه کردند. یافته های این تحقیق ارتباطی مثبتی را بین مصرف قهوه و افرایش نمره میزان درخشش کبد (نمره درخشش کبد به کمک سونوگرافی تعیین شد)، همراه با مقاومت به انسولین و چاقی نشان داد.

بعدها، یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در Alimentary Pharmacology & Therapeutics منتشر شد کشف کرد که کافئین، تأثیر محافظتی در بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی دارد.

یکی دیگری از مطالعاتی که در سال ۲۰۱۲ در Annals of Hepatology منتشر شده بود گزارش داد که فعالیت آنتی اکسیدانی محیطی کافئین در قهوه با بیماری کبد چرب غیرالکلی درجه پایین همراه است.

به تازگی یک متا آنالیز، ۱۱۸ مطالعه را مرود بررسی قرار داده و نشان داد که اگر چه مصرف کافئین با شیوع یا ایجاد فیبروز کبدی در بیماری کبد چرب غیرالکلی مرتبط نیست، اما مصرف منظم کافئین در قهوه ممکن است به میزان قابل توجهی باعث کاهش فیبروز کبدی در بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی شود.

نتایج این مطالعه در سال ۲۰۱۶ در Therapeutic Advances in Gastroenterology منتشر شده است.

سایر مزایای مصرف روزانه قهوه

سایر مزایای مصرف روزانه قهوه عبارتند از:

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال
  • کاهش خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس یا همان بیماری ام اس
  • کاهش خطر مرگ زودرس
  • مبارزه با افسردگی و بهبود خلق و خوی
  • محافظت از بدن در برابر دیابت نوع ۲
  • کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست
  • تقویت عملکرد جسمانی بدن
  • کمک به چربی سوزی و کاهش وزن

از این مزایا تنها زمانی می توانید لذت ببرید که قهوه را به حد اعتدال استفاده کنید. حد اعتدال به معنای کمتر از ۳ فنجان در روز است. مصرف زیاد قهوه می تواند باعث ایجاد عوارض زیر شود:

  • بی خوابی
  • اضطراب
  • بی قرارگی
  • کلسترول بالا

علاوه بر این، در صورت بارداری باید از مصرف قهوه اجتناب کنید.

نکاتی برای نوشیدن این ماده و بهره مندی از مزایای مصرف روزانه قهوه

  • همیشه از برند تجاری با کیفیت که قهوه ارگانیک تولید می کند استفاده کنید.
  • می توانید دانه های قهوه را به صورت تازه خریداری کرده و پس از خشک کردن آنها در خانه از طعم و کیفیت بالای آن ها لذت ببرید.
  • فقط روزی ۲ یا ۳ فنجان قهوه در روز بنوشید و نه بیشتر از آن.
  • قهوه را با معده خالی استفاده نکنید، زیرا این کار می تواند باعث کاهش شدید قند خون شود و پس از آن هوس مصرف مواد قندی به سراغتان می آید.
  • بعد از ساعت ۲ بعد از ظهر قهوه ننوشید. زیرا تاثیر قهوه تا ۸ ساعت بر روی بدن باقی می ماند.
  • از اضافه کردن قند یا شیرین کننده های مصنوعی در قهوه اجتناب کنید.
  • از خامه مصنوعی و شیر پرچرب استفاده نکنید.
  • بعد از هر وعده غذایی قهوه بخورید نه قبل از آن.
  • برای بهبود طعم و مزه قهوه، کمی پودر دارچین را به آن اضافه کنید.
  • قهوه را با استفاده از فیلتر کاغذی دم کنید.